Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

Types pelletkachels

Anonymous
    Gast
    Gast

Types pelletkachels Empty Types pelletkachels

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 12:50 am

Hallo iedereen,

ik ben een thesisstudent Bedrijfskunde (VUB), en ik ben bezig aan een thesis die zowat de gebruikersvergelijking gaat maken tussen een warmtepomp en een pelletkachel wat betreft de verwarming (dus geen verwarmd tapwater). Klinkt onzinnig maar is best interessant.

Over warmtepompen weet ik ondertussen al voldoende maar het is echt verdraaid lastig om goede informatie te vinden over pelletkachels.

In concreto ben ik op zoek naar informatie over de verschillende TYPES van pelletkachels. Bedoel niet qua merken, maar naar verschillen in de werking toe. Ik kwam al iets tegen dat het had over "schroef enerzijds of aangezogen anderzijds".

Als iemand mij hier wat informatie over zou kunnen verschaffen zou ik enorm dankbaar zijn.

Spreek mij anders gerust eens aan met een privé-bericht.

M.v.g.

Studentje

Anonymous
    Gast
    Gast

Types pelletkachels Empty Re: Types pelletkachels

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 11:10 am

Studentje,

maar het is echt verdraaid lastig om goede informatie te vinden over pelletkachels.

Ik denk dat dit forum bol staat van de informatie over de verschillende types en principes. Als je de moeite neemt om bijvoorbeeld de beschrijvingen bij de verschillende merken door te lezen krijg je al een goed beeld.

Het zou vrij simpel zijn om je vraag uitgebreid te beantwoorden vanuit mijn kennis maar dan zou het voor wat betreft de pelletkachels jouw thesis niet zijn maar de mijne.

Ik raad je aan de door jou gewenste informatie op het forum zelf op te zoeken want dan maak je je tevens de materie eigen in plaats van door een ander aangedragen gegevens over te nemen.

Het is interessante materie en ik wens je veel leesplezier.

M.v.g.,
    Dick
    steven
    steven
    Moderator

Man Aantal berichten : 5472
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

Bericht van steven zo jul 15, 2012 11:38 am

pelletkachels met ruimteventilator
    pelletkaclhels zonder ruimteventilator
    Pelletkachels met CV
    Pelletkachels met kanalisatie

begin daar verder over op te zoeken. Uiteindelijk ben jij het die de thesis moet maken, niet wij.

Mvg,

Steven

Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 11:50 am

En de pelletkachel die volledig zonder stroom werkt (Bruno).

Uiteindelijk ben jij het die de thesis moet maken, niet wij.

Helemaal mee eens.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 12:42 pm

Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet profiteren van jullie kennis. Ik hoopte gewoon om de grote sub-types te achterhalen. Op die manier kan ik ze afzonderlijk gaan opzoeken en dat is natuurlijk veel efficiënter.

Toch bedankt voor de moeite.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 12:53 pm

Ik hoopte gewoon om de grote sub-types te achterhalen

Die heeft Steven je gegeven.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:07 pm

Bedankt daarvoor. Het heeft me al een flink eind op weg geholpen.

Er is nog 1 grote onduidelijkheid voor mij op dit moment, en dat is de kwestie van de met schroef aangevoerde pellets of de aangezogen pellets. Ik krijg meer en meer het idee dat het schroefsysteem gedateerd is en bij nieuwe installaties nog amper voorkomt.

Kan iemand dit voor mij bevestigen of ontkennen aub?

Daarna kan ik me wat gaan verdiepen.

Alvast bedankt voor de moeite, het wordt echt gewaardeerd.

Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:12 pm

Welke kachel of type kachel werkt met aangezogen pellets? Mij zijn alleen de schroef-types bekend.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:17 pm

Van types heb ik momenteel nog niets gevonden, enkel "Bij een pelletketel verloopt de brandstofverzorging volledig automatisch met behulp van een transportschroef die de pellets doseert of via een vacuümzuigsysteem die de pellets aanzuigt. " op [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

Deze bv: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:27 pm

Je haalt twee dingen door elkaar!

Een pelletkachel heeft inwendig een pellethouder (-tank) waarvan de inhoud per merk en type kan verschillen. Wat bij deze kachels gelijk is is dat de pellets vanuit de tank worden aangevoerd door een schroef van Archimedes.

Het systeem van aanzuigen hoort bij een pelletverwarmingsketel (CV op pellets) waarbij de pellets vanuit een bunker of silo welke zich op enige afstand bevindt (nevenruimte) of door een transportschroef, door blazing of zuiging worden aangevoerd.

Op Youtube staan verschillende filmpjes over de werking van een pelletkachel, bijvoorbeeld van Artel. Als je die bekijkt snap je het principe en op een website van een fabrikant staat vaak een doorsnede van het werkingsprincipe.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:31 pm

Ow, dom van mij.

Bedankt voor de uitleg.

Excuseer voor mijn onwetendheid, ik ga er meteen iets aan doen :-)

Nog een prettige dag verder.

steven
    steven
    Moderator

Bericht van steven zo jul 15, 2012 1:35 pm

Elke pelletkachel heeft een schroef van archimeds om de pellets aan te voeren.

Pelletketels kunnen aanvoersystemen hebben die werken met het aanzuigen van pellets.

Wat bij ketels het meeste voorkomt, schroef of aangezogen, dat weet ik niet.

Mvg,

Steven

Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 1:43 pm

Steven,

tot voor kort waren aanvoersystemen met schroef het meest gangbaar omdat de meest bunkertanks of silo's de uitstroomopening onderin hebben.

Nieuwere systemen hebben vaak een prefab zak en daarbij wordt dan het "Maulwurfsystem" ofwel de mol toegepast. Dat is een soort stofzuiger die flexibel bevestigd is en zich door de inhoud van de silo graaft/zuigt.

Dit geheel is wat goedkoper en flexibeler en zou minder stof opleveren, zie link: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

M.v.g.,
    Dick
    steven
    steven
    Moderator

Bericht van steven zo jul 15, 2012 6:13 pm

ik heb het al gezien, maar weet niet of het veel wordt gebruikt

Gast

Bericht van Gast zo jul 15, 2012 6:42 pm

Begint in opkomst te raken, die zakken kunnen op ieder model en maat gemaakt worden. Ik ken in de buurt hier een situatie van een oude inpandige tankkelder, waarin een 12000m liter mazouttank heeft gestaan, van 6 x 2 x 2,5 en daar staat nu een zaksilo van 25 m³ en daar komen ze met een pelletketel de winter mee door.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu zo nov 24, 2024 8:18 am