Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
Péétje Brik
ss
6 plaatsers

    Ketel in vakantiewoning

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 11:49 am

    Beste,

    Wij hebben een vakantiewoning in de Belgische Ardennen. Die wordt nu verwarmd door een 25 jaar oude mazout ketel die aan vervanging toe is. Ik kan niet vinden wat het vermogen van de huidige ketel (Viessmann Combitherm GLX) is, maar deze is ruim voldoende om het huis op temperatuur te krijgen en ons van warm water te voorzien.
    Ik heb al het een en ander afgespeurd maar de informatie die ik kan vinden is niet volledig. Daarom de volgende vragen.
    Het betreft een vakantiewoning. Dat betekent dat de woning vaak ongebruikt is en de verwarming dus alleen nodig is om bevriezing te voorkomen. Is het gebruik van een buffervat dan juist wel of niet gunstig?
    Is zo'n buffervat ook bruikbaar voor sanitair warm water?
    Zijn alle moderne ketels zg. combiketels, dus ook bruikbaar voor sanitair warm water?
    Omdat wij Nederlander zijn en dus geen inkomstenbelasting in Belgie betalen komen wij (vreemd genoeg) ook niet in aanmerking voor de installatie subsidies. Gaan wij de installatie dan ooit nog terugverdienen?
    Wie weet er betrouwbare installateurs in de (wijde) omtrek van Manhay die ons kunnen adviseren?
    De woning is gebouwd in 1840, heeft dus spouwloze muren van 90 cm dik en geen kruipruimte dus de vloer is altijd koud. Wel zijn alle ramen voorzien van dubbel glas en is het woongedeelte daar waar mogelijk goed geisoleerd (plafond en tussenmuur naar het 'schuur' gedeelte). De inhoud zal zo rond de 350 m3 zijn.

    Alvast dank,

    Arjen
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van ss do feb 24, 2011 11:57 am

    Tenzij u een pelletketel gaat plaatsen, vrees ik dat u op het verkeerde forum terechttgekomen bent???
    Dit forum gaat over stoken met pellets! Welkom trouwens pelletforum
    Kunt u misschien eens doorgeven of u een pelletketel zoekt?
    Indien dit niet het geval is zit u op het verkeerde forum!
    Vriendelijke groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Toch wel...

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 12:03 pm

    Mijn post was inderdaad niet helemaal duidelijk. Wij denken er inderdaad over de huidige mazout-ketel te vervangen door een pellet cv-ketel. Ik denk dat ik dan toch wel op het juiste forum ben beland?

    Dank,

    Arjen
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van ss do feb 24, 2011 12:20 pm

    Inderdaad, pluis deze link maar uit, massa info:
    https://pellets.forummotion.com/f208-pelletketels-algemeen.
    Voor antwoorden te bekomen zul je wat meer gegevens moeten geven denk ik (KW-behoefte) en je zal er rekening moeten mee houden dat je een tank met een voldoende voorraad pellets gaat moeten plaatsen bij langdurige afwezigheid.
    Persoonlijk zou ik voor een vakantiewoning geen pelletketel plaatsen wegens de hoge investering die je er door beperkt gebruik moeilijk gaat uithalen.
    Maar soit, er zullen zeker forumleden zijn met een andere mening.
    Vriendelijke groeten.
    ss
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Péétje Brik do feb 24, 2011 12:23 pm

    Om bevriezing te voorkomen zal je toch een klassieke instalatie (gas mazout)erbij moeten hebben
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 12:40 pm

    Natuurlijk zal er een behoorlijke voorraad pellets voorhanden moeten zijn. Een voorraadzak van enkel m3 zal nodig zijn. Maar als er voldoende voorraad is kan de pellet cv het huis toch gewoon op 5 graden houden, net als de mazout ketel dat nu doet?
    Het probleem is natuurlijk dat ik geen flauw idee heb van de warmtebehoefte van de woning. Door onze onregelmatige aanwezigheid kan ik niets met de huidige mazout-verbruiksgetallen (ongeveer 1500 liter per jaar).
    Of e.e.a. financieel rendabel kan zijn is niet de enige reden om te kijken naar alternatieven voor mazout. Het milieu speelt ook een rol en ik heb gewoon liever een paar kuub hout dan duizend liter olie in mijn schuur. Maar ik moet het wel kunnen betalen natuurlijk...
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Péétje Brik do feb 24, 2011 1:00 pm

