Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 2 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast do dec 01, 2011 10:57 am

    gisteren is er een extraflame rosy geplaatst in onze woonkamer. Met een innox buis door de bestaande schouw van zon 4 meter lang met een pijpje uit het dak ( niet boven de nok)

    de kachel gisteren aangezet. brand en het wordt goed warm in de kamer en de keuken. Wel wat een onrustige vlam en in lage stand nagenoeg geen vlam.
    Bijkomend is een sterke geur ( meer plastic dan hout) wanneer de kachel aan staat. Het is een showmodel dus deze zou toch ingebrand moeten zijn?
    Daarbij heb ik het gevoel dat de ruimte(s) te klein zijn en daardoor droge lucht. ( hoofdpijn en droge keel) luchtinvoer is vanuit de ruimte zelf. Graag lees ik opmerkingen voordat ik dingen aan ga passen ( bv invoer lucht vanonder de vloer en water in de kamer??). Hoop dat het anders kan want met het raam geheel open lijkt me ook niet gewenst.....

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van ss do dec 01, 2011 11:04 am

    1. Van droge lucht krijg je geen hoofdpijn, wel van CO! Heb je een aansluiting externe lucht op de kachel, dan zou ik deze asap aansluiten!?
    2. Sterke geur kan eventueel zijn dat de kachel in de winkel altijd op laagste stand stond en nu bij u veel hoger staat zodat er de eerste dagen een verbrande verf/vet-geur mogelijk is, maar deze moet na een drietal dagen hard stoken volledig weg zijn. Van die verbrande geur kun je wel hoofdpijn krijgen vrees ik.
    Tips: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Groeten,
    ss


    Laatst aangepast door ss op do dec 01, 2011 11:06 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : link externe lucht toegevoegd)
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van ann do dec 01, 2011 11:18 am

    Bij twijfel: contacteer je installateur !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast do dec 01, 2011 11:20 am

    ss bedankt voor de tips. Ik kan dus 'gewoon met een pvc een aanvoer maken, ik zou deze vrij gemakkelijk van onder de vloer ( kruipruimte bij houten vloer) kunnen halen.kan dat?/
    Ik zal de kachel de komende dagen voluit laten branden om te zien of de geur minder wordt. Hoe zou Co in de kamer kunnen komen als de afvoer wel goed (lijkt ) te zijn?? daar maak ik me toch wel zorgen om, maar misschien komt het wel van de geur, die is wel sterk hoor.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van ss do dec 01, 2011 11:41 am

    Boss energy schreef:ss bedankt voor de tips. Ik kan dus 'gewoon met een pvc een aanvoer maken, ik zou deze vrij gemakkelijk van onder de vloer ( kruipruimte bij houten vloer) kunnen halen.kan dat?/
    Ik zal de kachel de komende dagen voluit laten branden om te zien of de geur minder wordt. Hoe zou Co in de kamer kunnen komen als de afvoer wel goed (lijkt ) te zijn?? daar maak ik me toch wel zorgen om, maar misschien komt het wel van de geur, die is wel sterk hoor.
    .

    Saey adviseerde mij om een metalen buis op de externe lucht-aansluiting te plaatsen. Maar je kunt zeker vanuit de kruipruimte de lucht aanvoeren.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast do dec 01, 2011 2:06 pm

    Ik neem het mee, ik zal de installateur ernaar vragen. Wil het uiteraard goed voor elkaar hebben. Eerst maar een paar dagen stoken op volle kracht, met de ramen open! om te kijken of de geur wat minder wordt. De aanvoer zal m.i. zeker ook uit de kamer moeten. Hoop dat het dan beter gaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast ma dec 12, 2011 3:45 pm

    Inmiddels is de vervelende geur weg. Wellicht kachel ingebrand maar denk eerder aan de sticker die ik van de afvoerbuis heb verwijderd! Ook de aanvoer lucht vanonder de vloer. Enige manko is nu dat de kachel vaak in storing gaat ( all no flusso). alwel een andere kap op het einde buis geplaatst. Waarschijnlijk door de wind die de rookgassen dwarszit. De installateur gaat er deze week weer naar kijken. Gisteravond wel hele avond kunnen stoken, lekker warm. Waarschijnlijk ga ik nog wel iets tegen de droge lucht moeten doen.
    Even afwachten hoe deze stookweek verloopt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast ma dec 12, 2011 4:42 pm

