Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
player
steven
6 plaatsers

    lengte schouw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 6:58 am

    Hallo,

    2 vraagjes:

    * Hoe hoog kan je schouw best boven een plat dak uitsteken? Ik hoor hier onze ( nieuwe) schouw vaak loeien en ik vrees dat de schouw te veel trek heeft ( nu ongeveer 1.8 meter buiten en een tweetal meter binnen)).
    Ik heb immers elke week veel roet en stof in de schouw.
    * Is een luchtgeïsoleerde dubbelwandige schouw voor een pelletkachel wel ideaal? Kan je niet beter een meer degelijk geïsoleerde schouw zetten?

    Alvast bedankt.
    Howie

    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van steven vr jan 13, 2012 7:01 am

    het zoveelste topic over de schouw ...


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 7:06 am

    Ja, ik weet het.
    Ik heb oudere berichten over dit item uitgespit, maar geen juist antwoord gevonden.
    Misschien is er geen juist antwoord, maar hoe wordt de lengte van de schouw, dan door installateur bepaald?

    Grts Howie
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 8:14 am

    1.8 meter buiten dit is al een heel eindje op een plat dak

    dit is nu al te zien of er een hoger gebouw aangebouwd is waardoor die schouw zo hoog is ,als je lager gaat kan je geen trek hebben ieder situatie is anders

    is er een trekonderbreker gemonteerd ??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 8:21 am

    @ jl

    De schouw staat op het plat dak op een 1.5 m afstand van het hellend dak. Mij lijkt het ook veel te hoog.
    Hoe zit het trouwens met de stofuitstoot als de schouw korter is? Waait dat nog weg?
    Dank Howie
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 9:17 am

    daarom dat je schouw zo hoog gemaakt is anders heb je geen natuurlijke trek

    als je lager gaat zou je geen natuurlijke trek hebben door dit hellend dak

    staat er een trekonderbreker vanboven op ???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 9:19 am

    hoi,
    volgens mij staat er geen trekonderbreker op.
    Moet er veel natuurlijke trek zijn bij een pelletkachel en schouw van hooguit 2.5 meter?
    grts Howie
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van player vr jan 13, 2012 10:42 am

    Bij mij persoonlijk is dit een 40 cm boven het plat dak.
    Omdat beelden meer zeggen:

    lengte schouw IMAG0192


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 12:23 pm

    Een pelletkachel heeft niet veel natuurlijke trek nodig. Twee meter hoogte is meer dan genoeg om voldoende trek te creëren voor een pelletkachel.

    Dus als antwoord op de vraag van TS:
    1): De hoogte boven het dakvlak moet net voldoende zijn om de rook goed te laten wegwaaien. 40 cm. volstaat dan meestal wel.
    2): Dubbelwandige buis zonder isolatie heeft niet zoveel zin. Als je dus dubbelwandige buis nodig heb moet je de geisoleerde variant gebruiken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 12:28 pm

    ok Jeanhup,

    Vriendelijk bedankt,

    Ik denk dat ik dan maar eens ga beginnen met de bovenste meter er vanaf te halen en het nelsonkapje op het overblijvende stuk te zetten. Ik ben benieuwd. Ik denk dat ik best ook maar de ( duurbetaalde) luchtgeïsoleerde buis wat bij isoleer.

    Ik hou je op de hoogte.
    MVG Howie
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 12:37 pm

    Buis isoleren kun je het beste doen met rotswol (best bestand tegen hitte en vocht).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van krusty vr jan 13, 2012 12:53 pm

    Dit is misschien een tip

    Indien die buizen dubbelwandig en leeg vanbinnen kun je een klein holleken boren en ze volspuiten met expansief vuurbestendig polyurethaanschuim ( 1 bus kost amper 4of5 €) Dit schuim zuigt ook geen water op.

    lengte schouw Pury
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 12:56 pm

    Beste,

    Een schoorsteenkanaal wordt bekeken & berekend aan de hand van kort bij gelegen gebouwen die invloed kunnen hebben op het schoorsteenkanaal. Indien er dus een hoofdgebouw kort bij de uitvoer staat moet rekening gehouden worden met de valwind van dit gebouw. Trek in de schoorsteen horen heeft eerder te maken met de wind omstandigheden dan met de hoogte van de schoorsteen. Een dubbelwandige buis met lucht isolatie spouw is zeker een geïsoleerde buis en aangezien de rookgassen voor een pelletkachel slechts geringe temperaturen haalt voldoende voor een pelletkachel. Door het feit dat de lucht isolatie spouw maar 1 cm bedraagt is het onmogelijk deze te isoleren. maar lucht isoleert dus wel degelijk..... Verder moet een buis steeds meer dan 50 cm boven het dak uitsteken (wettelijk). Van een 0.5meter tot een meter vanaf het dak gemeten dient er een anti valwind kap op gemonteerd te worden, hoger als 1 meter boven het dak kan een gewone kap geplaatst worden. Dat zijn de geldende voorschriften...
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 2:07 pm

    @Krusty: vuurwerend PUR is niet vuur- of hittebestendig. Het laat alleen een x-aantal minuten geen vuur door. Het wordt zacht bij 90°C en smelt uiteindelijk (maar ontbrandt niet). Om een schouwpijp te isoleren is dit dus geen goede oplossing.

