Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Jef
petrah
ss
pedro
Ikzelf
9 plaatsers

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Ikzelf do okt 13, 2011 4:36 pm

    Een vraagje aan de reeds ervaren pelletstokers Smile

    Situatie:

    Kachel Rika Revo 9kw
    Te verwarmen ruimte 170m³

    Beide voltijds werken tussen 7u30 en 16u.

    Aanwezig in huis op werkdagen: 6u - 7u30 & 16u - 22u30 (daarna slapen)

    Wat zouden jullie doen?
    De kachel continue laten branden, als we er niet zijn op het minimum (30%)
    De kachel programmeren zodat deze enkel aan gaat/is als wij thuis zijn.

    Wat rendeert het meeste volgens jullie? Minste verbruik?

    Graag jullie tips/advies/ervaring!!!

    Iemand dit al uitgetest?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast do okt 13, 2011 4:56 pm

    Ik laat men kachel meestal overdag doorbranden als ik gaan werken ben maar dan op de laagste stand. Als je thuiskomt zet je ze terug hoger en is de temperatuur terug vlug op peil. Wanneer het echt vriest laat ik de kachel ook 's nachts doorbranden zodat het niet te fel afkoelt. Dit deed ik ook met mijn CV voorheen.
    Volgens mij is dit het meest voordelige maar ben er ook niet zeker van maar ik zit zeker al niet lang in de kou ;-)

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast do okt 13, 2011 5:08 pm

    Ik schakel mijn kachel voor het slapen gaan uit. Afgelopen winter was het dan bij het opstaan afgekoeld tot 17° - 18° en dan was de temperatuur binnen een half uur weer 21°.

    Te verwarmen ruimte 160 m³ met de deur naar boven open zodat het daar ook aangenaam blijft, huis is wel goed geïsoleerd.

    Temperatuurdaling per 8 uur dus 3° tot 4° en om daar de kachel voor te laten doorbranden...
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van pedro do okt 13, 2011 5:20 pm

    ik zou de kachel toch programmeren,het gaat em hier toch over een tijdsduur van 8,50u hé.Het zal volgens mij ook economischer zijn om hem uit te schakelen.Veel zal natuurlijk ook afhangen tot welke temperatuur het huis zelf afkoelt.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Ikzelf do okt 13, 2011 5:50 pm

    pedro schreef:ik zou de kachel toch programmeren,het gaat em hier toch over een tijdsduur van 8,50u hé.Het zal volgens mij ook economischer zijn om hem uit te schakelen.Veel zal natuurlijk ook afhangen tot welke temperatuur het huis zelf afkoelt.

    in de winter koelt het 's nachts toch een 5/6 graden af, maar dan vriest het ook fel buiten hoor...

    Nu koelt het 's nachts bijvoorbeeld 2 graden af...

    Ik zou het allemaal ook zelf kunnen uittesten, maar dan heb je bijvoorbeeld al 2 vergelijkbare weken van weer nodig om dat te kunnen doen...

    Vandaar hoopte ik op jullie ervaringen/testen
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van ss do okt 13, 2011 6:32 pm

    In een goed geïsoleerde woning is het algauw interressant om de kachel te programmeren. In een niet geïsoleerde woning vind ik het vanzelfsprekend om de kachel te laten branden!
    Groeten,
    ss
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Ikzelf do okt 13, 2011 6:47 pm

    ss schreef:In een goed geïsoleerde woning is het algauw interressant om de kachel te programmeren. In een niet geïsoleerde woning vind ik het vanzelfsprekend om de kachel te laten branden!
    Groeten,
    ss

    huis is van 1993, dus vrij goed geïsoleerd volgens mij...

    Tis alleen zo, als de kachel de eerste 2uren op 100% brandt, heeft hij een enorm hoog verbruik veronderstel ik.. Zowel pellets als electriciteit...

    Weet niet of je dat kunt uitsparen door de kachel 8u aan een stuk te laten draaien op 30% terwijl er niemand thuis is..

