Wij hebben een vakantiewoning in de Belgische Ardennen. Die wordt nu verwarmd door een 25 jaar oude mazout ketel die aan vervanging toe is. Ik kan niet vinden wat het vermogen van de huidige ketel (Viessmann Combitherm GLX) is, maar deze is ruim voldoende om het huis op temperatuur te krijgen en ons van warm water te voorzien.
Ik heb al het een en ander afgespeurd maar de informatie die ik kan vinden is niet volledig. Daarom de volgende vragen.
Het betreft een vakantiewoning. Dat betekent dat de woning vaak ongebruikt is en de verwarming dus alleen nodig is om bevriezing te voorkomen. Is het gebruik van een buffervat dan juist wel of niet gunstig?
Is zo'n buffervat ook bruikbaar voor sanitair warm water?
Zijn alle moderne ketels zg. combiketels, dus ook bruikbaar voor sanitair warm water?
Omdat wij Nederlander zijn en dus geen inkomstenbelasting in Belgie betalen komen wij (vreemd genoeg) ook niet in aanmerking voor de installatie subsidies. Gaan wij de installatie dan ooit nog terugverdienen?
Wie weet er betrouwbare installateurs in de (wijde) omtrek van Manhay die ons kunnen adviseren?
De woning is gebouwd in 1840, heeft dus spouwloze muren van 90 cm dik en geen kruipruimte dus de vloer is altijd koud. Wel zijn alle ramen voorzien van dubbel glas en is het woongedeelte daar waar mogelijk goed geisoleerd (plafond en tussenmuur naar het 'schuur' gedeelte). De inhoud zal zo rond de 350 m3 zijn.
Alvast dank,
Arjen