Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 12:18 pm

    Kan je gemakkelijk zelf een schoorsteen (inox) plaatsen?

    Als ik die zelf plaatste kon ik snel een kachel hebben, indien die geplaatst moest worden moet ik tot minstens februari wachten...

    Is het 'gewoon' die stukken buis in elkaar schuiven en vastmaken met beugels of zijn er toch meer zaken waarmee je rekening moet houden?


    En toch telkens weerkerend het schoorsteen probleem.
    - Volgens de eerste verkoper (hier ook op het forum aanwezig en (zeer) goed aangeschreven) is een doorvoer met kort stuk buis en bocht voldoende.
    - Een tweede raad aan om tot boven het dak te gaan maar heeft niets tegen een doorvoer met 2m vertikaal en bocht.
    - Een derde plaatst enkel schoorsteen tot boven dak.
    - Een vierde (hier ook heel goed aangeschreven) zegt dat doorvoer met 2m (enkelwandige) buis en bocht meer als voldoende is (plaatst bijna niet anders)

    Wekt het nog verbazing dat met niet meer weet wat te geloven...

    Ik denk ondertussen ook wel tot boven de dakrand te gaan maar als ik het hier goed zie is zelfs die dakrand niet voldoende maar moet het eigenlijk tot boven de nok gaan?
    Achteraan het huis heb ik 3,5 m tot het dak dus dacht ik 4 m te zetten.


    Mvg,

    Filip
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 12:27 pm

    Als je bij Pelletforum > Algemeen > FAQ kijkt kun je zowat een boek lezen over schoorstenen en wat daarmee te maken heeft. Een systeemschoorsteen (bijv Poujolat)is zelf goed te plaatsen, de elementen worden met klembeugels aan elkaar geklikt.

    M.v.g.,
    Dick
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Fleur zo dec 16, 2012 12:29 pm

    filmar
    is er geen mogelijkheid een buis binnenshuis op te trekken,is veel goedkoper en is duizendmaal beter...... study


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 4:20 pm

    @Dick: die heb ik grotendeels gelezen, t'was ook daar dat ik dan verstond dat je eigenlijk altijd boven de nok moet komen.
    Maar een halve meter boven de dakrand zal wel volstaan zeker.

    @Fleur: Hoezo veel goedkoper binnenshuis?
    Beter kan ik begrijpen aangezien de warmte van de buis dan ook nog binnenshuis afgegeven word.
    Maar goedkoper, ik veronderstel dat dan een gewone buis volstaat i.p.v. een dubbelwandige maar je hebt dan toch meer werk + kosten voor de plaatsing. Gat in plafond + dak (ik denk dat ik boven juist in de 'verloren ruimte' zit dus dat is misschien wel een probleem minder.

    Mvg,

    Filip
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 4:30 pm

    Filip,

    als je aanhoudt 1 meter boven de dakhelling zit je al heel redelijk, boven de nok is ideaal omdat je dan geen last hebt van valwinden en stuwing. Verder binnenshuis enkelwandig (daardoor goedkoper) en buiten dubbelwandig tot 6 meter 80 mm., maximaal 2 90° bochten en een trekkende kap plaatsen.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 4:43 pm

    @Dick: OK, bedankt voor de info.
    Bij mij wel 100 mm want ik wil de Rika Como plaatsen.

    Hoe zit het dan binnenshuis op 'zolder' (mijn 'verloren ruimte'). Daar heb je ook de houtconstructie van het dak en de valse muur dichtbij de buis, geeft dat geen brandgevaar?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 4:48 pm

    Ommantelen/omkokeren met hittebestendig materiaal, gyproc meen ik, en isoleren met steenwol en de juiste doorvoeren gebruiken. Poujoulat levert alle materialen compleet, niet goedkoop maar wel topkwaliteit en je doet het maar 1 keer en dan het beste in 1 keer goed.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Fleur zo dec 16, 2012 5:17 pm