    @vandebosch: lucht in een metalen pijp isoleert bijna niks door de zeer hoge warmtetransmissie tussen lucht en metaal. Een anti-valwindkap is altijd de beste oplossing om op een vertical pijp te plaatsen ongeacht de hoogte van deze pijp. Het geeft een veel stabielere trek.

    De wetgeving voor rookafvoeren van natuurlijk ventilerende verbrandingstoestellen voor vaste brandstof (b.v. houtkachels) is heel anders dan van geforceerd geventileerde verbrandingstoestellen (HR gaswandketels, pelletkachels). Zover ik weet staat de door jou genoemde norm van 50 cm boven het dak nergens beschreven in de thans geldende EU normen. Voor "positive pressure systems" (pelletkachels) is de minimale maat 40cm tussen plat dak en bovenkant rookuitlaat, voor kachels met natuurlijke trek is dit 100 cm (CEN/TC 166 ‘Chimneys’, annex J).
    Overigens geldt altijd dat er wel een bepaalde afstand in acht genomen dient te worden t.o.v. punten waar de rook het huis weer in zou kunnen drinken (ventilatieopeningen, ramen).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 3:04 pm

    @ allemaal,

    Bedankt voor de tips. Ik ga eens nakijken wat de wet juist voorschrijft.
    Maar ik heb goede hoop dat de buis verkorten en isoleren een oplossing kan zijn voor mijn probleem.
    Bedankt voor de reacties!!
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van john-159 vr jan 13, 2012 3:15 pm

    @vraagje voor Jean

    Is een dubbelwandige buis met luchtisolatie volgens u dan niet geschikt?
    Concentrische buizen is toch hetzelfde en deze worden wel voorgeschreven voor pelletkachels.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 3:25 pm

    Bij meer dan 40 cm buiten of door ongeisoleerde ruimtes moeten altijd geisoleerde (met rotswol) rookkanalen gebruikt worden om condensvorming en doorstroomproblemen te voorkomen.

    Concentrische buizen worden nergens 'voorgeschreven' voor pelletkachels. Het is een manier om verse lucht bij je kachel te krijgen maar dit gaat ten koste van condensvorming en doorstroomproblemen. Indien er een andere manier is om verse lucht aan te voeren verdient dit zeker de voorkeur. Met concentrische buizen koel je je rookgassen geforceerd af door er continu verse (koude) buitenlucht langs te zuigen en dit is juist het tegenovergestelde van isolatie.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 3:31 pm

    @Jeanhup,
    Voor de pelletkachels is geen aparte wetgeving voorzien dus dient de wetgeving toegepast te worden voor toestellen op vaste brandstoffen. De rookgasventilator is bij een pelletkachel ook niet bedoeld om als schoorsteen te fungeren maar enkel bedoeld om het inwendige proces van de kachel te vervoledigen. Dat wordt zo ook voorgeschreven door de fabrikanten en het CIV. Lucht geïsloeerde buizen zijn wel degelijk goedgekeurd volgens CE norm voor het gebruik op pelletkachels, wat echter niet wil zeggen dat de geïsoleerde variant slechter is, ze zijn wel een stuk duurder. Als je het systeem gaat bekijken wat voorgeschreven wordt door verschillende fabrikanten is het diflux systeem identiek aan het systeem van de lucht geïsoleerde buizen. Met als uitzondering dat hierbij het toestel ook zijn lucht kan halen via het dubbelwandige systeem. Aangezien het bij Howie zo is dat de buis in een bijbouw staat op een korte afstand van een hoger hoofdgebouw dient in zijn geval de buis hoger uit te monden dan een halve meter. Op deze buis staat steeds een trekkende schoorsteenkap supplementair om valwind tegen te gaan.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 5:43 pm

    Ik wil hier geen welles-niets topic van maken, maar ik vind wel dat onjuistheden rechtgezet mogen worden:

    Er is wel degelijk een verschil tussen verbrandingstoestellen met positieve druk op de rookgasuitlaat en verbrandingstoestellen zonder deze drukvoorziening. In de betreffende NEN norm 15287 worden aan deze toestellen wel degelijk andere eisen gesteld dan aan gewone kachels. Zie: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (dit is het aangenomen ontwerp voorstel - voor het inzien van de norm zelf moet je betalen).

