Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Twijfel pellets / gas


    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 11:58 am

    Wat bij mij de grootste twijfel veroorzaakt is een vergelijkende tabel pelletprijs/gasprijs
    Hier staat duidelijke weergegeven dat pellets toch een heel stuk goedkoper zijn per kwh.
    Maar de berekeningen, indien ik mijn gas behoud geven iets heel anders weer. Het lijkt mij meer
    Ik denk dat mijn conclusie de volgende is:

    Pellets als lokale bijverwarming zijn financieel interessant indien men geen gebruik maakt van gas en dus ook de abonnements/distributiekosten niet betaald. Bv bij verwarming op stookolie of electriciteit.
    Alle kwh die men op dat moment verbruikt zijn de helft goedkoper via pellets.
    Indien men reeds gas gebruikt en het gas als hoofdverwarming blijft behouden kan als lokale bijverwarming net zo goed gas gebruikt worden. Het prijsverschil per kwh is verwaarloosbaar. Men heeft het gebruiksgemak van gas en weinig tot geen onderhoudskosten. De prijs voor de aankoop van een kachel is voor beiden evenredig.

    <script src='http://img46.imageshack.us/shareable/?i=68d2494bce.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]</noscript>
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 1:56 pm

    @Kristel,

    Nu zou ik mijn warmwater nog willen veranderen, momenteel gebeurd dit via een boiler waar ik constant warm water in voorraad heb maar dit verbruikt al veel zonder 1 lek water te verbruiken, dus als ik deze vervang door een doorstroom bespaar ik jaarlijks nog meer gas.

    ik heb mijn CV-gestookte boiler vervangen door een lucht/lucht warmtepomp, bevalt mij prima.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:10 pm

    dicktwist schreef:@Kristel,

    Nu zou ik mijn warmwater nog willen veranderen, momenteel gebeurd dit via een boiler waar ik constant warm water in voorraad heb maar dit verbruikt al veel zonder 1 lek water te verbruiken, dus als ik deze vervang door een doorstroom bespaar ik jaarlijks nog meer gas.

    ik heb mijn CV-gestookte boiler vervangen door een lucht/lucht warmtepomp, bevalt mij prima.

    M.v.g.,
    Dick

    Dat had ik ook al overwogen maar de prijs van die warmtepomp ligt een stuk hoger dan een nieuwe boiler en ik zal misschien ook nog moeten naverwarmen met elektriciteit.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:15 pm

    Dat had ik ook al overwogen maar de prijs van die warmtepomp ligt een stuk hoger dan een nieuwe boiler en ik zal misschien ook nog moeten naverwarmen met elektriciteit.

    ?, ik heb een Buderus warmtepomp op 220V, koud water erin en warm water eruit. Kosten incl. plaatsing 2300,=€ en verbruik gemiddeld 650 W/uur.

    Groet,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:28 pm

    Kristel,

    heb even het linkje voor je opgezocht: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Suc7,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:29 pm

    Ik dacht dat als het heel koud was je misschien moest bijverwarmen, niet dus ;-)
    Maar ik heb hier al prijzen gezien die een stuk hoger liggen. Ik schat voor mijn boiler ongeveer 500€ moet één dezer nog een prijs vragen. Ik heb ook totaal geen idee wat 650 W/uur kost aan elektriciteit.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:30 pm

    dicktwist schreef:Kristel,

    heb even het linkje voor je opgezocht: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Suc7,
    Dick

    Daar was ik ook al eens gaan kijken.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:36 pm

    Ik weet niet wat een Kw in België kost, hier 0,25 € dus gemiddeld 0,15 € per uur. Dan heb je voldoende warm water voor drie personen, de vaatwasser en overig gebruik.

    Je zou eens kunnen informeren war de Buderus WPT bij jullie kost, was hier 1895,= € en dat zal niet veel verschillen denk ik. Zit misschien nog subsidie op ook bij jullie.

    Groet,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 3:46 pm

    Ik weet het niet zeker meer maar in mijn vorige zoektocht had ik bedragen rond 2500€ zonder plaatsing.
    Ik zou die in mijn kruipkelder moeten zetten, als die hoog genoeg is tenminste, ik had ook al gelezen dat wanneer je die warmte onttrekt je ergens anders zal moeten bijverwarmen dus nog maar even goed nadenken.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 4:05 pm

    Ik zou die in mijn kruipkelder moeten zetten, als die hoog genoeg is tenminste

    Als je kruipkelder 2.20 m. hoog is is dat geen probleem.... Wink

    Voordeel is dat de ruimte waar hij staat droog en koel wordt en dat kwam bij mij met een vochtige kelder goed uit. Vochtige bergruimte die tevens als voorraadruimte dient?