    filmar
    binnenhuis is altijd beter,nooit condens indien goed geplaatst,warmte-afgifte binnenshuis,geen bochten,geen horizontale stukken,kuisen van de uitlaat in 1 beweging van boven tot onder in het potje en zonder iets te demonteren ,nooit geen verstoppingen,altijd tot boven in de nok en gegarandeerd een uitstekende werking,geen opstakel buitenshuis die ook nog onderhevig is aan weer en wind en eigenlijk geen zicht is buiten aan een woning.
    het voornaamste is dan nog de kostprijs ;inox vaste buis diameter 100... 34 euro de meter ,dubbele inox flex dameter 80....21 euro de meter
    je kan ook in de living voor het zicht van die dikwandige zwart gepoederlakte buizen krijgen....kosten rond de 40 euro de meter
    door de plafonds boor je gaten die groter zijn dan je buis.....boor te verkrijgen in zaken waar ze materiaal verhuren of eventueel vragen of je installateur de gaten wil boren.kortom voor een 250 euro maak je zelf een uitstekende goed werkende uitlaat.
    volg goed je handleiding qua diameter en hoogte van de buis.
    en vergeet nooit ....wat je zelf doet doe je meestal beter

    succes
    tante fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van paularis zo dec 16, 2012 7:54 pm

    @fleur,

    idd beter zelf doen als je niet zeker bent van je installateur.
    Op het forum ook al heel goede en heel slechte voorbeelden gezien Smile
    Ik heb ze dan ook zelf geplaatst met een vriend ,met gevolg een goed resultaat.
    Ook gedaan volgens voorschriften ,
    Is misschien wat duurder (Juiste lengte en hoogte) maar werkt dan ook als er mist/wind/smog/ enz is altijd op dezelfde manier , schouwtrek is heel stabiel.
    Heel wat anders dan een enkelwandig buisje door de muur met een bocht van 45° naar beneden Razz

    mvg

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Greenhorn zo dec 16, 2012 8:13 pm

    Filip, Volgens de instalatiehandleiding van de Rika Como moet je minimum binnendiam.120 gebruiken voor je schoorsteenbuis. Veelal wordt 130mm gebruikt.Ik zou 130mm gebruiken je werkt tenslotte met een vaste brandstof. Verder heb je een goede keuze van kachel gemaakt waar je heel tevreden van zal zijn. Succes met je instalatie!

    Grtz, Patrick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty schouw

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 8:37 pm

    schouw buiten best dubbelwandig in inox vertrek vanaf je kachel met een t stuk waar 1 kant van dicht is met deksel dat je los kan draaien dient als opvangpotje voor stof en resten van as vandaar verder mag binnen enkelwandig zo door de muur naar buiten schouw buiten zorg da je aan de onderkant ook opvang pot hebt dat je dat kan leegmaken als je de schouw poetst en hoog moet dat niet zijn 3a4 meter is voldoende de rest is allen maar geld da niet nodig is . Twisted Evil
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 11:42 pm

    Bedankt voor de info. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen bestaande, gemetste schoorsteen. Dus ofwel plaats ik een inox buis langs buiten (dubbelwandig) of binnen door plafond, zolder en dak.

    Mvg,

    Filip
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Peerke ma dec 17, 2012 2:02 pm

    Bij ons is gewoon een gat in de muur gemaakt met een bocht en twee meter,enkelwandige,buis gestoken tegen de buitenmuur aan en nooit geen problemen tot nu toe gehad.Gedaan door Interbo-Lacroix.


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    pollydor
    pollydor
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 88
    Leeftijd : 60
    Registration date : 08-07-11

    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van pollydor do jan 10, 2013 9:01 pm

    hier staat de kachel in de keuken, een vaste stalen buis van dia. 80 langs de muur (is zelfs een valse wand)van 1.80m lang tot aan het plafond
    om van daar met een inox dubbelwandige buis 1.50m door het dak te gaan. Zelf gedaan en werkt prima amai


    _________________
    MCZ Sagar - Aug 2011
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gast vr jan 11, 2013 11:43 am

    Ondertussen is de kachel geplaatst.
    Resultaat voor de schoorsteen: met een stukje flex naar buiten aangezien de kachel in de hoek staat (45°) en dan T en 4 m dubbelwandig naar boven met trekkap (of hoe noemt dat ding?)

    Gesponsorde inhoud


    Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen? Empty Re: Schoorsteen (Inox) zelf plaatsen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 3:24 am