Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    aantal vragen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty aantal vragen

    Bericht van Gast do jan 12, 2012 10:17 am

    Hallo,

    Zoals net beloofd in het voorstel topic, een paar vraagjes:

    1) mijn woning (te verwarmen ruimte is 100m3) heeft geen schorsteen, maar op de plek waar ik de kachel zou willen hebben, kan ik recht naar boven. Ik moet dan door 2 verdiepingsvloeren en dan door een schuin dak. Wat is de beste, makkelijkste en goekoopste manier om dit te realiseren? Waarschijnlijk wordt de hele boel afgewerkt met een koof, dus hoe het eruit ziet, is niet belangrijk.

    2) mijn ruimte is dus 100 m3, dus ik moet het met een 6kw afkunnen, toch? Nu ben ik beslist niet rijk, dus bijv een piazetta valt al af. Is bijv een superior cleo, of een artel classic vr s een goede kachel? Alle andere suggesties zijn uiteraard welkom.

    3) levert het verwarmen van de huiskamer ook daadwerkelijk een besparing op tov het verwarmen met de cv?

    Dat was het eerst, als ik weer wat bedenk, horen jullie het Smile

    Wilco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast do jan 12, 2012 11:09 am

    Ha Wilco,

    1) 80 mm. tot het plafond, doorvoerstuk en overgaan op dubbelwandig 100 mm. Dakdoorvoer en 1 meter boven de dakhelling eindigen met een kap, materiaal verkrijgbaar bij bijv. R$R Trading of 't Stokertje.

    2) 6 Kw is het minimum, liever een slag zwaarder. Hoeft de kachel minder hard te werken en je hebt wat reserve.

    Artel, Kalor of als je denkt alles zelf te kunnen een Rowi Easy. Gewoon gaan voor de eenvoudigere no-nonsens kachel want het gaat om de warmte. Zie:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    3) Besparen zul je zeker, hangt ook van de prijs van de pellets af, In Hattemerbroek zit een betaalbare handelaar met goede pellets, te vinden op marktplaats.nl

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 12:46 pm

    Dubbelwandig is verplicht? De gehele afvoer zal binnen komen te hangen.
    Ben tot nu toe bij 1 handelaar geweest, en die vertelde dat het stuk op de boven verdiepingen zelfs felxibel mag zijn, mits omkoofd met brandwerend materiaal, of geisoleerd met rockwool.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 12:55 pm

    Ik ga er vanuit dat je de zaak in 1 keer goed wilt doen, natuurlijk kun je met flexibel werken mits dat bedoeld is voor een pelletkachel maar je loopt dan wel kans op condens. Bij een systeem rookgasafvoer heb je dat niet of nauwelijks en ook het vegen gaat beter eb gemakkelijker.

    Als je je laat voorlichten door een handelaar die ervaring heeft met pelletkachels en schoorsteenkanalen krijg je een goed advies en die kent ook de wettelijke bepalingen voor zover van toepassing. Kijk maar een hier op het forum naar handelaren in de omgeving, zitten een paar beslist goede tussen.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Fleur vr jan 13, 2012 1:09 pm

    binnenshuis en zichtbaar vind ik toch een vaste buis de beste oplossing
    in de schoorsteen kan flexibel of vaste buis (indien mogelijk)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 1:12 pm

    Ja, wel graag in1 x goed Smile

    Ben momenteel druk bezig met inlezen, duurt ook nog wel even voor er een komt, voor volgend najaar wil ik er een hebben branden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 1:17 pm

    Maak eens een afspraak met R&R Trading in Tolbert of met Pellethandel Olijve in Emmlichheim, beide niet te ver van Steenwijk en ter zake kundig. Heb gelijk verschillende betaalbare merken die je kunt vergelijken, te weten Artel en Kalor.

    Suc7,
    Dick
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Fleur vr jan 13, 2012 1:35 pm

    wilco
    keuze heeft altijd te maken met het budget dat je er wil aan uitgeven /goede inox uitlaat kost centen


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 11:22 am

    Ff kijken of ik goed heb opgelet:

    Na de kachel dus een t stuk, en dan 2,5m recht omhoog met zwarte pijp 80, door het plafond, verloop 80/ 100, 2,5 m buis 100, door de vloer 3m buis 100, dakdoorvoer en kapje erop.

    Alles boven inpakken met rockwool, koof erom, klaar!

    Is bijv deze te gebruiken: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Wilco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 12:50 pm

    Wilco,
    een vergelijkbare buis heeft bij mij op de schoorsteen gestaan, na 2 jaar stoken leek het wel sigarettenvloei...., de gaten zaten er in.

    Fleur sprak over inox, ofwel roestvrij staal, geschikt voor pelletkachels/haarden enz. Niet voor niets is de standaard 80 mm. buis geëmailleerd en is de prijs er ook naar. Dit lijkt mij verkeerde zuinigheid en ik adviseer je om eens bij een handelaar in pelletkachels te gaan kijken die ook installeert en materiaal verkoopt.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 5:29 pm

    Ok dick.
    Ben gelukkig niet zo eigenwijs om adviezen te negeren, dus zal binnenkort eens richting emmlicheim, en in ieder geval voor goede pijp gaan
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Fleur za jan 14, 2012 5:41 pm

    wilco

    naar ik lees heb je maar 6 m uitlaat ,zo ja kan dit best met uitlaat van 80mm tot boven.
    als je de uitlaat zelf plaatst ga eens zien in grote legerstocks waar ze een GROOT assortiment aan buizen te koop aanbieden ,of ergens in de groothandel (met btw nummer)dat zal de kost heeel wat drukken ,want als ik mij niet vergis heb je al buis in rvs van 80 voor 40euro btw in.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 5:43 pm

    Wilco,

    wijs besluit en neem er de tijd voor om goed rond te kijken en je door Arjan te laten informeren. Als je de 80 mm. buizen koopt raad ik je aan gelijk reserve ringen te kopen omdat je die af en toe bij onderhoud moet vervangen.

    Als je toch met flex mocht willen werken is dat daar ook verkrijgbaar maar dan wel de RVS-uitvoering nemen.

    Suc7,
    Dick

    Gesponsorde inhoud


    aantal vragen Empty Re: aantal vragen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 2:39 am