Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 2 verborgen en 5 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
ss
Philip
Annejanne
steven
Hans52
9 plaatsers

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.


    Gast
    Gast


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gast do 8 dec 2011 - 22:57

    proficiat,
    is een TOP kachel

    Weet jij soms de access code om de work hours te kunnen resetten.
    Is namelijk belangrijk aangezien ik alle onderhoud zelf doe.
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Hans52 vr 9 dec 2011 - 12:26

    Mijn 2de dagje stoken met mijn nieuwe MCZ Mercury pelletkachel en tot nu toe super tevreden... haal hier makkelijk 24 graden en dan loopt die nog op de laagste stand. Zie nog geen aanslag op het glas ... mooi vlammenspel... aangename warmte !
    Had beetje schrik van die instellingen maar dat valt heel goed mee... daar is niks moeilijk aan.
    Momenteel stook ik Badger pellets ... de installateur had zo'n zakje mee om op te starten...Kachel heeft nu 12 uur branden op de teller staan en ik schat zo'n 2/3 van de eerste zak pellets opgestookt... dat zit dus ook wel heel goed heb ik de indruk.
    Benieuwd of ik verschil zal merken als ik er mijn Premium Woodpellets van de Makro zal indroppen.
    Er is wel één minpuntje... zal moeten gewend raken aan het geluid van de ventilatoren en om de paar seconden het geluid van de wormwielmotor. Het is niet echt luid maar het is toch steeds te horen.

    Vriendelijke groeten

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Hans52 zo 11 dec 2011 - 0:02

    Met mijn eerste zak pellets 15kg (Badger) heeft mijn nieuwe MCZ Mercury 18u aan het branden geweest en haalde daarmee een gemiddelde temperatuur van 24 graden met de kachel op minimum power. Vandaag dan mijn eerste zak Premium Woodpellets van de Makro erin gedaan... niets moeten wijzigen aan de instellingen... merk geen verschil wat de prestatie betreft dus ook een gemiddelde temperatuur van 24 graden met de kachel op minimum power en het ziet ernaar uit dat ik er net zo lang zal mee branden, momenteel 15u en er zitten nog genoeg pellets in voor 3u branden denk ik. Wat de asvorming betreft zie ik ook geen noemenswaardig verschil tussen Badger en Premium Woodpellet (Makro). Voorlopige conclusie ... zelfde prestatie voor veel minder geld. Vandaag dus al een 40 zakjes gaan bijhalen in Makro Eke en als het zo blijft dan zal ik mijn volledige wintervoorraad nog deze maand aankopen aan de superpromotie van 5% + 15% korting.

    Groeten

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 159
    Registration date : 03-11-11

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van braxx zo 11 dec 2011 - 1:37

    tof


    _________________
    pelletforum
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Hans52 ma 9 jan 2012 - 0:56

    Precies één maand geleden is mijn MCZ Mercury pelletkachel geplaatst geweest, op 8 december 2011 dus. Nog steeds tevreden over mijn aankoop en de kachel heeft inmiddels 320 branduren op de teller staan. Een gemiddeld verbruik van 0.84Kg pellets per uur en dat voor een gemiddelde temperatuur van 24°C dat is volgens mij een goed resultaat. Het enige wat ik me afvroeg was of de nogal behoorlijke roetaanslag op de witte achterwand en in veel mindere mate op het raampje normaal was. Na een maand ondervinding en heel veel nuttige info hier op het forum ben ik tot de volgende bevindingen gekomen.
    Minder roetaanslag als de kachel in een hoger vermogen brandde maar dat is ook wel normaal. Ook viel het me op als er redelijk wat wind was dat de vlam wat heftiger was ook in zijn laagste vermogenstand en er bleek dan ook minder aanslag te zijn. Bij windstil weer meer aanslag en ook een beetje koekvorming in het brandpotje. Samen met de info hier op het forum kwam ik tot het besluit dat het inderdaad wel te maken zou hebben met de luchtdoorstroming in de verbrandingskamer. Ik wou niet meteen aan de parameters prutsen... kon het ook niet want had de code niet. Heb dan de technische handleiding van een forumlid gekregen (waarvoor dank) en alles eens goed bekeken. Gisteren dan toch de parameter van de extractiemotor beetje aangepast (iets hogere rotatie van de extractiemotor bij het laagste vermogen... van 900 toeren naar 1050 toeren), en met succes moet ik zeggen... bey bey overmatige roetaanslag op de witte achtergrond en het raampje blijft zo goed als compleet proper en geen koekvorming meer in het brandpotje. Vandaag de fijnafstelling gedaan want ik merkte wel dat de schouwtemperatuur toch wel redelijk wat was gestegen dus iets minder rendement door verloren warmte. Het was dus de kunst om een goed evenwicht te krijgen tussen lage schouwtemperatuur en toch nog zo goed als geen aanslag en dat is me blijkbaar wel gelukt. De vlam heeft nu ook de witgele kleur wat wijst op een optimale verbranding... voorheen was dat eerder oranje geel. Tevreden dat ik het onder de knie heb en nu goed begrijp hoe mijn kacheltje werkt.

    Vriendelijke groeten

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van steven ma 9 jan 2012 - 8:46

    Dag Hans52,

    Je hebt dat goed verstaan. Warmer = vuilere ruit; Propere ruit = warmte verloren via schouw


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gast wo 1 aug 2012 - 22:17

    Dit is als ik het goed begrijp de enige mcz kachel waar je nog zelf aan de instellingen kan sleutelen? De nieuwere modellen met het "active system", zijn volledig voorgeprogrammeerd zonder inmenging achteraf dan?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van steven wo 1 aug 2012 - 23:03

    dat bijregelen van het active systeem heeft ook zijn grenzen. niet denken dat je er een hele boom kan ingooien en dat de kachel dat kan compenseren


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gast do 2 aug 2012 - 10:59

    Eh, neen, ik dacht dat met dat "active system" zelf helemaal niets meer te regelen was.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van erwin do 2 aug 2012 - 15:45

    de grenzen waarbinnen het active systeem zijn werk moet doen, kunnen als dat nodig blijkt aangepast worden door de installateur.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gast do 2 aug 2012 - 16:11

    Je kunt bij een MCZ met het Active System de pellettoevoer wijzigen, minderen en meerderen, om de verschillen in calorische waarde van de diverse pellets op te vangen.

    Bij mijn Musa in combinatie met Firestixx (5,3 Kw) staat de pellettoevoer op -10% en bij PowerPellets (4,9 Kw) op 0%. Heb destijds met turfpellets getest (4,6Kw) op 0% en +10% maar ontdekte geen verschil en ik vermoed dat het binnen de door het Active Sytem bewaakte bandbreedte blijft.

    Ik krijg binnenkort pellets binnen met een calorische waarde van rond de 6 Kw en dan zal ik eens testen was het AS daar mee doet. Ik denk dat bij het AS de grenzen zijn ingesteld op de gangbare pellets, tussen de 4,5 en 5,5 Kw, dus zal ik met 6 Kw echt wel iets moeten aanpassen.

    Overigens een probleemloos systeem dat AS, zeker met de verbeterde afstandbediening.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gast do 2 aug 2012 - 22:11

    Oh,bedankt,weer wat bijgeleerd!

    Gesponsorde inhoud


    MCZ Mercury 8Kw gekocht.  - Pagina 2 Empty Re: MCZ Mercury 8Kw gekocht.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 19 mei 2024 - 23:44