Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

patricvds


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Hoe groot zonneboiler?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 9:01 pm

    Ik ga een vriend helpen met de bouw van zijn huis.
    Elektriciteit en sanitair zijn voor mij.

    Nu weet ik niet hoe groot een zonneboiler te nemen.
    Er zijn drie gezinsleden. Normaal rekent men voor een normale boiler 40L/dag per persoon.
    Ik dacht een boiler van 350L te nemen.
    Hier en daar verteld men mij dat ik een grotere boiler moet nemen. Men zegt mij zelfs tot 1000L.
    In de zomer kan ik dit begrijpen. Als er zon is moet men zoveel mogelijk kunnen opslaan. (Stockeren)
    Maar in de winter heeft een thermisch zonnepaneel niet veel of geen warmte. Dan zullen we de boiler moeten elektrisch opwarmen.
    Als dat een grote boiler is dan is dit puur energie verspilling. Dat is mijn mening!

    Ter informatie: Er komen ook nog eens voltaische zonnepanelen die het volledige jaarverbruik zullen opvangen. (Quasi nul operatie)
    Daarbij komt nog eens dat mijn vriend niet veel thuis is met de familie. Veel in het buitenland of aan de andere kant van het land.

    Wat is de beste oplossing. Wie kan mij een beetje goede raad geven?



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 9:12 pm

    Wij zijn hier ook met 3 en eigenlijk was 200 liter genoeg maar er staat er eene van 300 L .
    Normaal zijn 2 panelen van 20 pipes genoeg maar ik heb er 2 x 30 pipes

    Ik heb hier 2 goeie adreskes voor de doe-het-zelver

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 9:21 pm

    Krusty,
    Hoe verwarm je in de winter je warm water? Of is er dan nog voldoende zon?

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 9:35 pm

    Als er geen zon is moet den electriek bijspringen , dat is nu eenmaal zo , en kun je niks aan veranderen

    Vroeger had ik 2 boilers van 100 L op den electriek
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin vr apr 08, 2011 9:41 pm

    is een warmtepompboiler dan niet interessanter


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 9:55 pm

    Voor mij toch niet!! was veel duurder, en moest het laten doen door een GEREGISTREERDE aannemer om de subsidie te krijgen.Nu heb ik alleen de subsidie van de gemeente 525 € maar ik heb dan ook minstens 3000 € minder betaald .

    Wat betreft warmtepompen , er is maar 1 goed systeem van de 4 systemen efficient , en dat is waar je , je tuin 1 meter afgraaft en vol buizen legt....en dat is zeer duur!
    De 3 andere zijn minder duur .............
    Het goedkoopste van de 4 is lucht-lucht maar........om 3 KW op te wekken moet je al 1 KW van het net gebruiken .

    T' is een beetje moeilijk om het hier uit te leggen in een paar woorden, maar je vind hier op het net veel info over .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin vr apr 08, 2011 10:09 pm

    bij de meeste netbeheerders krijg je nu een premie volgens het vermogen vd warmtepompboiler, minimaal 850 euro bij onze maatschappij


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 10:22 pm

    Ik heb ondertussen al wat gelezen over warmtepompboilers, sommige systemen zijn interessant, andere minder.
    Vb een warmtepompboiler die je ergens in je huis, vb wasplaats of berghok zet is niet zo interessant omdat deze dan met warmte gaat lopen van de omgeving, wat wel interessant is is er een die je vb in je kelder kan zetten, deze ontvochtigd dan ook maar in koude periodes is je omgevingstemperatuur dan weer kouder en moet je al een zwaarder model hebben om dat te compenseren. Aan elke oplossing zijn plus en min kanten, ofwel het verbruik ofwel de investering.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 10:22 pm

    OK, maar je hebt dan ook een pak meer betaald !!en je 850 dekt ook de meerkost niet!!

    Eigenlijk zouden ze daarvoor ook GSC's mogen geven maar ......ssssssst... ik heb niks gezegd lacher
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin vr apr 08, 2011 10:50 pm

    kristel schreef:Ik heb ondertussen al wat gelezen over warmtepompboilers, sommige systemen zijn interessant, andere minder.
    Vb een warmtepompboiler die je ergens in je huis, vb wasplaats of berghok zet is niet zo interessant omdat deze dan met warmte gaat lopen van de omgeving, wat wel interessant is is er een die je vb in je kelder kan zetten, deze ontvochtigd dan ook maar in koude periodes is je omgevingstemperatuur dan weer kouder en moet je al een zwaarder model hebben om dat te compenseren. Aan elke oplossing zijn plus en min kanten, ofwel het verbruik ofwel de investering.

