Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+11
stef123
nick1
Jef
Philip
erwin
ss
steven
Block
Uthrex
qoflurk
knoepken
15 plaatsers

    Wat als de stroom plots uitvalt???

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast zo 8 feb 2009 - 21:20

    hallo,

    wat gebeurt er als de stroom uitvalt?
    jullie weten ondertussen al wel dat ik 2 kachels heb ,waarvan er eentje minder goed gaat .(voorlopig)
    dus voorlopig brandt die alleen als ik thuis ben, omdat er buiten alleen een flexibel aanhangt die naar onder gericht is naar een bakje water ( zodat de gensters in het water vallen). woensdag komen ze de nieuwe schouw plaatsen met een T stuk.

    maar nu komt het , wij hebben dit weekend al 3 x gehad dat de kachel helemaal uitvalt  (het schermpje), maar omdat er in de kachel nog pellets branden , komt er langs vanachter allemaal rook uit natuurlijk.  is dit normaal?

    want als de stroom gewoon uitvalt , gebeurt dit dan ook?  dit kan toch niet ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast zo 8 feb 2009 - 21:31

    haja, dit nog

    als we dat de stekker efkens uittrekken en terug insteken dan springt ze terug op

    waarschijnlijk een veiligheid dat opspringt , maar dan mag er toch geen rook uitkomen

    wat denken jullie?
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van knoepken zo 8 feb 2009 - 21:56

    Als de stroom uitvalt heeft dit altijd n'reden .Het is normaal als de kachel geen stroom meer krijgt dat hij zonder sturing valt .De aanwezige rook gassen worden niet meer weg gezogen door de ventilator . met rook vorming tot gevolg .Dit is toch tenminste wat ik er van begrijp????
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast zo 8 feb 2009 - 22:05

    maar dit is zeker toch niet veilig

    in de winter laten we de kachels s'nachts branden
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van knoepken zo 8 feb 2009 - 22:37

    Is de voedings kabel van het stop contakt naar de kachel niet beschadigd (kabel tegen de uitlaat geraakt)zou eens goed nazien als ook het stopcontakt zelf) .Mischien versleten.Werk je met een kattekop (vervangen)Er moet toch ergens n' onderbreking zijn in de voeding .Sluit hem eens aan n'verlengkabel vanuit n'ander stopcontact ,indien nu alles normaal werkt dan mag je besluiten dat het eersrte aangesloten circuit gebreken heeft;valt de smeltveiligheid ook af????
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast ma 9 feb 2009 - 14:19

    mss is je moederbord en de kabel beschadigd door de oververhitting van vorige week
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast ma 9 feb 2009 - 16:17

    Als de stroom uitvalt en je schouw trekt niet (genoeg) dan zal de rook inderdaad in je woonruimte zijn weg gaan zoeken (ik heb dat ook al gehad: onaangekondigde werken in de straat en floep alle electriciteit afgesloten!).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast do 19 maa 2009 - 18:57

    Bij mij thuis valt de stroom een 10-tal keer uit per jaar. Ik woon "in the middle of nowhere" in de ardennen. Daarom heb ik ook een kleine noodgenerator. Ik ben een nieuwe woning aan het bouwen naast de bestaande en daar heb ik de pellet kachel voorzien van noodstroom. Bij stroomuitval heb ik nog nooit problemen gehad. En bij een centrale verwarming met Pellets gaat een veiligheidsventiel open die stadswater door de warmtewisselaar stuurt om de kachel af te koelen. Daarom moet men ook een water afvoer voorzien aan de CV kachel.
    qoflurk
    qoflurk
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 46
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-01-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Plotste stroomuitval.

    Bericht van qoflurk wo 24 nov 2010 - 9:20

    Beste forumleden,

    is er iemand van jullie die weet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn bij het plots uitvallen van de stroom voor het functioneren van een pelletkachel. Kan hij daarna terug gewoon opgestart worden?

    Heeft iemand dit al voorgehad?
    Zijn er onder jullie die hiervoor een UPS geplaatst hebben. Ik kan mij voorstellen dat dit bij een losstaand model estetisch niet zo mooi is maar wij hebben een inbouw en kunnen deze gemakkelijk verbergen.

    Een kleine UPS heb je al voor nog geen 100 euro.

    Graag jullie ervaringen/meningen.