    Ik ken geen enkele fabrikant die zegt dat je dezelfde schoorsteen moet monteren als een gewone houtkachel. De meesten tonen gewoon voorbeelden van rookkanalen - en bijna allemaal zonder boven de nok uit te komen. Anders zouden ze bijna geen pelletkachel meer verkopen.

    Dat de ventilator in een pelletkachel primair bedoeld is om het branderrendement te verhogen doet niks af aan het feit dat een pelletkachels daarmee wel degelijk een verbrandingstoestel is met positieve uitlaatdruk.

    Dubbelwandige ongeisoleerde buizen voldoen automatisch aan de CE norm als ze aan bepaalde temperatuur-, corrosie- en drukdichtheidseisen voldoen. Die normen gaan echter alleen over brand- en verstikkingsgevaar. Daar is geen enkele garantie in vastgelegd voor de goede werking van een pelletkachel of rookgaskanaal.
    Enkelwandige buizen zijn ook CE gekeurd en mogen volgens de norm ook gewoon op je dak geplaatst worden. Je kachel gaat er echter niet beter van branden.

    In de boven vermelde EU norm vind je ook de afstand die je tot opstaande gebouwen of gebouwdelen dient aan te houden en de afstand tot inlaatopeningen. Zo dien je bij pelletkachels (positieve druk toestellen) de uitlaatopening minimaal 1,5 meter van een inlaatopening te hebben én minimaal 0,6 meter hoger in de gevel uit te komen dan de inlaat.
    Voor gewone kachels geldt hier bijvoorbeeld een afstand van minimaal 2,3 meter en een hoogteverschil van 1 meter.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 6:34 pm

    @Jeanhup,

    Dat we meningsverschillen hebben daarover is geen probleem, jij maakt je installaties op jouw manier en ik op de mijne. Aangezien we beiden weinig klachten hebben zullen we het elk op onze manier blijven doen. Ik heb ook geen zin in een welles nietes gebeuren. Welke merken jij verdeelt weet ik niet, maar bij de cursussen die ik gevolgd heb werden mij de plaatsingen zo geleerd door de merken waar ik mee werk. Hier in het voorbeeld van de installatie van Player betreft het een installatie volledig opgebouwd in enkelwandig materiaal wat door veel invoerders goedgekeurd wordt. En zoals jij even goed als mij weet heeft 90% van degenen die hier komen een schouw die niet getubeerd werd, enkelwandige buis via de gevel,....... Dus ben ik persoonlijk van mening dat een lucht geïsoleerde buis dan zeker een verbetering is tov die toestand. Verder zullen we het daar bij laten.


    Laatst aangepast door vandebosch op vr jan 13, 2012 6:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : geen ° maar %)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gast vr jan 13, 2012 6:40 pm

    Jean,

    voor zover ik ben geinformeerd is de meest recente Europese norm aangaande metalen rookgasafvoeren EN1856-1 en daarin wordt genormeerd naar de maximale stijging van de temperatuur aan de buitenwand van 75° t.o.v. de omgevingstemperatuur.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van jeanhup vr jan 13, 2012 7:00 pm

    @dick: EN-15287 is nog steeds geldig maar er zijn inderdaad verschillende normen voor het ontwerp en plaatsing (de norm die ik beschreef) en normen voor materiaal en bijbehorende maximale oppervlaktetemperatuur (voor het voorkomen van brandwonden - die jij beschreef).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van john-159 vr jan 13, 2012 8:09 pm

    Bij mij werd de concentrische buis niet gebruikt om aanvoer van lucht. De holle ruimte werd aan de boven- en onderzijde afgesloten met rotswol om een stilstaande lucht te creeren. (anders isoleert ze niet)
    Wel werd er gezegd dat vanaf 3m geisoleerde buizen moesten gestoken worden. We zullen zien maar kachel werkt tot nu toe perfect.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Fleur vr jan 13, 2012 8:17 pm

    john 159
    ik vrees dat er tussen die buizen condens zal ontstaan (waarom boven en onder afgedicht ? )


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van john-159 vr jan 13, 2012 8:35 pm

    We zullen zien Fleur, net zoals velen hier zijn we een beetje(veel) afhankelijk van de raadgeving van de verkoper/instalateur. Condens tussen de buizen lijkt mij geen probleem trouwens. condens kan toch weg?
    Afdichting is gebeurd om een stilstaande lucht te creeren. Dus dubbelwandige buis met luchtisolatie.

    Gesponsorde inhoud


    lengte schouw Empty Re: lengte schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 7:38 am