    Toch maar opletten dat je buizen goed zijn , mijn kachel is donderdag geplaatst en er komt lucht tussen de afvoerbuizen met lichte geur , en of dat nog niet genoeg is ook roet , maarja in de winkel weten ze het altijd beter hé , nu kunnen ze terug komen.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Fleur ma dec 12, 2011 5:43 pm

    andrè T

    zijn die buizen gemonteerd ZONDER rubbers misschien ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast ma dec 12, 2011 7:53 pm

    ja buizen zijn geplaatst zonder rubber.
    was op weg naar de pc om mijn stookavondje hier te plaatsen. kachel stond vanaf 17.00 uur aan. eerst op temp brengen en toen mooi op Nodula (eco). dit ging erg goed tot nu net toch weer melding all no flusso. nou ja toch 3 uren kunnen branden. wel vreemd dan nog eens in storing...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast ma dec 12, 2011 8:08 pm

    Fleur.

    Probleem is intussen zeer goed opgelost door de verkoper.
    Hopelijk blijft het nu oke.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Fleur ma dec 12, 2011 8:12 pm

    hoe is je probleem opgelost andrè ,met rubbers nu ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast di dec 13, 2011 12:02 am

    Fleur

    Kun jij uitleggen waar die rubbers dan moetenkomen? op de aansluiting van het rookgaskanaal? Ik moet ooknog mijn kachel gaan plaatsen en vroeg mij af hoe ikde kachel aan sluit op mijn flex buis. Ik zelf dacht aan een inox knelband, Zou dit voldoende zijn?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast di dec 13, 2011 5:01 am

    De rubbere ring van 1cm breed zit in de buis zelf, zeer zeker deze plaatsen anders ga je veel last van rook of geur binnen krijgen, denk ook aan CO vergiftiging enzo...
    De rubber zijn appart verkrijgbaar bij je pelletkachelverkoper.
    Het is soortgelijke rubber zoals bij de afvoer van de WC-buizen zitten, maar deze kan tegen warmte en smelt niet, een beetje glijmiddel (dreft) zorgt dat je ze probleemloos in elkaar kunt schuiven.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Fleur di dec 13, 2011 7:02 am

    guytillmans
    zoals verkske uitlegt met vaste buizen zeker rubbers monteren ,waar het mogelijk is ook ALTIJD vaste buizen gebruiken.
    indien je een dubbele flex gebruikt schuift en spant die over het algemeen op de vaste buis (met opvangpotje)van de kachel en is in vele gevallen een spanband zelfs niet nodig.


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast do dec 15, 2011 10:44 am

    Hier met spanband en tape vastgemaakt aan flexibele buis. de afvoer blijft problemen geven wanneer de wind erop staat, en dat is vaak ( westen)! Als het niet opgelost wordt dan hier geen pelletkachel meer.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van ss do dec 15, 2011 10:57 am

    Hey Boss, kachel geplaatst op 30 november en nu spreek je al om hem buiten te gooien??? Je hebt blijkbaar een probleem met de afvoer van de rookgassen, dat moet een beetje installateur toch makkelijk kunnen oplossen!?
    Niet zo vlug de moed verliezen!
    Groeten,
    ss
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van turkoois do dec 15, 2011 11:04 am

    @ Boss energy,

    Quote: Waarschijnlijk ga ik nog wel iets tegen de droge lucht moeten doen. Even afwachten hoe deze stookweek verloopt. Quote.

    Ik heb bij mijn Artel onder de deksel een metalen bakje zitten, wat ik dagelijks met water vul. In het water kan je ook een geurtje doen, (bijvoorbeeld lavendelolie) waardoor het ook nog lekker gaat ruiken. Het probleem van droge lucht heb je dan niet.
    Als je bovenin je kachel geen bakje hebt waar je water in kunt doen, dan zou je een metalen bakje of iets dergelijks met water op je kachel kunnen plaatsen.
    Dit water gaat bij een brandende kachel verdampen waardoor je probleem met droge lucht wordt opgelost.

