Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 44 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 41 gasten

Omerta, opajust, Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
steven
jeanhup
6 plaatsers

    help bij keuze

    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty help bij keuze

    Bericht van Gast vr 14 okt - 22:09

    Hallo,
    Dag iedereen Smile
    Heb me hier geregistreerd omdat we met vragen zitten, wij overwegen om over te gaan naar pelletkachel maar de ene verkoper raad het aan , de andere zegt dat we de goede situatie niet hebben..

    Situatie schetsen :
    Momenteel verwarmen we onze living met een Gaskachel en onze keuken met een gasconvectorke. Nu beiden hebben hun beste tijd gehad en zijn aan vervanging toe,
    dus dachten we eerst nieuwe gaskachels te nemen.. maar met de stijgende gasprijzen worden pellets een heel interessante keuze.

    We hadden gedacht om de keuken en living met 1 pelletkachel te verwarmen (totale oppervlakte is ongeveer 70m², +/- 170m³) er zit geen deur tussn de keuken en living en daarom dachten we dat dit mogelijk zou zijn met een pelletkachel met ventilatoren.

    de MCZ toba leek ons een heel mooi modelletje, qua prijs scheelt dit zelfs niet veel ten opzichte van de prijzen voor de eventuele nieuwe gaskachels (3475€ voor de toba)

    CV is niet echt een optie naargelang ik de vloeren wil behouden en we ook enkel de living en keuken willen verwarmen ( we wonen in een bel-etage)

    Dank bij voorbaat voor eventuele tips, nu ga ik hier wat verder rond snuisteren Smile
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van jeanhup vr 14 okt - 22:37

    Als beide ruimtes redelijk geisoleerd zijn moet dat wel lukken met een pelletkachel. Het zal wel atijd wat kouder zijn in de keuken dan in de living (ervan uitgaande dat de kachel in de living komt te staan.
    Als de doorgang tussen living en keuken vrij klein is (b.v. ter grootte van een deur) zal het langer duren eer de keuken warm wordt dan als de opening heel groot is zoals bij een open keuken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast za 15 okt - 11:38

    Eerste seizoen hier als pellet gebruiker te verwarmen ruimte living, keuken + boven ruimtes.

    Hier zitten we met een deur tussen living en keuken en het duurt niet lang voor de keuken warm genoeg is, als dit op temperatuur is kan de deur naar boven open.

    Fijne is wel dat de kachel tegenover de deur opening naar boven staat en zo de koude snel breekt in de boven ruimtes.
    Nu is het nog altijd m'n eerste seizoen dus zal er veel getest moeten worden als groentje Smile

    Met een kachel van 8kw zou ge toch geen probleem mogen hebben om de ruimte van u makkelijk te warmen.

    mvg
    David
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast za 15 okt - 14:41

    Dank voor de reacties! Het is een gewone deuropening tussen de keuken en living, maar het is niet de bedoeling van ons om even warm te hebben in de keuken als in de living.
    Gewone temperatuur +/- 16 à 18 graden keuken en dan 20 in de living bvb.

    We hebben nog eens rondgekeken vandaag en het zal wss pellets worden, nu enkel nog eentype kiezen...
    Superior monia, mcz toba, edilkamin Tiny en de laatste ontsnapt me, straks eens opzoeken in de brochure :-)
    Nog eens bedankt :-)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van steven za 15 okt - 14:58

    je kan eventueel kanalisatie overwegen, als je de buis kan weg werken


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast za 15 okt - 18:36

    Nee we kunnen de buis niet wegwerken, spijtig kanalisatie zou mss iets makkelijker zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast za 15 okt - 23:19

    Brochurs nog eens doorgelezen, en nu weet ik de naam weer :-)
    We twijfelen nu nog tussn volgende types :
    - MCZ Toba
    - Edilkamin flexa
    - Edilkamin tiny
    - superior Monia
    Zijn er mensen met ervaring met deze toestellen ?? zit er kwaliteitsverschil tussn de merken ??