    Groet,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 4:43 pm

    Neen mijn kruipkelder is niet zo hoog, ik ken er zelf niet helemaal in recht staan. Andere plaats heb ik niet echt.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 6:00 pm

    ik heb mijn CV-gestookte boiler vervangen door een lucht/lucht warmtepomp, bevalt mij prima.

    wat heeft een lucht lucht warmte pomp te maken met een boiler
    zij warmt alleen maar lucht op geen water
    of bedoelt u de ganse cv vervangen door lucht lucht warmte pomp
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 6:06 pm

    zij warmt alleen maar lucht op geen water

    Bekijk de link in mijn bericht 30 maar eens, dan wordt het wel duidelijk denk ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 6:19 pm



    bedoelt dit

    heb een Buderus warmtepomp op 220V, koud water erin en warm
    water eruit. Kosten incl. plaatsing 2300,=€ en verbruik gemiddeld 650 W/uur. k heb een Buderus warmtepomp op 220V, koud water erin en warm water eruit. Kosten incl. plaatsing 2300,=€ en verbruik gemiddeld 650 W/uur.\\\


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 6:25 pm

    Ik bedoel het onderstreepte stukje tekst (link) in bericht nummer 30, als je daarop klikt wordt het blauw en wordt je gelinkt naar de pagina op de website van buderus.be waar de warmtepomp beschreven wordt.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 6:38 pm

    [quote="joske+"]hallo
    verleden jaar green energy ingedaan aan 3.21euro zakje heb nog een 500kg liggen en moet er bij gaan halen, weet iemand wat de huidige prijs is van de green energy?

    grtjes [/qubij de GROENE KACHEL 5,40€ voor een zak van 25 KG
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast wo nov 09, 2011 11:15 pm

    Ik zat een beetje met hetzelfde probleem as TS. Een zoektocht op het internet maakte me niet veel wijzer.Vorige week was ik op een pellet stookavond en daar gaf men als een van de voordelen mee dat dit voor een besparing van 30% ging zorgen. Toen ik daar een beetje meer uitleg over vroeg zei men mij dat ik de twee systemen moest plaatsen en dat ik het dan wel ging merken, kon moeilijk bewezen worden. Vond ik een beetje mager om me te overtuigen.
    In mijn berekeningen had ik nog geen rekening gehouden met de vaste kosten die ik toch nog moet betalen en ik vond de winst een beetje mager. Als ik hier lees dat voor een besparing van 1500L stookolie 3000Kg pellets nodig zijn kan er enkel winst gemaakt worden door het verschil in aankoopprijs van de verschillende brandstoffen. 1500l stookolie komt ongeveer overeen met 3000kg pellets. Dus als de aankoopprijs van gas gelijk is aan die van pellets zie ik niet in hoe ik een besparing van 30% kan halen. De veranderde stookgewoontes vind ik ook mager als argument. Mijn oog was al min op meer op de Rika Topo gevallen, en ik denk dat ik ook moeite ga moeten doen om een gaskachel te vinden in die prijsklasse.
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Block do nov 10, 2011 4:42 pm

    Dan is het technisch gezien geen lucht/lucht warmtepomp maar lucht/water warmtepomp. Of ben ik nu mis?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 4:51 pm

    Block,

    Buderus heeft het in de Duitse handleiding bij de technische beschrijving over een Luft/Luft Wärmepumpe, de lucht wordt aangezogen en via een wisselaar/compressor ontvocht en genereert daarbij warmte. Ongeveer vergelijkbaar met een bandenpomp waar je de uitstroom met je vinger dichthoudt, dat wordt echt heet.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 4:54 pm

    vind dat je 3000kg pellets moet stoken dat dat toch aan de hoge kant is, neem nu dat je zakjes van 15kg hebt dat zijn 200 zakjes,daar stookt je ong 7 maanden als je 15kg per dag stookt ,we zitten nu bijna half november en denk dat we nog niet veel hebben verbruik ,mijn kachel brand ong 10u per dag in de winter aan ong 1kg pellets per uur dus verbruik ik ong 10kg pellets per dag en daar verwarmd ik 70 vierkante meter mee ,weet wel het is nog niet echt koud geweest maar verleden jaar hebben we toch een strenge winter gehad en mijn verbruik was toen 1700 kg pellets geweest net geen 400 euro voor een gans jaar met een strenge winter toch goedkoop verwarmen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31928
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van erwin do nov 10, 2011 10:36 pm