    Groetjes
    Kristel

    nooit gehoord van externe luchtaanvoer kristel Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van jeanhup vr apr 08, 2011 10:52 pm

    Warmtepompboiler met warmtekring(en) voor solar/CV is vrij ideaal:
    - niet heel veel duurder dan een gewoon buffervat met 2 spiralen en element.
    - in de winter opwarmen door CV/pelletketel.
    - in de zomer opwarmen door warmtepomp en gekoelde lucht in huis inblazen.

    En om op de vraag van Hanstandt terug te komen: solarboilers worden meestal op 80 liter per persoon gedimensioneerd. 350 liter is dus ruim voldoende voor 3 personen (mocht er ooit een vierde persoon bijkomen of het huis ooit verkocht worden aan een gezin met 4 personen dan is de boiler ook nog goed gedimensioneerd).

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast vr apr 08, 2011 11:45 pm

    Een warmtepompboiler verbruikt veel stroom, reken maar op 2000 kwh per jaar. Speelt natuurlijk niet zo'n grote rol als je PV's hebt.

    Zorg in eerste instantie dat je huis energiezuinig is (isolatie).

    Een zonneboiler presteert idd het beste als ie een groot buffervat kan opwarmen en die warmte ook kan bijhouden door bv. stratificatie en doorgedreven isolatie van de boiler. Dan een kleine pelletketel om bij te springen als het nodig is en evt. vloer of muurverwarming te verzorgen.

    Reken wel op een investering van 10 à 15 000 euro. (is het 40% belastingsvoordeel ook van toepassing voor nieuwbouw ?)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin za apr 09, 2011 1:12 am

    steefjeqv schreef:Een warmtepompboiler verbruikt veel stroom, reken maar op 2000 kwh per jaar. Speelt natuurlijk niet zo'n grote rol als je PV's hebt.

    Zorg in eerste instantie dat je huis energiezuinig is (isolatie).

    Een zonneboiler presteert idd het beste als ie een groot buffervat kan opwarmen en die warmte ook kan bijhouden door bv. stratificatie en doorgedreven isolatie van de boiler. Dan een kleine pelletketel om bij te springen als het nodig is en evt. vloer of muurverwarming te verzorgen.

    Reken wel op een investering van 10 à 15 000 euro. (is het 40% belastingsvoordeel ook van toepassing voor nieuwbouw ?)

    steefjeqv,

    2000kwh zal nog steeds iets goedkoper zijn dan een boiler op CV, geschat 1000 liter/jaar mazout - nu bijna 900 euro

    voor nieuwbouw en woningen minder dan 5j geld de subsidie ook ondermeer voor zonneboiler en zonnepanelen

    meer info in deze brochure pag 18
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    ik heb daar ook gelezen dat voor de vervanging van een ketel door een pelletketel , de woning 5j moet zijn om subsidies te krijgen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast za apr 09, 2011 11:19 am

    Hoi,

    Geen mazout-cv gebruiken hé.

    Eerder zoiets (met zonnecollectoren) :

    Okofen
    Solarfocus

    Enige nadelen aan deze dingen : alles is geïntegreerd en de kostprijs (rond de 10 000 eur).


    Groetjes,
    Steven
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin za apr 09, 2011 3:19 pm

    is er dan echt niets op de markt om warmwater te maken met een boiler ca 200-250liter,
    wat niet te duur ca 2000-3000 euro geplaatst en weinig energie gebruikt,


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast za apr 09, 2011 4:07 pm

    Die zonneboiler van bij apcpompen op tweedehands valt in die prijzenklasse maar ge moet alles zelf doen; ge weet toch dat de werkuren en de btw erop aardig oplopen, ik denk niet dat ge iets anders zult vinden .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast za apr 09, 2011 6:21 pm

    Ben blij dat ik al mijn antwoord op mijn vraag heb en zelfs veel meer.
    Bedankt !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast za apr 09, 2011 10:05 pm

    Denk ook eens na over het totale plaatje.
    Ik ben voor alle energie zuinige toepassingen (woon zelf in K20 woning) maar bekijk alles ook eens prijs/technisch. Wij betalen voor ons warm water, boiler via gasketel, een 250tal euros per jaar, als zelfbouwer kan je dergelijke installatie maken voor 1300€, als je sommige alternatieven bekijkt ben je 5000€ kwijt alvorens er 1 druppel warm water uit de boiler loopt.

    Al deze dingen kunnen ook kapot gaan en hebben ook onderhoud nodig. En weinig van deze installaties produceren 365 dagen per jaar gratis warm water. Als je dergelijke installatie na 10 jaar niet hebt terugverdient dan lijkt het mij niet de moeite.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin za apr 09, 2011 10:09 pm

    Dirker schreef:Denk ook eens na over het totale plaatje.
    Ik ben voor alle energie zuinige toepassingen (woon zelf in K20 woning) maar bekijk alles ook eens prijs/technisch. Wij betalen voor ons warm water, boiler via gasketel, een 250tal euros per jaar, als zelfbouwer kan je dergelijke installatie maken voor 1300€, als je sommige alternatieven bekijkt ben je 5000€ kwijt alvorens er 1 druppel warm water uit de boiler loopt.