    Nie simpel... Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast do okt 13, 2011 7:06 pm

    Ik denk dat het ook te maken heeft hoeveel je kachel verbruikt in laagste vermogen. Mijn kachel verbruikt ongeveer 0,5 kg per uur in laagste stand, in hoogste stand 2,25kg per uur.
    Ik werk ook heel verschillend, dan vroege, dan late, dan weer thuis en dit elke week anders en is dan lastig om dit alle dagen te programmeren. Ik heb ook geen wachttijd tot de kachel is opgestart, ik zet ze gewoon 2 standen hoger en alles is rap op temperatuur en zakt weer naar ecostand.
    Mijn vader heeft vorig jaar zijn CV constant dag en nacht zelfde temperatuur aangehouden en had geen opmerkelijk hoger verbruik van gas.
    Mijn huis is van 2001, ook geïsoleerd maar niet zoals de norm tegenwoordig is. Ik heb 1 groot schuifraam in de living en nog een ander groot raam, ook nog een lichtstraat in het plat dak, dus ook allemaal verliesposten. Ik denk dat elke situatie een beetje anders is maar ik denk niet dat je meer verbruik zal hebben met de kachel in de laagste stand te laten branden dan wanneer je telkens opstart.

    Groetjes
    Kristel
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van petrah do okt 13, 2011 8:26 pm

    wij hebben een oud huis intussen redelijk voorzien van isolatie raam en dak , ik stook net als kristel doet nu alleen in de avond met thuiskomst , later heel de dag en als het vriest dag en nacht op de lage stand meestal , wordt het ook niet echt koud , volgens mij is het verbruik dan het laagst maar buiten dat is het altijd een aangename temperatuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast do okt 13, 2011 9:26 pm

    Hoi,

    Bij afwezigheid en in het tussenseizoen gebruiken wij de room-functie.

    afwezig = 17°
    thuis = 21°

    Als het echt koud is gaat ie op heat stand (continu branden) als we thuis zijn en bij afwezigheid terug de room-functie (op 17°).

    Groetjes,
    Steven
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Ikzelf vr okt 14, 2011 8:53 pm

    nog ervaringen/tips?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast vr okt 14, 2011 10:33 pm

    Hier gaat de kachel aan als we thuis zijn. Zelfs met de extreem koude dagen van vorig jaar heb ik de kachel 's nachts uitgezet.
    Tijdens de werkweek gebruik ik constant de programma's van de kachel, zodat het al wat warm is als we thuiskomen. Met de kachel continu laten branden op laag regime heb ik niet zo'n geweldige ervaring. Ik had de indruk dat het verbruik dan zelfs hoger werd.

    Pesno
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Jef za okt 15, 2011 1:23 am

    Het is toch nogal logisch dat een kachel die 8.5u voor niks brand een hoger verbruik heeft dan wanneer je ze programeerd.
    Als je ze een uurtje of 2 voor je thuiskomt laat aangaan zal het ook gezellig warm zijn.
    S'morgens alvorens je opstaat zelfde ritueel en laten uitgaan als je vertrekt naar werk.


    Shocked

    pelletforum


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gast za okt 15, 2011 12:32 pm

    Beste,

    Ikzelf maak gebruik van de programmeer-functie. Een halfuurtje voor het opstaan tot vertrek 's morgens. Een halfuurtje voor aankomst 's avonds tot 21u30. (Het blijft daarna nog lang genoeg warm bij een goed geisoleerd huis.)
    In het weekend andere uren uiteraard. Daarom is die week en weekend functie enorm handig.
    Ergens heb ik wel gelezen hier op dit forum dat het telkemale opstarten enige slijtage geeft aan je toestel. (???) Maar daar heb ik wel wat vragen bij. Question
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van ss za okt 15, 2011 12:42 pm

    Ikzelf schreef:
    ss schreef:In een goed geïsoleerde woning is het algauw interressant om de kachel te programmeren. In een niet geïsoleerde woning vind ik het vanzelfsprekend om de kachel te laten branden!
    Groeten,
    ss

    huis is van 1993, dus vrij goed geïsoleerd volgens mij...

    Tis alleen zo, als de kachel de eerste 2uren op 100% brandt, heeft hij een enorm hoog verbruik veronderstel ik.. Zowel pellets als electriciteit...

    Weet niet of je dat kunt uitsparen door de kachel 8u aan een stuk te laten draaien op 30% terwijl er niemand thuis is..

    Nie simpel... Smile

    Toch simpel, laat anders eens een isolatietest uitvoeren.
    In ieder geval kan ik je verzekeren dat het electriciteitsverbruik enkel bij het opstarten 150 a 400w Watt maximum is, wanneer de kachel opgestart is heb je een uiterst laag, bijna verwaarloosbaar, electriciteitsverbruik. Enkel de pelletes gaan er dan vlugger door.