    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van boxke zo 16 okt - 10:04

    jkisa schreef:Brochurs nog eens doorgelezen, en nu weet ik de naam weer :-)
    We twijfelen nu nog tussn volgende types :
    - MCZ Toba
    - Edilkamin flexa
    - Edilkamin tiny
    - superior Monia
    Zijn er mensen met ervaring met deze toestellen ?? zit er kwaliteitsverschil tussn de merken ??


    Beste,

    ik heb exact 1 jaat de MCZ Toba, en voor mij was deze aankoop teleurstellend; Het vermogen is veel te laag voor de ruimte die ik uiteindelijk wil verwarmen (36 m² living met enkel luchtspouw isolatie en 30m² veranda met superisolerend glas (k=1.1), een gezamelijk volume van 170m³.
    De kachel is perfect voor de helft van het volume (wat ook initieel onze insteek was bij selectie van de kachel). Heb je echter 6kWh of meer nodig, dan draaien de ventilators op volle kracht en is het geheel niet aangenaam. De aanduidingen bij pelletkachels vind ik fout: de rating is 8kW, ja maar dan tegen een onaanvaardbaar lawaai als je dit de ganse dag wil hebben (trouwens de handleiding stelt dat je de hoogste 2 standen maar maximaal 1 uur mag aanhouden). Kies een pelletkachel die op 50% van zijn vol vermogen voldoet aan je berekening, en je zal er veel meer plezier aan hebben dan ik heb (nu moet bij ons de dure CV bij aan staan).

    gr,
    Boxke
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van erwin zo 16 okt - 15:54

    boxke schreef:
    jkisa schreef:Brochurs nog eens doorgelezen, en nu weet ik de naam weer :-)
    We twijfelen nu nog tussn volgende types :
    - MCZ Toba
    - Edilkamin flexa
    - Edilkamin tiny
    - superior Monia
    Zijn er mensen met ervaring met deze toestellen ?? zit er kwaliteitsverschil tussn de merken ??


    Beste,

    ik heb exact 1 jaat de MCZ Toba, en voor mij was deze aankoop teleurstellend; Het vermogen is veel te laag voor de ruimte die ik uiteindelijk wil verwarmen (36 m² living met enkel luchtspouw isolatie en 30m² veranda met superisolerend glas (k=1.1), een gezamelijk volume van 170m³.
    De kachel is perfect voor de helft van het volume (wat ook initieel onze insteek was bij selectie van de kachel). Heb je echter 6kWh of meer nodig, dan draaien de ventilators op volle kracht en is het geheel niet aangenaam. De aanduidingen bij pelletkachels vind ik fout: de rating is 8kW, ja maar dan tegen een onaanvaardbaar lawaai als je dit de ganse dag wil hebben (trouwens de handleiding stelt dat je de hoogste 2 standen maar maximaal 1 uur mag aanhouden). Kies een pelletkachel die op 50% van zijn vol vermogen voldoet aan je berekening, en je zal er veel meer plezier aan hebben dan ik heb (nu moet bij ons de dure CV bij aan staan).



    gr,
    Boxke

    vermenigvuldig eerst het opgegeven max vermogen met het rendement, dit is het vermogen wat de kachel effectief kan geven,
    als je volgens de berekening op het max zit met de ruimte, dan een iets zwaardere kachel nemen zoals boxke zegt



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast ma 17 okt - 10:04

    Bij de superior monia staat dat die een volume van 245m3 maximum aankan, met een vermogen van 8,5kw, die zou dan wel volstaan, volgens de brochure.
    Heb alles eens opgemeten en we zouden een volume van 140m3 moeten verwarmen.
    Dat zou dus een 7kw zijn. Als ik dan bekijk om ongeveer met 50% van het vermogen(maal rendement) dan zou ik al in de regio van 12kw moeten zoeken?
    Harstikke bedankt al voor de tips!! Had er niet aan gedacht om het rendement in rekening te brengen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast ma 17 okt - 17:44

