Ik ben sinds februari eigenaar van een CV kachel, met 2 aparte verbrandingskamers, zijnde 1 voor pellets, en 1 voor hout.
Bij de rookafvoer van het hout wringt het schoentje, en ik heb er eigenlijk geen verklaring voor...
Vandaag het houtgedeelte aangestoken, en wat merkte ik tot mijn grote verbazing...?? Rook sijpelde overal van tussen de voegen van de (gemetste) schouw... Iets wat ik in het voorjaar nooit heb meegemaakt. Alle ramen hier opengezet, en boeltje laten uitbranden. Daarna aan de slag met vuurvaste silicone om de boel wat af te dichten, maar helaas is rook is zo een beetje als water, het vindt steeds wel ergens een gaatje om te ontsnappen...
Even nog voor de duidelijk vermelden dat dit type kachel beschikt over een mechanisch geregelde luchttoevoer (Belimo), ook daar ben ik al mee aan de slag gegaan, maar voorlopig zonder resultaat.
De gemetste schouw heeft een kleine diameter, maar heeft steeds probleemloos gewerkt in het voorjaar.
Halverwege juli heb ik deze zelf uitgekuist, naar mijn idee kan daar het probleem ook niet liggen...
Graag jullie input, en eventuele oplossingen. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, laat het ook zeker weten