Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
turkoois
petrah
6 plaatsers

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen


    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 5:00 pm

    Er bestaan ook pelletkachels waar je met een warmtewisselaar sanitair warm water kan maken. Eventueel bijverwarmen op elektriciteit in een boiler(vooral in de zomer). misschien wel te doen in combinatie met een zonneboiler op het dak.
    OK elektriciteit is niet goedkoop maar de 400 euro/jaar helpt u toch al een stuk vooruit.
    Ik weet niet of dit haalbaar is voor uw geval maar ik zou er toch eens naar informeren... wie weet.

    Welkom trouwens op "ons" forum.


    pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 1:18 am

    MartijnvZ schreef:Nou als ik nu reken dat ik ongeveer €8 per dag aan verwarming verstook, dat kan volgens mij echt wel voor de helft ongeveer. Dus als je op een koude dag bijna €4 kan besparen, gemakshalve 150 koude dagen in het jaar.....maar natuurlijk is dat maar een voorzichtige schatting...

    Voor de helft, dus 4 Euro. Koop je gemiddeld 1 zak pellets voor van 15 kg. Daar doe ik thuis, bij deze buitentemperaturen, precies 1 dag mee.
    Als je uitgaat van een warmteinhoud van 5.4 kWh per kg, zou je met een zak van 15 kg dus theoretisch 81 kWh kunnen opwekken. Stel het rendement van je kachel bedraagt 90%, dan haal je uit die zak dus 72 kWh. Omgerekend ongeveer 0,26 GigaJoule.
    Als je weet hoeveel GJ aan verwarming je ongeveer afneemt per dag, kun je zo redelijk berekenen, denk ik, wat je zal gaan verstoken aan pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 8:18 am

    rmcsmt schreef:
    MartijnvZ schreef:Nou als ik nu reken dat ik ongeveer €8 per dag aan verwarming verstook, dat kan volgens mij echt wel voor de helft ongeveer. Dus als je op een koude dag bijna €4 kan besparen, gemakshalve 150 koude dagen in het jaar.....maar natuurlijk is dat maar een voorzichtige schatting...

    Voor de helft, dus 4 Euro. Koop je gemiddeld 1 zak pellets voor van 15 kg. Daar doe ik thuis, bij deze buitentemperaturen, precies 1 dag mee.
    Als je uitgaat van een warmteinhoud van 5.4 kWh per kg, zou je met een zak van 15 kg dus theoretisch 81 kWh kunnen opwekken. Stel het rendement van je kachel bedraagt 90%, dan haal je uit die zak dus 72 kWh. Omgerekend ongeveer 0,26 GigaJoule.
    Als je weet hoeveel GJ aan verwarming je ongeveer afneemt per dag, kun je zo redelijk berekenen, denk ik, wat je zal gaan verstoken aan pellets.


    rmcsmt
    wat soms vergeten wordt bij berekeningen is de totaalkost ,aankoop toestel (afschrijving),totale onderhoudspakket,de tijd om pellets bij te halen,enz...
    in die 2 jaar dat ik het forum lees begin ik toch te vrezen of mijn pelletkachel een rendabel toestel zal geworden zijn.
    om een voorbeeld te geven :ik heb reeds 35 jaar elektrisch verwarmd met het masser-systeem ,1 thermostaat moeten vervangen in die jaren en verder 0 euro kosten ,tenzij mijn verbruik moeten betalen,verder nooit aan iets moeten denken,mijn installatie heb ik gelukkig nog voor in de toekomst!!!


    gr fleur
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Annejanne za dec 25, 2010 10:03 am

    De dag dat ik twijfel aan het voordeel van mijn pelletkachel, gooi ik ze buiten lol! Ik moet bekennen dat dit niet zal gebeuren: de gezellige warmte die ik nu ervaar heb ik nooit gehad met cv. Met cv had ik 21° (kon ook wel warmer stoken, maar...dan is het onbetaalbaar) en nu 23 à 24° en het is dan nog voordeliger! Ik reken er dan wel op dat de kachel 10 jaar meegaat zonder stukken.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 3:04 pm

    @ Fleur,

    Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Om alle kosten er volledig uit te halen dat zal echt een heel-veel-jaren plan worden.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast wo dec 29, 2010 10:59 am

    Ik ben steeds meer op dit forum aan het rondneuzen, ik ben er van overtuigd dat ik geld kan besparen als ik zo'n kachel aanschaf. Hoeveel is natuurlijk devraag, maar het gaat ook om een stukje gezellgheid en warmte. Dus al met al neig ik er toch wel naar toe om het maar gewoon te gaan doen. Als ik naar een budgetkachel kijk die toch redelijk goed staat aangeschreven kom ik v bij Adler uit, daar zit een bekende van dit forum achter in Nederland. Mijn vrouw vind dat wel een beetje lompe kachels om te zien, zij vindt bijvoorbeeld de nieuwe Edilkamin Iris Up weer een mooie kachel, ziet er wat "vriendelijker" uit. Dus daar moet ik me nog eens in verdiepen.

    Alleen heb ik nog wel wat twijfels over de plaatsing. Veelal zie je voorbelden van geplaatste kachels waarbij de afvoer horizontaal uit de kachel komt, dan op een Tstuk, dan 1,5 meter omhoog en dan de muur uit. Dit is op zich alemaal prima, maar dat houdt wel in dat de kachel weer zo'n 15-20 cm verder de kamer in komt, en ik zou het mooier vinden (en voral practischer) als je eerst horizontaal naar buiten zou gaan, en dan buiten het T stuk en 1,5 meter pijp (ik neem aan dan wel geïsoleerd) omhoog. Iemand een idee of dit nu altijd kan, of bijvoorbeeld bij de types die ik hierbove noem? Iemand een idee?