    Een klassieke ketel is natuurlijk ook niet onfeilbaar, maar om een pelletketel weken aan een stuk zonder toezicht te houden, hmmm, zitten er hier eigenaars die dit zouden vertrouwen met hun ervaring?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 1:21 pm

    arjena schreef:Mijn post was inderdaad niet helemaal duidelijk. Wij denken er inderdaad over de huidige mazout-ketel te vervangen door een pellet cv-ketel. Ik denk dat ik dan toch wel op het juiste forum ben beland?

    Dank,

    Arjen


    arjena
    als je die woning gaat verhuren aan derden zou ik het zeker afraden met pellets te stoken,anders heb je te weinig kontrole op het apparaat en wie gaat er continu het onderhoud doen .


    gr fleur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van erwin do feb 24, 2011 1:46 pm

    de pelletketel zal regelmatig moeten gereinigd worden, ik weet niet of dit haalbaar gaat zijn


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van pedro do feb 24, 2011 2:12 pm

    Zoals Fleur zegt,als het de bedoeling is om de vakantiewoning ook nog es aan derden te verhuren zou ik zeker niet met pellets stoken.De meeste mensen kennen dit niet en eens prutsen is vlug gebeurd é...met alle gevolgen van dien.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 3:18 pm

    Dat reinigen (asbak legen) is iets wat me ook niet helemaal duidelijk is. Bij de ene fabrikant zeggen ze dat er vrijwel onderhoudsvrij gestookt kan worden omdat je 'slechts' om de tien dagen de aslade moet legen, bij de ander hebben ze het over 2 tot 3 maal per seizoen. Nogal grote verschillen dus.
    Natuurlijk zal er niet veel gestookt worden als wij er niet zijn en 'verhuren' we alleen aan goede bekenden, maar het onderhoud is wel een punt van zorg. Hoe veel werk is het om de reiniging uit te voeren? We hebben hier wel iemand die de sleutel wil beheren en zo af en schoonmaken, maar of we die ook de periodieke reiniging van onze cv in de schoenen willen schuiven...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van erwin do feb 24, 2011 3:35 pm

    reinigen is niet alleen de aslade even ledigen, ook de brandhaard stofzuigen eventueel Tpotje in schouwbuis leegmaken


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 4:06 pm

    Er zijn volautomatische ketels op de markt met een zelfreinigingsfunctie waarbij de branderpot gekeerd en gereinigd wordt en de as gecomprimeerd wordt en naar buiten de ketel afgevoerd wordt. Deze ketels zouden slechts één keer per jaar onderhoud nodig hebben.

    Een pellettank of bunker van voldoende capaciteit en je hebt er geen omkijken naar.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van jeanhup do feb 24, 2011 5:56 pm

    Zoals dicktwist al zegt: naar een goede pelletketel heb je nauwelijks omkijken. De hele dure hebben allemaal technieken om zichzelf te reinigen en die hoeven net als een mazoutketel maar één keer per jaar schoongemaakt te worden. Pelletketels die een stuk goedkoper zijn hebben die technieken niet en moeten wat vaker schoongemaakt worden (ca. een keer in de twee weken). Dit zou je bij het poetsen van de vakantiewoning kunnen doen.
    Voordeel van die eenvoudigere ketels is dat ze veel minder storingsgevoelig zijn.