    Je kan eventueel nog eens bij andere merken gaan kijken en tenslotte bekijken wat je het voordeligst uitkomt. Er zijn nog andere goede merken op de markt die je een heel mooie kachel kunnen aanbieden. Veel succes ermee zou ik zeggen!
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van jeanhup ma 17 okt - 19:41

    jkisa schreef:Had er niet aan gedacht om het rendement in rekening te brengen.
    Als het goed is staat bij de meeste pelletkachels ook het 'effectieve vermogen' vermeldt. Daar zit het rendementsverlies al in berekend.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast ma 17 okt - 22:04

    in de brochure van edilkamin staan geen rendementen vermeldt, ik ga hier nog wat rondzoeken :-)

    Kan er iemand me vertellen of er veel verschil in kwaliteit ed zit tussn superior & edilkamin ??

    De mcz hebben we al laten vallen, nu is het juist nog het juiste aantal KW bepalen afgestemd op onze wensen, en welke kachel. Smile
    Het is onze bedoeling niet om de keuken even warm te stoken als de living dus mss dat we er dan toch komen met iets van rond de 8KW (wat de verkopers ons al aanraden, toch degene waar we al zijn langsgeweest)

    Dank u voor de reacties allemaal (ook privé, ik kan geen pb beantwoordne omdat ik nieuw lid ben)

    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast di 18 okt - 6:31

    hallo,
    voor een ruimte te verwarmen van 70 vierkante meter zou ik toh een kachel nemen van minimum 11KW ik heb ook bij mijn eerste aankoop een kachel van ongeveer 9 KW gekocht het was de edilkamin IRIS en volgens de verkoper zou de voldoende zijn maar in de winter was het in mijn keuken iets te min en de kachel draaide dan veel op hoog vermogen wat dan kwa geluid hinderent werd zeker savonds bij de TV ik heb mij dan maar een kachel gekocht met een groter vermogen . Je kan beter meer vermogen hebben dan te weinig .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast di 18 okt - 18:19

    Ik heb een formulier gemaakt, maar kan dit niet online plaatsen met Codes enz.. , geef pm en ik zend het jouw toe om zeker niet teveel of teweinig kw te hebben. deze berekening is op een nominaal rendement van 84 %


    Laatst aangepast door cosdep-pelletkachels.be op di 18 okt - 18:22; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : CODES STUURDE ALLES DOOREEN)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast di 18 okt - 18:26

    Wat is er mis met deze formule van Steven, geplaatst onder tips voor beginners?

    Oppervlakte tot max. 45 m2 = 5,5 kw
    Oppervlakte tot max. 55 m2 = 6,5 kw
    Oppervlakte tot max. 60 m2 = 7,0 kw
    Oppervlakte tot max. 70 m2 = 8,0 kw
    Oppervlakte tot max. 80 m2 = 9,0 kw
    Oppervlakte tot max. 100 m2 = 10,0 kw
    Oppervlakte tot max. 115 m2 = 11,0 kw
    Oppervlakte tot max. 125 m2 = 12,0 kw
    Oppervlakte tot max. 135 m2 = 13,0 kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast di 18 okt - 23:51

    het is een exel formulier waar alles opstaat eventueel isolatie en warmte verlies , het is geen richting gever maar wel een vaste waarde, als je 70 m² slechte isolatie of goede isolatie waarde hebt kan al 4 Kw schillen , ik gebruik dit formulier voor mijn klanten om zeker genoeg KW te leveren in barre tijden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast wo 19 okt - 6:44

    Stuur gerust door, ik kan geen pb versturen omdat ik nieuw lid ben.
    Ik denk dat we voor de 11kw klasse gaan. De superior sabrina ofwel de edilkamin funny.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast wo 19 okt - 9:16

    doe dan even een mailtje naar xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    met de vraag voor berekening met de juiste afmetingen.
    grt mario