    Qoflurk.
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Uthrex wo 24 nov 2010 - 9:26

    Als de stroom uitvalt en gedurende een tijdje uitblijft, stopt de kachel (brand leeg).
    Bij een stroompanne die maar een seconde duurt (ne flits zeggen ze hier), valt mijn kachel uit, maar start weer direct. Alleen zit zijne computer dan overhoop en kan ik niks meer regelenen (hoger/lager, uitzetten). Dus moet ik de stroom er terug vanaf halen en ze effe wat tijd geven (zou mijn kachel vrouwelijk zijn?).
    Wellicht dat de meeste kachels gewoon uitvallen en zonder probs terug starten.

    Uthrex
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Block wo 24 nov 2010 - 9:44

    Toevallig net vorige week een grote stroompanne in onze gemeente geweest. Kachel brandt gewoon leeg en probeert terug op te starten als de stroom in orde is en alle parameters in orde zijn.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van steven wo 24 nov 2010 - 9:48

    bij mij geen enkel probleem in zo een geval.

    kachel brand leeg en dat is het


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast wo 24 nov 2010 - 10:00

    Ik moet resetten als de stroom terug is.
    Ik zou nooit een ups mee inbouwen want zo'n ding heeft een batterij en moet niet in een warmer omgeving geplaatst worden. Bovendien verliest een ups vrij snel aan autonomie en moet de batterij vervangen worden EN voor de eco-boys : een vrij grote sluipstroom !
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van ss wo 24 nov 2010 - 10:59

    Hobbymachine, je hebt gedeeltelijk gelijk maar een UPS is perfect bruikbaar bij een pelletkachel hoor, geen enkel probleem tenzij je hem natuurlijk naast de hete delen van de kachel gaat plaatsen, voor de batterij geen enkel probleem zolang je beneden de 40°C blijft. Als je hem bij hete delen gaat plaatsen gaat eerst de plastieken kast smelten vrees ik. Dus in een omgeving waar er veel stroompannes zijn is volgens mij een UPS best bruikbaar.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Ik heb dezelfde kachel als Uthrex en bij een korte onderbreking blijft de kachel gewoon in werking, bij een langere onderbreking van de spanning branden de in het maandje aanwezige pellets uit en als de spanning er terug is start hij gewoon weer op zonder het minste probleem. Ik gebruik voor mijn kachel geen Ups, wel voor mijn computers, laptop en opnameapparatuur.
    Wat ik niet vermelde, je kunt de UPS van Velleman verkrijgen aan € 99 btw en recupelbijdrage inbegrepen.
    Nog een bijkomend voordeel van de UPS: bescherming bij overspanning en pieken! Je UPS beschermt niet alleen de electronica in een PC, maar dus ook de electronica in een pelletkachel

    Vriendelijke groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin wo 24 nov 2010 - 13:06

    hier onlangs ook stroomuitval gehad, de kachel brand gewoon het pelletmandje leeg zonder ventilator.

    na inschakelen stroom begon hij zijn afkoelcyclus en konden we weer starten zoals normaal.

    in de handleiding heb ik gevonden dat bij een korte panne, indien de temperatuur nog boven de starttemperatuur is, de kachel terug ontsteekt en verder werkt

    is de temperatuur te laag dan start de afkoelcyclus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Wat als de stroom uitvalt???

    Bericht van Gast di 22 feb 2011 - 8:43

    Hallo allemaal,

    Ik heb net vlug vlug mijn pelletkachel uitgezet omdat geruchten de ronde doen dat we zonder electriciteit gaan gezet worden.

    Een tijdje geleden is hier in de straat onverwachts de stroom uitgevallen. Amai, ik was hier bijna uitgerookt. Vlug alle vensters open, maar wat al ik nu niet thuis was geweest??
    Heeft iemand dit al voorgehad en hoe lossen jullie dit op???

    groetjes
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van steven di 22 feb 2011 - 8:54

    veeke,

    als je kamer vol rook hangt, wil dat zeggen dat de natuurlijke trek van de schouw niet goed is.

    Dat is 1 van de grote redenen waarom je een schouw tot boven het huis moet hebben om in geval van een electriciteitspanne kunnen beroep te doen op een goede schouw.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di 22 feb 2011 - 9:21

    Goede dag,
    Je hebt mss zo een een enkelwondig schouwke tegen de muur staan.
    daar zit geen natuurlijke trek op.
    dit is een goedkope oplossing maar als dan de stroom uitvalt dan heb je het de rook zoekt de gemakelijkste weg naar buiten dus niet de schoorsteen zonder trek.
    de oplossing is een dw rookkanaal te plaatsen.
    daar worden de mensen meestal niet op gewezen als ze er een willen kopen als de kachel maar verkocht is.

    grt
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Uthrex di 22 feb 2011 - 9:40

    Wacht wacht... Een enkelwandige schouw geeft minder trek dan een dubbelwandig rook(gas)kanaal. Komaan ség, zotter moet het niet meer worden hé.

