Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 4 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

braxx, dirk deboeuf, Lucs, povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+20
pellbox
Greenhorn
trabbart
costerke
colleken
pedro
Geert
konijn
steven
petrah
peter van den Branden
Jef
Fleur
Brahman
Annejanne
nick1
john-159
turkoois
ss
boxke
24 plaatsers

    Pelletkachel in de zomer maanden


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van ss ma apr 22, 2013 11:00 am

    Zorgen dat er ventilatie is Pedro, externe lucht zou ik enkel afsluiten als er te weinig natuurlijke "trek" is
    Ventilatie is de enige goeie remedie tegen vochtigheid!!!
    Ik vrees dat fleur en ik het daarover eeuwig oneens zullen zijn...
    Groeten,
    ss
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Fleur ma apr 22, 2013 11:32 am

    als het in de zomermaanden eens 8 dagen regent trekt de schoorsteen vochtige lucht binnen via de externe inlaat vandaar roestvorming in de kachel ,met gewoon af te sluiten gaat ie gewoon zijn lucht trekken via openingen in de kachel.
    en nee ...met ss zal ik het nooit eens zijn.. Cool


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van colleken ma apr 22, 2013 8:15 pm

    @ Fleur : wil je een woordje uitleg geven over wat er juist bedoeld wordt met de externe inlaat af te sluiten ?want ik heb daar geen flauw benul van en wat je schrijft lijkt me wel interessant om roest tegen te gaan .
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Fleur ma apr 22, 2013 8:48 pm

    colleken

    de meeste kachels hebben achteraan een buisje om verbrandingslucht aan te zuigen ,bij velen loopt dit buisje verder door de muur naar buiten met een rooster op
    word externe aanzuiglucht genoemd omdat de lucht van buiten komt.

    andere kachels zuigen hun lucht van in de woning op en wordt interne lucht genaamd.
    iedereen heeft daar de vrije keus in.

    externe lucht van buiten kan zeer vochtig zijn,een schoorsteen trekt over zomer ook continue lucht door de kachel via die aanzuigbuis ,vandaar mijn posts om deze tijdens de zomer af te sluiten.
    je kachel gaat daar hoegenaamd niet van oproesten....kan enkel roest-aanslag veroorzaken


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    costerke
    costerke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 195
    Leeftijd : 62
    Registration date : 30-10-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van costerke ma apr 22, 2013 9:06 pm

    Fleur,

    bij mij zal de externe lucht vanuit de kruipkelder komen en deze is droog, ik bedoel dat het geen vochtige ruimte is. In lucht zit toch altijd vocht en in de zomer trekt die schouw dan ook die minieme vochtige lucht door de schouw. Dus voor mij mag je nog die externe buis afsluiten, roest kan er nog altijd optreden aangezien er lucht in de kachel is.
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty mag de stekker eruit

    Bericht van trabbart zo jul 28, 2013 9:40 am

    mag je eigenlijk tijdens de zomermaanden de stekker uitlaten van een pelletkachel? is het geheugen vd instelling met een batterrij?


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Gast zo jul 28, 2013 10:37 am

    Bericht verplaatst naar een bestaand topic waarin volgens mij voldoende informatie staat. Een ouder topic wat ik gevonden heb met, jawel,de zoekknop linksboven.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Gast zo jan 19, 2014 1:50 pm

    Ik kreeg als van de installateur als tip om de zakjes "vocht vreter" die bij de levering van de kachel in de kachel zaten tijdens de zomer (als de kachel niet brandt  Wink ) in de kachel te leggen zodat het vocht opgevangen wordt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Gast zo jan 19, 2014 2:27 pm

    Dan trek je juist vocht aan. Beste is de kachel te laten "ademen", uitgaande van een trekkende schouw en binnenlucht gewoon laten staan zodat de natuurlijke luchtstroom de kachel kan ventileren.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van ss zo jan 19, 2014 2:48 pm

    De tip van Dick is de enige goeie!!!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Fleur zo jan 19, 2014 5:32 pm

    als het binnenlucht is ga ik daarmee akkoord.......... study
    hoeveel zijn er die hun buitenlucht uitschakelen ??
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van ss zo jan 19, 2014 7:16 pm

    of het nu binnen- of buitenlucht is, de ingang en de uitgang open laten wil zeggen dat je gaat ventileren! Ventilatie is de beste preventie tegen de vochtigheid! Een vochtige ruimte MOET je ventileren, niet afdichten!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Fleur zo jan 19, 2014 8:00 pm

    buitenlucht kan vochtig zijn en aangezien de kachel NIET brand ...... Twisted Evil
    ik zou de inlaatbuis achteraan de kachel ontkoppelen zodat er binnenlucht aangezogen word.