    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van turkoois do dec 15, 2011 11:24 am

    @ Boss energy,

    Komt jou rookgasafvoerpijp door de gevel naar buiten en dan niet meer naar boven?
    Of gaat je rookgasafvoerpijp door het dak naar boven toe?
    Wat voor kap staat of zit er op?

    Als je het onderstaande verhaaltje leest, dan snap je wat ik bedoel.

    Ik had tot voor kort ook mijn rookgasafvoerpijp door de gevel naar de garage daar 2 ,5 mtr naar boven en dan met een haakse bocht de laatste 1,5 tot 2 mtr. horizontaal dan door de gevel naar buiten en daar meteen een eindkap op. (niet aan te bevelen.)
    Ook hier stond altijd de westenwind op, met als gevolg, geen trekkende schoorsteen, maar een (naar binnen)blazende schoorsteen. Mijn kachel gaf geen storing, maar ik moest wel de extractie flink verhogen. Tevens had ik binnen de kortste keren erg veel roet in de schoorsteenpijp zitten.

    Inmiddels heb ik na 1 stookseizoen de schoorsteen aangepast en in de garage recht naar boven door het platte dak gegaan en daar 1 meter dubbelwandige pijp opgezet. Hier bovenop een trekkende kap.

    Mijn kachel brandt nu als een tierelier. De trek (extractie staat weer gewoon op 0 (standaardinstelling) Het ruitje van mijn kachel blijft zelfs nagenoeg schoon (alleen een beetje stof na 1 dag branden). Iedere morgen zuig ik mijn kachel en het ruitje helemaal schoon met mijn karcher met op de buis een borsteltje of een plintenzuiger voor in de kleinere ruimtes.

    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van ss do dec 15, 2011 11:29 am

    Chris, zie berichten 1 en 7 in dit topic inox buis in bestaande schouw met kapje niet boven de nok...
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van turkoois do dec 15, 2011 11:39 am

    Sorry SS,

    Niet helemaal goed gelezen.


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van jeanhup do dec 15, 2011 11:53 am

    Overigens is het een misverstand dat pelletkachels de lucht in de ruimte droger maakt.
    In een pelletkachel zijn 2 luchtstromen:
    - de verbrandingslucht waarvoor lucht met een normale vochtigheid wordt aangezogen van buiten (anders zou je kamer vacuüm trekken). Deze zorgt dus niet voor een verdroging door de (noodzakelijke) constante aanvoer van verse lucht.
    - de kamerlucht die gecirculeerd wordt: deze lucht en het vocht dat erin zit blijft gewoon door de kamer circuleren en wordt hoogstens wat anders verdeeld dan voorheen (droger in de directe luchtstroom van de kachel, vochtiger in de rest van de ruimte). Om lucht te drogen moet er namelijk ergens vocht verdwijnen en dat gebeurt bij een pelletkachel niet.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Fleur do dec 15, 2011 12:37 pm

    als het te droog wordt in de ruimte doe je er best aan de was te drogen in huis in plaats van in een droogkast,tevens een grote besparing van elektriciteit.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast do dec 15, 2011 12:55 pm

    Ik denk dat daar ook het probleem zit, doordat de pijp niet boven het dak uitkomt en er veelal westenwind is slaan de rookgassen terug, wat tot storing leidt. De installateur komt nog langs om de rookgasafvoer te verhogen, ik hoop dat dit helpt. Ss een pelletkachel heeft een groot aantal voordelen en een paar nadelen. De meeste nadelen valt overheen te stappen ( geluid, schoonmaak etc) echter als de kachel te vaak in storing slaat zou dat een reden zijn om m de deur uit te doen. Vooralsnog is het nog niet zover en hoop ik dat het wordt opgelost.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 12:58 pm

    inmiddels is de installateur langs geweest. Heeft de parameters voor afvoer rookgassen ( volgens mij de gevoeligheid van de sensor) aangepast. Sinds gisteren dan ook goed kunnen stoken. Wordt wel warm dus nu kijken hoe de ideale temperatuur te krijgen in de kamer en keuken.....

    Gesponsorde inhoud


    pelletkachel geplaatst, aantal vragen Empty Re: pelletkachel geplaatst, aantal vragen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 9:21 am