    Als je de pelletketel wil gebruiken om bij afwezigheid het huis tegen bevriezing te beschermen is het wel verstandig om er een te nemen met SMS-module. Daar kun je de status van de ketel naar je laten SMS-en. Als er dan iets mis is kun je erheen (of een lokaal iemand erheen sturen) om de boel op te lossen.
    Het is wel verstandig om een buffervat te gebruiken: anders zal de ketel veel te vaak korte looptijden hebben waardoor de efficientie daalt en de vervuilingssnelheid toeneemt. Je kunt een tank-in-tank systeem nemen waarbij in de CV-buffer een extra tank zit voor het huishoudelijke warm water. Dit wordt ook vaak een combi-buffer genoemd. Dit is ook handig voor in de zomer als je je pelletketel niet heel kort wil laten branden om wat douchewater op te warmen.

    Je schrijft niet of het dak goed geisoleerd is (daar gaat de meeste warmte verloren) maar aangezien de ramen al van dubbelglas zijn, zal het dak ook wel geisoleerd zijn.
    Met een 20kW pelletketel en een 500/150 liter combibuffervat moet je dan al een heel eind komen. Als je voor een eenvoudige betrouwbare pelletketel kiest ben je voor de ketel zo'n €3500,- kwijt en voor het buffervat zo'n €1000,-. Daarnaast moet je nog wat pompen, kleppen en regelingen voorzien en de installatiekosten natuurlijk. Tel daar nog eens €1000,- voor en je bent voor €6500,- klaar.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 9:30 pm

    Jean,

    Dit is informatie waar ik wat mee kan. Blijkbaar heb je er verstand van, maar ik begrijp dat je ze ook verkoopt en dan mag dat ook wel natuurlijk. 6500,- voor een hele installatie is niet eens zo heel veel meer dan een nieuwe mazout installatie (de tank is ook slecht en zal dus ook vervangen moeten worden).
    Maar dat is dan natuurlijk niet zo'n type dat zichzelf schoon houdt.

    Overigens is de isolatie van onze woning moeilijk zonder illustraties te omschrijven. De eigenlijke woning kun je zien als een doos die binnen het pand tegen de voorgevel aan staat. Voor- en zijgevels en de vloer van het woongedeelte zijn niet te isoleren, maar de achtermuur en plafond van de bovenverdieping hebben geen direct contact met buiten. Bij ons gaat de meeste warmte dus verloren door het plafond van de bovenverdieping die dan ook goed geisoleerd moet zijn. Afijn, je moet het zien om het te begrijpen denk ik...

    Dank,

    Arjen
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van jeanhup do feb 24, 2011 9:47 pm

    Arjen,

    Voor de prijzen die ik hierboven schets heb je inderdaad geen type dat zichzelf schoon houdt.

    Ik heb zelf ook zo'n Ardens woning (ik woon net iets boven Verviers) met natuurstenen muren van 60 cm dik. Die zijn inderdaad moeilijk te isoleren maar bufferen wel goed warmte: eenmaal warm verliezen ze hun warmte ook niet al te snel. Maar het is een kwestie van warm houden. Zodra ze koud worden kost het ook een eeuwigheid (een heel veel stoken) om ze weer warm te krijgen.

    Sinds we ons dak geisoleerd hebben, hebben we al 40% bespaard op onze stookkosten. Later hebben we nog gedeeltes van de buitenmuren geisoleerd door er spouwpanelen voor te plaatsen (met wandverwarming) en dan af te werken met leem. Dat werkt prima en ziet er ook nog mooi uit.
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Block do feb 24, 2011 11:33 pm

    Technisch kan het zeker, maar je moet toch iemand in de buurt hebben die een beetje vertrouwt is met pelletkachels. Een ketel kan evengoed eens zijn opstart missen en zijn potje laten overlopen e.d.

    Een betere ketel kan weken, maanden lopen zonder te kuisen. Ik zelf doe dat hier ongeveer om de twee maanden, maar hij geeft nog geen melding dat het te vuil is of de aslade vol is.

    Maar met een 'onbewaakte' ketel, moet je al met een voorraadsilo werken. De investering kan wel eens fors oplopen. En als er een kleinigheidje misloopt, moet je wel iemand kennen die even kan binnenspringen.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt

    Gesponsorde inhoud


    Ketel in vakantiewoning Empty Re: Ketel in vakantiewoning

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 10:34 am