    Groeten,
    ss
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Philip za okt 15, 2011 12:43 pm

    scolari

    die slijtage is dan wel aan je ontstekingskaars die een beperktere levensduur heeft dan de rest van je kachel
    echter zijn de kosten voor zo een ontstekingskaars nu ook weer niet zo veel




    verder
    mijn kachel start op 45 minuten voor de wekker afloopt om 06:00 na de opstart cyclus geeft ze dus vol vermogen voor een halfuur en soms iets langer als ik er nie uit raak of geen zin heb Embarassed om op te staan, dus tegen we beneden zijn is het zo rond 20 a21 graden wat voor mij smorgens (bij vriesweer) echt niet meer hoeft te zijn.
    om 07:30 gaat de kachel uit en blijft het voor mij warm genoeg om tegen 09:00 te vertrekken met mijn fiets richting het werk
    ik werk tot 18:00 en me vrouwtje tot 18:30 dus om 18:30 start kachel op bij vriesweer en tegen we beiden thuis zijn is het warm genoeg hierbinnen. ik denk dat dit voor mij de spaarzaamste manier van stoken is en gebruik zo bij vriesweer 1 zak/2dagen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van ss za okt 15, 2011 12:56 pm

    Philip schreef:scolari

    die slijtage is dan wel aan je ontstekingskaars die een beperktere levensduur heeft dan de rest van je kachel
    echter zijn de kosten voor zo een ontstekingskaars nu ook weer niet zo veel




    verder
    mijn kachel start op 45 minuten voor de wekker afloopt om 06:00 na de opstart cyclus geeft ze dus vol vermogen voor een halfuur en soms iets langer als ik er nie uit raak of geen zin heb Embarassed om op te staan, dus tegen we beneden zijn is het zo rond 20 a21 graden wat voor mij smorgens (bij vriesweer) echt niet meer hoeft te zijn.
    om 07:30 gaat de kachel uit en blijft het voor mij warm genoeg om tegen 09:00 te vertrekken met mijn fiets richting het werk
    ik werk tot 18:00 en me vrouwtje tot 18:30 dus om 18:30 start kachel op bij vriesweer en tegen we beiden thuis zijn is het warm genoeg hierbinnen. ik denk dat dit voor mij de spaarzaamste manier van stoken is en gebruik zo bij vriesweer 1 zak/2dagen

    Elk geval is anders Phil, maar indien je afdoende isoleerde dan vind ik jouw methode (en in jouw geval) inderdaad de meest zuinige methode om te verwarmen met een pelletkachel, ik pas ongeveer hetzelfde systeem toe..
    Groeten,
    ss
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Philip za okt 15, 2011 1:10 pm

    nja daarom dat ik voor mij zei he :-)

    en isolatie is hier heel goed als de kachel om 23:00 uitschakeld is het hier morgen om 05:30 nog steeds 18 a 19
    vorig jaar met extreme koudere dagen haalden we smorgens is 17 graden dus dit hier wel snor ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van steven za okt 15, 2011 2:59 pm

    bij mij staat de kachel op een constant vermogen. ik werk niet met de thermostaat momenteel


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van player wo okt 19, 2011 9:15 am

    Wij maken ook gebruik van de programmeerfunctie. Van 6u tot 7u45 brandt de kachel s'morgens en s'avonds van kwart vóór 5 tot half 10.
    Mijn kachel verbruikt rond de kg/uur in de laagste stand, dus is het niet zo zuinig om deze constant te laten branden bij afwezigheid...


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van steven wo okt 19, 2011 11:52 am

    mijn kachel zet ik momenteel manueel aan. het programmeren is voor de komende weken als het beduidend kouder zou worden.


    Mvg,


    STeven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van erwin wo okt 19, 2011 8:17 pm

    Steven schreef:mijn kachel zet ik momenteel manueel aan. het programmeren is voor de komende weken als het beduidend kouder zou worden.


    Mvg,


    STeven

    steven, als de kachel geprogrammeerd staat en PR=ON, kan je dan tevens de kachel nog manueel starten of afzetten buiten die programmablok of moet je eerst telkens PR OFF zetten?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie? Empty Re: Constant branden of programmeren? Wat doen/denken jullie?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 11:20 am