Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 3 verborgen en 20 gasten

Cerutti


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    wat zou jij doen???

    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty wat zou jij doen???

    Bericht van Gast ma 12 sep 2011 - 22:07

    tongue hallo allemaal,

    Wij wonen op de buitenkant waar nog geen gas-leiding door de straat loopt,er zijn dus weinig opties voor een geschikte verwarming te vinden voor ons renovatiehuis.

    toen we het kochten was het simpel(gekocht 2001), er stond een houtkachel en een koolkachel...goed om te starten...daarna alles buitengegooid...

    toen een dubbelwandige tank gekocht,leidingen,en mazoutkachel(nestor martin11kw) toffe moderne kachel televisie model.MAAR! al 2 keer pech gehad dat deze precies explodeerde,allemaal roet overal in huis!...om bij te "bleeten".

    alles nagezien....de schouw trek zeeer goed,leidingen oke,tank ok,kachel uitgekuist,terug ok.

    nu willen we graag overschakelen naar een pellet systeem...al weet ik niet hoe of wat...

    pelletkachel?liefst een zwaare genoeg dan, of hoe gaat dat met zo'n pellet kachel-cv?

    iemand sugesties?ofzo...(de kamers boven en de gang worden verwarmd met acumulatie-nachttarief,de rest van het huis...met mazout...living...open keuken...)
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Philip ma 12 sep 2011 - 22:14

    er zijn verschillende opties
    je zal naargelang volgende wensen van jezelf moeten kiezen en alle topics een doorlezen

    1 pellet cv- kachel : indien je nog verbouwings- werken moet doen kan je hiervoor kiezen (leidingen voor de radiatoren inbouw of opbouw ) welke een heel goede spreiding van de warmte kunnen bekoimen (let op extra geluid waterpomp)

    2 kachel met kanalisatie (kan ook wat kap en of breekwerk meebrengen) kan handig zijn als de vertrekken door deuren zijn gescheiden en die zelfs openstaand de doorgang van warme lucht kunne belemmeren

    3 de kachel met ventilatoren die de warmte ietwat sneller gaan verspreiden indien je een open keuken en living hebt zoals ik ideaal :-) (volgens mijn keuze's toch)

    4 de stille kachels zonder ventilators als je van stilte houd



    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    demosthenes
    demosthenes
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 20
    Registration date : 23-02-11

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van demosthenes za 17 sep 2011 - 22:12

    hallo

    wij hadden ook eerst een verwarming op mazout. Om echter de verwarming in het "tussenseizoen" niet altijd op te moeten zetten hebben wij na enkele jaren een pelletkachel in de living geplaatst, ter hoogte van een buitenmuur. Kleine, korte schouw, en werkt perfect. Ervaring met pellets opgedaan, zeer tevreden. Mazoutverbruik drastisch naar beneden

    Omdat onze tank vervangen moest worden (enkelwandig, staat zelf in de inkomhal...)zijn wij vorig jaar overgestapt naar een pelletCV. Onmiddellijk ook voorzien van een buffervat voor warm water (weg met de dure electrische oplossing), en klaar voor zonneboiler vanaf volgend jaar als de premies verhogen.

    Alles hangt af wat je met de verwarming boven wil doen. Als je deze op de accumulatoren wil houden, kan een pelletkachel voldoende zijn. er zijn modellen van 12kW of hoger, die je "open" ruimte zeker kunnen verwarmen.
    Zie ook de ideeen van Philip hierboven

    Stap eens binnen bij een verdeler in de buurt, hij zal je zeker helpen. En de pellets zijn veel goedkoper dan mazout, en hebben een veel aangenamere geur !


    _________________
    Ecoteck Laura Air Plus kachel 12kW
    Oekofen 15kW cv ketel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast zo 18 sep 2011 - 17:32

    dank u voor de tips! volgende week maandag komt er iemand van "avantis" langs om te kijken hoe en wat mogelijk is,wat er eventueel moet gebeuren of niet,hoe zwaar het toestel moet zijn enzo ....we zien er naar uit!

    ik heb ondertussen al iets ter voorbereiding gedaan,een verluchting gestoken naar buiten zodat er verse zuurstof in de ruimte kan komen,.....wat wel raar is, nog eens de mazoutkachel getest....nu brand die toch mooi en rustig,en "voorlopig geen roet of zwart raam meer".
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van erwin zo 18 sep 2011 - 19:21

    benny1980 schreef:dank u voor de tips! volgende week maandag komt er iemand van "avantis" langs om te kijken hoe en wat mogelijk is,wat er eventueel moet gebeuren of niet,hoe zwaar het toestel moet zijn enzo ....we zien er naar uit!

    ik heb ondertussen al iets ter voorbereiding gedaan,een verluchting gestoken naar buiten zodat er verse zuurstof in de ruimte kan komen,.....wat wel raar is, nog eens de mazoutkachel getest....nu brand die toch mooi en rustig,en "voorlopig geen roet of zwart raam meer".

    benny een mazoutkachel heeft ook verse zuurstof nodig om te branden Wink


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast ma 19 sep 2011 - 18:28

    Benny,

    Uw kachel "voelt" zijn einde naderen en tracht u terug te winnen. lol!