    Gr Martijn
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 9:54 am

    Hou er rekening mee dat je een afvoer creeert die voldoende trek heeft! Dit is ondanks de geforceerde rookgasafvoer erg belangrijk voor de goede werking van je kachel. Of anderhalve meter dan genoeg is? Ik zou in ieder geval tot boven de dakrand gaan met de pijp. Buiten sowieso altijd dubbelwandig.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 10:20 am

    Boven de dakrand zou meteen zo'n kleine 7 meter betekenen.....dus dat lijkt me ook niet echt handig. Maar als ik de mail lees die ik van een behulpzame medewerker bij de gemeente heb gekregen is dat misschien wel nodig bij mij thuis:

    Op mijn vraag of je de rookavoer op 2 meter hoog kon plaatsen (terwijl daarboven nog ramen zijn) schrijft hij:
    Afdeling 3.14 van het Bouwbesluit is een erg (reken)technisch verhaal waarin ook wordt verwezen naar de NEN 2757.
    Het heeft oa te maken met de plaats van de afvoer en de verdunningsfactor. Wat voor een verbrandingstoestel wordt er toegepast en met welke brandstof wordt er gestookt.
    Het komt er in principe in het kort op neer dat de rook met een bepaalde stromingsrichting vanuit het verbrandingstoestel zo moet worden afgevoerd dat deze niet meer via een opening de woning in komt. Veelal zal de afvoer boven het hoogste raam uitkomen. Een buitenafvoerpijp tegen de woning zoals in uw foto weergegeven zal in de meeste gevallen dan ook niet voldoen.
    De leverancier van het verbrandingstoestel kan u hier meer over vertellen.


    Dus dat is wel een tegenvaller
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van erwin do dec 30, 2010 1:49 pm

    MartijnvZ schreef:Boven de dakrand zou meteen zo'n kleine 7 meter betekenen.....dus dat lijkt me ook niet echt handig. Maar als ik de mail lees die ik van een behulpzame medewerker bij de gemeente heb gekregen is dat misschien wel nodig bij mij thuis:

    Op mijn vraag of je de rookavoer op 2 meter hoog kon plaatsen (terwijl daarboven nog ramen zijn) schrijft hij:
    Afdeling 3.14 van het Bouwbesluit is een erg (reken)technisch verhaal waarin ook wordt verwezen naar de NEN 2757.
    Het heeft oa te maken met de plaats van de afvoer en de verdunningsfactor. Wat voor een verbrandingstoestel wordt er toegepast en met welke brandstof wordt er gestookt.
    Het komt er in principe in het kort op neer dat de rook met een bepaalde stromingsrichting vanuit het verbrandingstoestel zo moet worden afgevoerd dat deze niet meer via een opening de woning in komt. Veelal zal de afvoer boven het hoogste raam uitkomen. Een buitenafvoerpijp tegen de woning zoals in uw foto weergegeven zal in de meeste gevallen dan ook niet voldoen.
    De leverancier van het verbrandingstoestel kan u hier meer over vertellen.


    Dus dat is wel een tegenvaller

    maak niet de fout die velen maken, besparen op je schouw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 4:51 pm

    Bij mij ook rechtstreeks naar buiten en dan een T stuk. Wel inox geisoleerd 80/120 en recht naar boven tot de dakrand. Werkt prima.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 5:25 pm

    Filip slot schreef:Bij mij ook rechtstreeks naar buiten en dan een T stuk. Wel inox geisoleerd 80/120 en recht naar boven tot de dakrand. Werkt prima.

    Hoe hoog is die buis dan? Heb je het dan ook over 6-7 meter?

    En daaraan gerelateerd; heeft iemand rookafvoer waar boven nog ramen zitten? Of is dat echt af te raden? In de winter zijn die ramen natuurlijk dicht, dus er kan geen rook binnenkomen. Moet je dan toch perse boven die ramen/dak uitkomen met je rookafvoer?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 8:39 pm

    Martijn,
    Heb je geen mogelijkheid om je rookgaspijp binnenlangs omhoog te laten lopen en dan zo hoog mogelijk in het huis een doorvoer naar buiten? Je kunt binnenshuis tot vrij hoog doorgaan met enkelwandige pijp. Dat zal een stuk voordeliger zijn. Dubbelwandige pijp is nl. vrij prijzig.
    Je maakt dan ook nog nuttig gebruik van de stralingswarmte van de pijp.
    Als je een praktisch probleem hebt dat de kachel te ver naar voren zou komen: er zijn ook enkele modellen beschikbaar met een optie tot zij-uitlaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 8:45 pm

    MartijnvZ schreef:
    Filip slot schreef:Bij mij ook rechtstreeks naar buiten en dan een T stuk. Wel inox geisoleerd 80/120 en recht naar boven tot de dakrand. Werkt prima.

    Hoe hoog is die buis dan? Heb je het dan ook over 6-7 meter?

    En daaraan gerelateerd; heeft iemand rookafvoer waar boven nog ramen zitten? Of is dat echt af te raden? In de winter zijn die ramen natuurlijk dicht, dus er kan geen rook binnenkomen. Moet je dan toch perse boven die ramen/dak uitkomen met je rookafvoer?

    Neen is aan de bijbouw redelijk in de hoek (zie foto profiel) van op de grond tot boven T-stuk +4 m + kapje

    Gesponsorde inhoud


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen - Pagina 2 Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 10:58 pm