    Al deze dingen kunnen ook kapot gaan en hebben ook onderhoud nodig. En weinig van deze installaties produceren 365 dagen per jaar gratis warm water. Als je dergelijke installatie na 10 jaar niet hebt terugverdient dan lijkt het mij niet de moeite.

    zo denk ik er ook over dirker, 2-3000 euro voor warm water installatie lijkt me wel voldoende


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31575
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van erwin zo apr 10, 2011 12:27 am

    Dirker schreef: Wij betalen voor ons warm water, boiler via gasketel, een 250tal euros per jaar, als zelfbouwer kan je dergelijke installatie maken voor 1300€, als je sommige alternatieven bekijkt ben je 5000€ kwijt alvorens er 1 druppel warm water uit de boiler loopt.


    dirker als je gas ter beschikking hebt, lijkt me dit de goedkoopste oplossing: gasgestookte boiler, met ingebouwde brander, misschien komt er ooit wel zoiets met pellets Shocked

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast zo apr 10, 2011 10:05 am

    Dit is ook promotie maken voor dure gas, hé Erwin....

    Men moet eens leren in Europa ONAFHANKELIJK te zijn van al dienen bucht van de arabieren (benzine,mazout,huisbrandolie,gas en alle aanverwanten) er zijn mogelijkheden genoeg.
    In eerste instantie gebruiken wat is gratis van de natuur, waterlopen, wind, zon enz, er moeten natuurlijk investeringen gedaan worden die er pas na enkele jaren terug uitkomen, dat is normaal.
    Men kan ook geen omletten bakken zonder eieren te breken.
    En wat betreft KERNENERGIE, weg met die rotzooi (zie Japan, Tjernobyl liggen nog vers in het geheugen , plus de ongelukken die er al gebeurt zijn waar de plaatselijke regering er WEL in geslaagd is het ongeluk te verdoezelen.)


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast zo apr 10, 2011 12:52 pm

    De gasprijs is inderdaad gekoppeld aan de prijs van aardolie maar het gaat in feite om 2 verschillende producten. Er is al jaren sprake van deze te ontkoppelen, als dit gebeurd dan worden de kaarten serieus herschud.

    Maar je moet met alles rekening houden, ik vind persoonlijk dat veel mensen/bedrijven zich een groen geweten kopen door een bepaalde investering te doen maar niets aan het geheel veranderen.

    Rij eens rond in de jaren 70/80 verkavelingen, ze hebben allemaal zonnepanelen op hun dak, de minimum isolatie om de subsidies te krijgen en thermopane glas van in de tijd dat John Travolta Danny Zuko speelde.
    Voor de rest 2 dieselwagens voor de deur en elke winter 4000 liter mazout verstoken.

    We zijn goed op weg om de kyoto norm te halen tof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast zo jun 05, 2011 2:24 pm

    Ik zit ook met een vraag : Ga een zonneboiler kopen met een inhoud van 300liter, we zijn met 3 thuis. Mijn vraag is, kan ik die boiler later aansluiten op mijn pelletketel(die ik volgend jaar wil aanschaffen) of is de inhoud van de boiler dan te klein voor pellets?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast zo jun 05, 2011 8:04 pm

    300 liter is ruim genoeg voor 3 personen zoals bij ons . Er bestaan er van 250 liter dat zou ook goed zijn maar een beetje scherp.

    De onze heb ik zelf geplaatst voor 3700 € all-in bij saniweb in Maasmechelen.
    Ik had prijsofferte gevraagd hier in de buurt en kwam op bijna het dubbele.
    Bij mij wordt hij opgewarmd door 30 heatpipes en indien onvoldoende zon door de electriek
    Je moet(liefst) wel eene nemen met minstens 2 buiswarmtewisselaars

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gast ma jun 06, 2011 8:29 pm

    Viessmann VitoCell 100U 300 liters is geplaatst. Al warm water tot 60 graden enkel en alleen door zonnepaneel.
    Elektrisch en pellet CV moet nog worden verbonden. Nu is het enkel de display met circulatiepomp die voeding krijgt.

    Dus water wordt verwarmd door:

    - Zonnepaneel
    - Pellet CV kachel
    - Elektrisch. (Dit enkel in nood en normaal zal dit gebeuren in de zomer als de pelletkachel niet brand)


    Gesponsorde inhoud


    Hoe groot zonneboiler? Empty Re: Hoe groot zonneboiler?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 7:54 pm