van Gast di nov 22, 2011 7:43 pm
[quote="benny1980"]
"het gemak van gas",en de charme van hout.
[quote]
Vind ik de meest misbruikte slogan van pellet verkopers.
Heb mijn gasketel namelijk nooit dagelijks/wekelijks moeten stofzuigen.
Voor gas moet je idd niets kennen niets kunnen, nergens naar om kijken...
De pellet kachel vraagt naar onderhoud, naar mijn mening identiek hetzelfde als de houtkachel.
Voor je gaat branden, de kachel proper maken, asbakje legen en als je zindelijk bent het ruitje proper maken.
Het enige verschil met een houtkachel is dat je de graden instelt, hoe hard je de kachel wil laten blazen, en je je verder enkel moet aantrekken dat ze voldoende brokken in het bakje heeft.
Bij de kachel zit je met afstelling van de schouw sleutel en lucht schuif, die open of dicht moet. af en toe moet je ook een blokje opsteken, anders dooft ze. ben je langer van huis en wil je toch dat ze warmte blijft afgeven, moet je aan de briketten
bij de pellet stel je de temperatuur in en de kachel doet de rest. je hoeft ook geen bak meer met vuil hout in de buurt van de kachel te hebben. Eens om de 2 dagen een zakje brokken in de bak gieten en klaar.
als de vrouw met de houtkachel overweg kon, kan ze dat zeker met de pelletkachel. Ze zal blij zijn dat ze van het vuil wat een houtkachel met zich mee brengt, af is.