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin di 22 feb 2011 - 11:04

    veeke schreef:Hallo allemaal,

    Ik heb net vlug vlug mijn pelletkachel uitgezet omdat geruchten de ronde doen dat we zonder electriciteit gaan gezet worden.

    Een tijdje geleden is hier in de straat onverwachts de stroom uitgevallen. Amai, ik was hier bijna uitgerookt. Vlug alle vensters open, maar wat al ik nu niet thuis was geweest??
    Heeft iemand dit al voorgehad en hoe lossen jullie dit op???

    groetjes

    de rook komt terug langs de luchtinlaat, als deze extern is zal je er minder last van hebben


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di 22 feb 2011 - 12:40

    veeke schreef:Hallo allemaal,

    Ik heb net vlug vlug mijn pelletkachel uitgezet omdat geruchten de ronde doen dat we zonder electriciteit gaan gezet worden.

    Een tijdje geleden is hier in de straat onverwachts de stroom uitgevallen. Amai, ik was hier bijna uitgerookt. Vlug alle vensters open, maar wat al ik nu niet thuis was geweest??
    Heeft iemand dit al voorgehad en hoe lossen jullie dit op???

    groetjes


    hallo veeke
    jij zit met grote uitlaatproblemen als ik dit hier lees,waarschijnlijk een verstopping zo te horen aangezien je beide kachels al hebt van 2008.
    als hier de stroom uitvalt brand de branderpot mooi helemaal leeg tot de laatste pellet(zonder rook) want zoals ik al in andere posts vermeld heb zou ik nooit kou hebben moest de elektriceit langdurig uitvallen.
    wat ik mij ook afvraag ,kwam die rook van langs het venster en is die dan niet afgedicht??


    gr fleur
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip di 22 feb 2011 - 19:18

    ikke heb GEEN schouw
    ikke als test al eens stekker uitgetrokken
    de rook is minimaal omdat er verdikke bijna geen pellets in de branderkorf zijn, duurt welgeteld 3 minuutjes om de rode vonkjes te zien uitdoven, als jullie echt zo veel rook binnen hebben dan zou ik is graag weten hoeveel pellets daar dan wel inzitten ?
    hier zitter er op dit moment telkens de schroef draait een paar in de rest zij rode kooltjes en roken dus echt minimaal nog

    enkel tijdens de opstart is er enig rookontwikkeling in huis als ik de stekker uittrek


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di 22 feb 2011 - 19:43

    Philip schreef:ikke heb GEEN schouw
    ikke als test al eens stekker uitgetrokken
    de rook is minimaal omdat er verdikke bijna geen pellets in de branderkorf zijn, duurt welgeteld 3 minuutjes om de rode vonkjes te zien uitdoven, als jullie echt zo veel rook binnen hebben dan zou ik is graag weten hoeveel pellets daar dan wel inzitten ?
    hier zitter er op dit moment telkens de schroef draait een paar in de rest zij rode kooltjes en roken dus echt minimaal nog

    enkel tijdens de opstart is er enig rookontwikkeling in huis als ik de stekker uittrek


    waar komt die rook uit de kachel philip?
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip di 22 feb 2011 - 19:51

    die spleten onder en bovenaan het ruitje
    dat systeem om lucht over je ruitje te laten stromen zodat het ruitje zogezegd minder snel zou vervuilen
    airwasch ofzo iets genoemd


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di 22 feb 2011 - 20:07

    Hallo,

    Bedankt voor jullie reactie's.
    Ik had vroeger ook geen schouw. Maar als de wind verkeerd zat moest ik het zonder verwarming doen. 2de fase, dan met een kapje. Dat was ok. Maar bij het opstarten van de kachel had ik altijd rookontwikkeling. Er zijn al heel veel pellets in de korf voor er eindelijk vlam in kwam. Toen zag ik door het ruitje alleen maar rook. En dan plots woef en dan was de vlam er en de rook helemaal weg. Nu heb ik er ondertussen een inox buis laten opzetten van ongeveer 2 m hoog, want de uitlaat van de kachel kwam ongeveer 40cm boven de grond ( recht naar buiten) en ik zag af en toe niet meer door mijn vensters.
    Nu dat die buis erop staat heb ik die rook niet meer. Maar ik durf wel het stopcontact niet uittrekken. De laatste keer was de installateur hier en die heeft het vuurpotje dan naar buiten gedragen. Had misschien beter de deur van de kachel dicht gelaten....

    Hoe kan ik weten of mijn schouw nu trekt.

    Gesponsorde inhoud


    Wat als de stroom plots uitvalt??? Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 23:48