Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
flair
player
Uthrex
Fleur
8 plaatsers

    je huis vol rook !!!!!

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook !!!!! Empty je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Fleur wo dec 07, 2011 8:41 am

    in andere topic s lees ik meer en meer het fenomeen van rook in huis.
    ik heb persoonlijk zoiets meegemaakt een 4 tal weken geleden bij famillie (toeval of niet)

    de kachel werdt omstreeks 5h30 s avonds opgestart ,na een tiental minuten kwam de vrouw des huizen ons melden dat de kachel begon te roken (ik en de eigenaar waren op dit moment in de tuin)
    onze eerste vastelling was dat de rookgasventilator stilgevallen was door een of andere veiligheid van de kachel (waarschijnlijk omdat de ontbranding van de pellets niet was gebeurd).....toch moeten er onderaan in de vuurkorf enkele pellets beginnen smeulen zijn en ontstond er in de kachel een enorme rookontwikkeling ,maar vuur was er niet te bespeuren.....de kachel stond daar als een duivel en stootte op onregelmatige tijdstip rook naar buiten door kieren en spleten.
    eerlijk gezegd wisten we op dit moment niet wat te doen.....en ja wat doe je dan wel ,het verkeerde natuurlijk.........de deur eens openen met het gedacht de vlam in de kachel te doen ontstaan,mis...nog meer rook in huis door de deur te openen.
    om het verhaal kort te maken.........na een tiental minuten kwam opeens het gedacht om de kachel terug opnieuw op te starten en tot onze verbazing lukte dit en jaagde de rookgasventilator lucht door de vuurkorf waardoor onmiddelijk vlam/vuur ontstond en de kachel gans de avond heeft verder gebrand.

    achteraf besef je maar pas hoe dit is kunnen gebeuren en kwam ik tot de conclussie dat er op het moment van het gebeuren buiten ook maar geen zuchtje wind was te bespeuren (je kon de bladeren bij manier van spreken horen van de bomen vallen) dus een ZEER MINIMALE schouwtrek,waardoor de overvloedige rookontwikkeling in de kachel onvoldoende op een natuurlijke wijze kon wegtrekken....de vuurkorf is ook gevuld met pellets wat deze luchtstroom via de inlaat ook nog eens bemoeilijkt.
    mede door de kieren in de kachel staat de kachel dan te puffen en te blazen.

    nooit is er bij ons het gedacht opgekomen de brandweer op te bellen ,maar ik kan mij goed inbeelden dat bij velen een paniekreactie zou onstaan waardoor er naar de telefoon wordt gegrepen.........in feite kan er niets gebeuren want er ligt maar een handvol pellets in de vuurkorf te smeulen (eigenschap van zaagmeel)
    de rook binnenshuis is wel zeer irritant en pakt op de luchtwegen......in dit geval heeft het een hele poos geduurd voor de rook buiten was,zelfs met deuren en vensters open was er geen enkele natuurlijk trek te bespeuren door de hoge temperatuur buiten en geen sprietje wind........een grote ventilator had hier van dienst kunnen zijn om de rook naar buiten te zuigen...

    s anderdaags werdt de kachel gekuist (wat om de 3a4 dagen gebeurd )en werkt sederdien zoals vroeger zonder enig probleem,volgens mij was het een samenloop van omstandigheden met de MINST gunstige weersomstandigheden


    het MERK VAN KACHEL of HET MERK VAN PELLETS speelt hier absoluut geen enkele rol in dit waargebeurde verhaal en kan bij ieder pelletstoker voorkomen tenzij de kachel hermetisch is afgesloten


    einde verhaal......getekend zwarte piet
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Uthrex wo dec 07, 2011 9:06 am

    Spijtig voorval. Hebben het ooit ook voorgehad. Toen kwamen de buren vragen of alles in orde was. Onze schouw kwam toen nog recht uit de gevel. De rookgasventilator werkte nog maar om één of andere reden was de kachel niet direct gestart. Véél te veel pellets in het potje en dat begon wel héél erg te roken Wink
    U heeft geen paniekreactie gehad? Jawel, in paniek heeft u die deur opengedaan. Gelukkig zonder veel verdere gevolgen (buiten die stinkende rook).
    Tja, een pelletkachel heeft nogal wat elekronica. Al wat erop zit kan ook kapot gaan (of gewoon is falen).