    Laatst aangepast door Steven op wo 19 okt - 11:50; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : verstuur email via PM!)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van steven wo 19 okt - 11:50

    mijn overzicht is richtingaangevend. Afhankelijk van de isolatie en oriëntatie van het huis, heb je iets anders nodig


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Philip wo 19 okt - 20:15

    cosdep-pelletkachels.be schreef:het is een exel formulier waar alles opstaat eventueel isolatie en warmte verlies , het is geen richting gever maar wel een vaste waarde, als je 70 m² slechte isolatie of goede isolatie waarde hebt kan al 4 Kw schillen , ik gebruik dit formulier voor mijn klanten om zeker genoeg KW te leveren in barre tijden.

    google docs
    kan iedereen eraan ^^^^ op het forum


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast wo 19 okt - 20:30

    Philip schreef:
    cosdep-pelletkachels.be schreef:het is een exel formulier waar alles opstaat eventueel isolatie en warmte verlies , het is geen richting gever maar wel een vaste waarde, als je 70 m² slechte isolatie of goede isolatie waarde hebt kan al 4 Kw schillen , ik gebruik dit formulier voor mijn klanten om zeker genoeg KW te leveren in barre tijden.

    google docs
    kan iedereen eraan ^^^^ op het forum

    kan u mij dat formulier ook doorsturen kameraden zijn ook vanplan en pelletkachel te kopen .

    MVG. Ief
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van jeanhup wo 19 okt - 20:36

    Welk vermogen pelletkachel heb ik nodig?

    U kunt op eenvoudige wijze het vermogen bepalen van de pelletkachel dat u nodig heeft om de gewenste ruimte te verwarmen. In de grafiek hieronder ziet u het vermogen uitgedrukt in kilowatt (kW). De te verwarmen ruimte wordt uitgedrukt in kubieke meters (m3). Het aantal kubieke meters bepaalt u door de lengte, breedte en hoogte van de ruimte met elkaar te vermenigvuldigen. Op het snijpunt van één van de drie lijnen kunt u vervolgens het benodigde vermogen aflezen. Welke van de drie lijnen u moet kiezen, hangt af van de mate waarin uw woning is geïsoleerd.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Lijn A geldt voor een goed geïsoleerde woning. De woning is voorzien van dubbele beglazing, muurisolatie en vloerisolatie.
    Lijn B geldt voor een redelijk geïsoleerde woning. De woning is minimaal voorzien van dubbele beglazing en enige dak- of zolderisolatie.
    Lijn C geldt voor een slecht geïsoleerde woning. De woning heeft geen van de hierboven genoemde vormen van isolatie.

    Let op!
    Er zijn echter ook nog bepaalde factoren waardoor het warmteverlies in de woning vergroot wordt. Denkt u maar eens aan een open keuken of een open trap. Hierdoor gaat veel warmte verloren. Dit warmteverlies kan worden opgevangen door in dergelijke situaties een kachel met een groter vermogen te kiezen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gast wo 19 okt - 21:29

    dank u voor de tip, het zal in de 11kw marge worden.
    Nu nog kiezen welk merk, bij welke verdeler..
    iemand met positieve ervaringen bij dealers in het waasland (ovl) ??

    kleine vraag: is het nodig om een dubbelwandige flexibel te steken in de schouw ?? momenteel zit daar niets in ?
    of kan je dit later ook nog steken, ik vrees dat de combinatie met een nieuwe kachel te zwaar is (financieel)
    de kachel moet vervangen worden want de huidige is gescheurd en qua veiligheid is dat toch ook niet alles Shocked
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van pedro wo 19 okt - 22:35

    Zeker niet nodig om een dubbelwandige flexibel te plaatsen!!
    Probeer eerst es zonder flexibel,moet het probs geven kan je nog altijd flexibel plaatsen.Ter info:enkelwandige flexibels voor hout/pelletkachels worden hier net over de grens verkocht voor ongeveer 22€


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena

    Gesponsorde inhoud


    help bij keuze Empty Re: help bij keuze

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di 7 mei - 20:25