    Laatst aangepast door Fleur op zo jan 19, 2014 8:05 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Gast zo jan 19, 2014 8:02 pm

    Bedankt voor jullie reacties,
    Begin mei 2013 toen de kachel niet meer gestookt werd heb ik hem goed gereinigd ook de afvoerpijpen
    en de stroom afgezet en verder niets. In de herfst kon ik de kachel na een korte inspectie gewoon op starten.
    Wel heeft de installateur mij goed uitgelegd wat ik allemaal moest reinigen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty kachel uit stopcontact of niet

    Bericht van Gast vr mei 23, 2014 11:06 am

    onze installateur zegt dat de kachel best in het stopcontact blijft zitten. is dit zo of trekken we de stekker er beter uit.

    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Greenhorn vr mei 23, 2014 11:14 am

    Trek de stekker er gerust uit buiten het stookseizoen, gegevens blijven bewaart.

    Grtz, Patrick
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van pellbox vr mei 23, 2014 11:40 am

    bij mij gaat de stekker er ook uit
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Annejanne vr mei 23, 2014 12:48 pm

    Hier gaat de stekker eruit als de kachel niet in gebruik is, dus ook 's nachts in het stookseizoen. Als je de stekker laat insteken, heb je altijd een sluimerverbruik.....en op jaarbasis is het toch wel een besparing.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van erwin vr mei 23, 2014 1:04 pm

    voordelen van de stekker eruithalen: geen sluimerverbruik, geen kans op een defecte kachel door overspanning tgv. bliksem.

    1 klein "nadeel": de knoopcelbatterij op de print voor het vasthouden van de gegevens gaat "iets" sneller leeg zijn.
    hier is de batterij na 4 zomers zonder stroom nog altijd goed, dus waarschijnlijk is dit wel te verwaarlozen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Dave G.
    Dave G.
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 107
    Registration date : 04-02-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Uitschakelen van de pelletkachel in de zomer...

    Bericht van Dave G. do jun 05, 2014 8:35 pm

    Beste Forumleden,
     
    Ik heb een Edilkamin Logo pelletkachel, mag ik deze in de zomer volledig uitschakelen, (stekker uit het stopcontact), of laat ik ze beter insteken en op standby staan?? 
     
    Hopende op een antwoord... 
     
    grt


    hugo trucker
    hugo trucker
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 51
    Leeftijd : 60
    Registration date : 06-03-13

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van hugo trucker do jun 05, 2014 9:29 pm

    Dag dave,

    Bij mij gaat hij helemaal uit. Ook doe ik een plastiek zakje over de kacheluitlaat en steek dan de buis er terug op. Dit zou beter zijn tegen corrosie. Dan kan de vochtige buitenlucht niet meer in de kachel.

     pelletforum


    _________________
    Groeten
    Hugo

    Sinds mei 2013 Edelkamin Moon kachel
    costerke
    costerke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 195
    Leeftijd : 62
    Registration date : 30-10-12

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van costerke do jun 05, 2014 10:09 pm

    Hugo, ik denk dat je zo meer schade aan je kachel kan maken. Er is trouwens altijd vocht in de woning(na een bad of gekookt te hebben) en zo sluit je de luchtcirculatie in je kachel volledig af.

    Groetjes Rudy
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van pellbox do jun 05, 2014 11:21 pm

    ik trek de stekker uit de kachel en vanaf dat het koud wordt, gaat hij er weer in
    hugo trucker
    hugo trucker
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 51
    Leeftijd : 60
    Registration date : 06-03-13

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van hugo trucker vr jun 06, 2014 9:34 pm

    Dan zal ik dat zakje er maar snel vanaf halen. Twisted Evil


    _________________
    Groeten
    Hugo

    Sinds mei 2013 Edelkamin Moon kachel
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van pedro za jun 07, 2014 8:37 am

    Ik denk dat een zakje over de uitlaat geen kwaad kan Hugo,of eventueel de deur op een kiertje zetten. Dit is idd beter tegen corrosie. Bij mij vorige kachel had ik dit fenomeen ook,iedere keer na de zomermaanden was er een lichte corrosielaag te zien.Volgens mij is uw redenering dus correct(over de vochtige buitenlucht!!)


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 120
    Leeftijd : 61
    Registration date : 26-06-14

    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Tijdens zomermaanden pelletkachel van de stekker?

    Bericht van mikelbikel di jul 01, 2014 2:11 pm

    Hallo beste pelletgebruikers,
    Halen jullie tijdens de zomermaanden de pelletkachel van de stroom?
    en/of halen jullie de batterijen uit de afstandsbediening?
    Zo ja, blijven die instellingen en parameters behouden?
    mvg,
    michel

    bericht verplaatst naar een bestaand topic, zie hogere berichten.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel in de zomer maanden - Pagina 3 Empty Re: Pelletkachel in de zomer maanden

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za mei 11, 2024 10:05 pm