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van player wo dec 07, 2011 9:12 am

    Ikzelf heb ook een dergelijk verhaal meegemaakt in de eerste winter dat we stookten, alleen was het m'n eigen fout.
    Na de dagelijkse poetsbeurt s'avonds was ik vergeten om het deurtje terug te sluiten Embarassed
    In de vroege wintermorgen werden we wakker door een rookgeur en ik spurt naar beneden en inderdaad, veel rook in de living!
    De pellets in het brandkorfje waren aan het smeulen! Als eerste heb ik het korfje buiten gesmeten zodat de bron van de rook verwijderd was en daarna alle ramen en deuren opengezet (-10° buiten)

    De geur heeft toch de rest van de dag in de living gezeten (had de vrouw maar gevraagd om iets lekker geurend te koken)

    Maar sindsdien let ik altijd extra of ik het deurtje sluit en heb ik een rookmelder bij de kachel geplaatst voor het geval dat...


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van flair wo dec 07, 2011 11:23 am

    zeer grappig zwarte Piet, en kan je nu terug onder je eigen naam posten .....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Gast wo dec 07, 2011 11:29 am

    Dank voor het posten, ik ga een rookmelder kopen nog deze week en installeren!

    Pietje Wink
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Fleur wo dec 07, 2011 11:46 am

    van flair Vandaag om 11:23 am
    zeer grappig zwarte Piet, en kan je nu terug onder je eigen naam posten .....


    bij het registreren werdt mijn naam niet meer aanvaard door het systeem en moest ik wel onder een schuilnaam binnensluipen Rolling Eyes
    misschien heeft mijn avator mij de das omgedaan Twisted Evil


    gr zwarte piet


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van ss wo dec 07, 2011 12:24 pm

    Of hij nu Zwarte Piet, Witte Piet of Fleur heet...Blijft toch onze ouwe vriend Fleur, herkenbaar genoeg! Vanaf nu noemen we hem toch gewoon Piet!
    Akkoord Zwarte Piet?
    Groeten,
    ss
    Na de reactie van piet, dan toch maar bij zwarte piet gebleven vrees ik...


    Laatst aangepast door ss op wo dec 07, 2011 12:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : laatste zin bijgevoegd)
    piet
    piet
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 250
    Registration date : 23-11-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van piet wo dec 07, 2011 12:29 pm

    Nee dat ben ik
    Groetjes
    Piet
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van flair wo dec 07, 2011 12:34 pm

    ik geloof er niks van dat het Fleur is.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Philip wo dec 07, 2011 12:41 pm

    geachte heren
    het blijft gelijk of het nu fleur is of niet

    dit topic ging over rook in de huiskamer! dus hou jullie aub daar dan aan, voor gezellige babbeltjes is er de chit chat


    mvg


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Hans52 wo dec 07, 2011 1:52 pm

    Zou het bij een dergelijk voorval lukken om via de luchttoevoerbuis van de verbrandingskamer met een haardroger lucht in de kachel (verbrandingskamer) te blazen? Kwestie van de rook in de verbrandingskamer naar buiten te jagen... wel met uitgeschakelde pelletkachel dan, en nadien de kachel herstarten. Wat denken jullie?


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Philip wo dec 07, 2011 1:58 pm

    dit zou kunnen lukken
    als de pellets lucht krijgen gaan ze ontbranden waardoor de rookontwikkeling bijna verdwijnt
    echter blijft het probleem als je geen trekkende schouw hebt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Fleur wo dec 07, 2011 2:03 pm

    dit is zeker een van de oplossingen hans52....andere oplossing is de vuurpot afdekken
    maar de grote vraag is dan....ben je wel thuis wat?


    groeten zwarte piet


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Philip wo dec 07, 2011 2:12 pm

    ik denk niet dat we zo zwart mogen kijken en wel omdat de kachel zijn opstart temp niet bereikt worde er geen pellets meer toegevoegd en zal je enkel alles deftig moeten kuisen en afwassen om de reuk weg te krijgen

    want met een stookolie cv kan er ook van alles mislopen tot rook door kleine ontploffingen in de brander toe
    en daar heb ik bewijzen van gezien bij men schoonouders en brander was 2 maand oud



    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Fleur wo dec 07, 2011 2:26 pm

    ik ben geen zwartkijker fhilip maar de waarheid mag en moet ook eens gezegd worden ,bij deze die of het nog moeten meemaken laat toch een wantrouwen achter.(bij mistig en zeer stille weersomstandigheden)
    de enige oplossing is een hermetisch gesloten kachel bouwen zonder gleuven of onnodige spleten ,dan is rook steeds verplicht om langs de schoorsteen weg te trekken.
    werk aan de producenten zou ik zeggen .

    gr zwarte piet


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Uthrex wo dec 07, 2011 2:34 pm

    Dacht al dat het uiteindelijk zou gaan over een al dan niet hermetisch afgesloten kachel. Ik kan me nog herinneren dat Fleur de perfecte kachel. Daar is ooit al genoeg discussie over geweest. Zoek maar wat rond.
    Topic gesloten.


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.

    Gesponsorde inhoud


    je huis vol rook !!!!! Empty Re: je huis vol rook !!!!!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 10:21 pm