    Deurie schreef:Ik zat een beetje met hetzelfde probleem as TS. Een zoektocht op het internet maakte me niet veel wijzer.Vorige week was ik op een pellet stookavond en daar gaf men als een van de voordelen mee dat dit voor een besparing van 30% ging zorgen. Toen ik daar een beetje meer uitleg over vroeg zei men mij dat ik de twee systemen moest plaatsen en dat ik het dan wel ging merken, kon moeilijk bewezen worden. Vond ik een beetje mager om me te overtuigen.
    In mijn berekeningen had ik nog geen rekening gehouden met de vaste kosten die ik toch nog moet betalen en ik vond de winst een beetje mager. Als ik hier lees dat voor een besparing van 1500L stookolie 3000Kg pellets nodig zijn kan er enkel winst gemaakt worden door het verschil in aankoopprijs van de verschillende brandstoffen. 1500l stookolie komt ongeveer overeen met 3000kg pellets. Dus als de aankoopprijs van gas gelijk is aan die van pellets zie ik niet in hoe ik een besparing van 30% kan halen. De veranderde stookgewoontes vind ik ook mager als argument. Mijn oog was al min op meer op de Rika Topo gevallen, en ik denk dat ik ook moeite ga moeten doen om een gaskachel te vinden in die prijsklasse.

    1500 liter stookolie kost tegenwoordig +- 1275 euro
    3000 kg pellets koop je voor 750 euro en als je de promos volgt nog minder

    cheers


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast vr nov 11, 2011 5:44 pm


    1500 liter stookolie kost
    +- 1275 euro
    3000 kg pellets koop je voor 750 euro en als je de promos volgt nog minder


    jamaar is niet altijd zo
    heb 1120 betaald enkele weken terug in promotie
    en rendement ketel is zeker 15 procent meer dan pelletkachel
    komt het op 952 euro

    en 2kilo pellets voor 1liter mazout is een fabeltje hoor
    men zegd 5200kw voor 1kilo pellets
    maar hout met de hoogste kw waarde haalt maar 5200kw,maaaar
    is wel bij 100procent gedroogd hout
    pellets hebben een vocht gehalte van 7 a 8 procent volgens fabrikanten maar een pellet stoker heeft pellets honderd procent vocht vrij gedroogd
    en hij komt aan 14 procent vocht
    halen de beste pellets maar 4475kw
    dan heeft men voor 1500 liter mazout 3485 kilo nodig

    en zoals deurle schreef
    De veranderde stookgewoontes vind ik ook mager als argument.
    men moet de zelfde stookgewoonte aanhouden natuurlijk,anders kan men geen rekening maken aan het eind van de rit

    met mazout 24 op 24 stoken en met pellets nog 8 a 10 uur per dag,en meestal nog mindere ruimtes is helemaal geen vergelijk natuurlijk
    en dat lees ik toch veel men gaat anders stoken
    mag natuurlijk,maar dan mag men niet zeggen vroeger verbruikte ik zoveel nu nog maar zoveel
    dan meestal nog met een oude instalatie
    maar de gezelligheid spreekt mij ook wel aan natuurlijk


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast vr nov 11, 2011 5:51 pm

    en 2kilo pellets voor 1liter mazout is een fabeltje hoor
    men zegd 5200kw voor 1kilo pellets
    maar hout met de hoogste kw waarde haalt maar 5200kw,maaaar
    is wel bij 100procent gedroogd hout
    pellets hebben een vocht gehalte van 7 a 8 procent volgens fabrikanten maar een pellet stoker heeft pellets honderd procent vocht vrij gedroogd
    en hij komt aan 14 procent vocht
    halen de beste pellets maar 4475kw
    dan heeft men voor 1500 liter mazout 3485 kilo nodig

    ?, bij deze redenering schiet mijn opleiding tekort.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast vr nov 11, 2011 6:36 pm

    hallo
    mijn redenering is als volgd
    1000l stookolie is gelijk aan 1000kg pellets
    1000 l stookolie is 850 euro ong
    1000kg pellets is 250 euro ong
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van boxke vr nov 11, 2011 7:05 pm

    joske+ schreef:hallo
    mijn redenering is als volgd
    1000l stookolie is gelijk aan 1000kg pellets
    1000 l stookolie is 850 euro ong
    1000kg pellets is 250 euro ong
    Dan heb je superpellets. Gedrenkt in stookolie???
    De verbrandingswaarde van pellets ligt rond de 4700~5200 Watt/kg
    De verbrandingswaarde van stookolie ligt rond de 11300 Watt/liter

    Vandaar dat iedereen rekent met ongeveer 2 kg pellets voor 1 liter stookolie.

    Gr,
    Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gast vr nov 11, 2011 7:21 pm

    Boxke,
    Dan heb je superpellets. Gedrenkt in stookolie???

    die bestaan "echt" volgens een eerder bericht, er zijn er zelfs van
    men zegd 5200kw voor 1kilo pellets
    .

    Ik zou willen dat ik die had, kwam ik met één zakje van 15 kilo de winter door.

    Gr.,
    Dick

    Gesponsorde inhoud


    Twijfel pellets / gas - Pagina 2 Empty Re: Twijfel pellets / gas

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di aug 20, 2024 11:57 pm