    Wij branden enkele seizoenen volledig op 1 pelletkachel 8.7 kw voor 190m³ verbouwde goed geïsoleerde ruimte.
    Dit zelfs bij min 18 zonder problemen. Verbruik ongeveer 110 zakken vorige winter ( geen 480 euro)
    Over de kamers en de gang boven zou ik heel goed nadenken.
    Is het echt nodig of verwarm je maar uitzonderlijk deze plaatsen mee?
    Een pellet kachel-CV MOET ongeveer 70 % van zijn warmte in het water kwijt geraken.
    Het zou dus best eens kunnen dat je de kamers MOET verwarmen wil je in de woonruimte warm genoeg hebben.
    Om dat te vermijden moet je extra radiatoren plaatsen in de leefruimte om die warmte kwijt te geraken.
    Dit kost ruimte en een radiator is nu niet bepaald "het mooiste wat er is".
    Dit was voor mij de reden om dat niet te doen.
    Gelukkig(?!) hebben wij wel gasaansluiting voor het koken en het verwarmen van onze badkamer.
    1 gasbuisje (diameter 10mm), een (design)gasradiator 6 kw met muuraansluiting en de badkamer is verwarmt in amper 15 min, enkel als het nodig is.
    Zo hebben we het goedkoop en simpel kunnen oplossen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast ma 19 sep 2011 - 18:42

    of voor iemand die een pelletssysteem te duur vind is er ook een onder of bovengrondse gastank van primagaz die ze regelmatig komen vullen naargelang je verbruik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast ma 19 sep 2011 - 20:15

    tja, wij zijn zo vroeger opgevoed....er was verwarming in alle kamers,maar zelfs wanneer het winter was,zette we die zelf af....twas natuurlijk fris,killig..maar eens je onder de wol zat....en ik slaap persoonlijk liever in een "niet" warme kamer.

    onze hoofdzaak voor verwarming is=living,eetruimte,keuken,badkamers.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast wo 21 sep 2011 - 19:08

    hoi
    gastank dat zou ik nie vertouwen ze .
    ik zou nie kunnen slapen ze met gedacht dat een bom naast mij ligt
    cherry cherry cherry boem
    grz
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Philip wo 21 sep 2011 - 20:06

    jodocus schreef:hoi
    gastank dat zou ik nie vertouwen ze .
    ik zou nie kunnen slapen ze met gedacht dat een bom naast mij ligt
    cherry cherry cherry boem
    grz

    denk je dat de gasleiding die voor je deur ligt en onder tamelijk hoge druk staat dan veiliger zal zijn ?
    dit met alle veilige werken die ze in belgie aan de straten uitvoeren heb ik liever zo een gastank in mijn tuin


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gast wo 21 sep 2011 - 22:41

    hoge druk ?? 100 mbar is de druk op die gasleding voor u deur , weet dat er constant lekken zijn doch dit gas ontsnapt gewoon in de lucht en that's it
    ter vergelijking : druk op waterleiding is ong 4bar (= 4000 mbar)
    de druk die in zo een tank onstaat in volle zon , dat wil je niet weten ....
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Philip wo 21 sep 2011 - 23:12

    ik weet hier nog 10tallen zulke tanks staan en ze zijn van tamelijke leeftijd ik heb hier nog niet van lekken of ontploffingen bij gehoord
    naja we dwalen af en laat ons ontopic blijven (ik incluis)


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van flair do 22 sep 2011 - 10:15

    zo'n gastank is al goed en wel maar de prijs van de gas in bulk ligt natuurlijk een pak hoger dan de normale gas en dus financieel niet interessant.Neem een pelletkachel met kanalisatie.dat zal de goedkoopste oplossing zijn.Pellet cv blijft toch nog duur en zo te horen heb je nog geen radiators boven ook. Alles hangt er idd van af in hoeverre je boven alles wilt opwarmen.Accumulatoren zijn natuurlijk niet goedkoop, mss voor boven een warmtepomp op basis van lucht overwegen met kanalisatie.Deze verbruiken volgens mij minder dan accumulatoren en in de zomer heb je ook airco :-)

    Gesponsorde inhoud


    wat zou jij doen??? Empty Re: wat zou jij doen???

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 28 apr 2024 - 15:20