Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Gast di sep 04, 2012 10:35 am

    ik heb een mcz laten instaleren van 8kw mijn living is 9 op 5 en 3 hoog aanpalende ruimte is 4 op 3.7 en ook 3 hoog met gewone deuropening
    dubbel beglazing en isolatie
    hoe gaat dat bij jullie, krijgen jullie meer dan 1 ruimte warm?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van erwin di sep 04, 2012 10:57 am

    in de aanpalende ruimte zal het altijd een paar graden kouder zijn


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van nick1 di sep 04, 2012 12:11 pm

    Aanpalende ruimtes (keuken en gang) zijn met deuropening verbonden met living. Met openstaande deuren tussen deze ruimtes zijn de keuken en gang minder warm te krijgen dan de living.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van grossard.rob di sep 04, 2012 5:41 pm

    Ik heb het "geluk" van een heteluchtverwarming te hebben.
    Sowieso heb ik altijd natuurlijke ventilatie;
    deuren zijn voorzien van roosters en kanalen in elke kamer.
    Mijn ruimte is 7.1 op 8 en bijna 3 hoog.

    Maar de kamers boven zijn dan een 15 a 18 graden, indien buiten boven 0°c blijft


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van boxke di sep 04, 2012 8:04 pm

    Hallo Wes29,

    heb ook een MCZ 8kW en heb ook 2 aaneensluitende ruimtes met vergelijkbaar volume - wel verbonden met een dubbele deur opening en geen 3 meter hoog maar slechts 2.5m hoog.
    In die situatie kreeg ik met niet-geïsoleerde spouwmuren het maar in 70% van de tijd juist warm genoeg in de aanpalende plaats (dat wel een veranda is met HR-glas). Bijstoken met CV was nodig op de koudere dagen.
    Dit jaar heb ik de spouwmuren laten isoleren en hoop nu op beterschap.

    Je hoogte van de kamer is wel een serieuse belemmering: warmte hangt tegen het plafond (je voelt als je bij mij je arm opsteekt het temperatuurverloop. Je zou veel winnen mocht je een plafondventilator installeren rendeer

    Groeten,
    Boxke
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van grossard.rob di sep 04, 2012 8:28 pm

    Nu ter verduidelijking,

    Mijn kachel:
    Edilkamin moon, 11kw, bereik 230m³.

    Opgegeven waarden zijn indicatief bij de kachel zelf, want enkel glas, dubbel glas, spouwmuurisolatie, ventilatie heeft allemaal een invloed.
    Muurisolatie doet normaal een 10 a 15% af van je warmteverlies meen ik me te herrinneren.
    Sowieso ga je minstens een type zwaarder moeten nemen dan krap de ruimte te nemen en te hopen dat de ruimte ernaast mee verwarmt wordt.
    Maar het gevolg is dat de ruimte zelf misschien te warm wordt om comfortabel te zijn.

    Ook is het qua persoon ook weer verschillend, ik zit in een t-shirt en knieshort winter en zomer, terwijl mijn vrouw in lange jeans onder een fleece ligt bij 21°C in de leefruimte


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Philip di sep 04, 2012 8:29 pm

    living 50m² - keuken van 30m² - plafondhoogte 2.50m en superisolerend glas verder is de keuken van living gescheiden door halve muur
    behaalde temperatuur in de keuken is 20 a 21° als het in de living 22° is


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Gast wo sep 05, 2012 10:37 am

    maar het zal toch heel wat schelen op jullie gas/stookolieverbruik als je de living niet meer moet verwarmen, veronderstel ik
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van grossard.rob wo sep 05, 2012 12:18 pm

    Mijn gasverbruik is gedaald van 23600kwh naar 6500kwh momenteel dit jaar (tot 1 november) maar de kachel alleen trekt het hele huis tot dan.

    23600 kwh eerste jaar (Houtkachel en kolen > 16u tot 23u zak kolen 3 dagen
    16500 kwh tweede jaar (Dak geisoleerd, plat dak geisoleerd, met tochtmeter aan de slag gegaan, geisoleerde sectionaalpoort)
    11505 kwh derde jaar (Half Januari Moon geinstalleerd)
    Dit jaar ongeveer 7000kwh geschat. (Overal dubbel glas en pvc profielen gezet)

    3000kg op 16 maanden, nu besteld aan 750€ geleverd in bigbags

    11500 kwh gas tov pellets scheelt mij 180€ minder bij pellets exclusief stroom


    Laatst aangepast door grossard.rob op wo sep 05, 2012 1:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Gast wo sep 05, 2012 1:02 pm

    Misschien was voor jou een MCZ met kanalisatie een oplossing geweest als de aanpalende ruimte alleen maar een muur ertussen heeft (gaatje boren, kanaal erdoor en je hebt een extra ruimte verwarmd.)

    Ik heb zo'n type, bij mij hebben ze het echter de kanalisatie verneukt aangesloten en over veel te grote afstand+veel bochten, dan werkt het niet helemaal zoals het hoort. Maar een directe muurdoorvoer werkt weer heel goed (korte afstand, geen bochten)

    Uiteraard heb ik de mijne nu te koop staan Laughing maar ik ga ervan uit dat je gewoon verder wil met wat je hebt. Ik zou een deur openzetten, de warmte verplaatst zich wel uiteindelijk, zo do ik het nu ook voorlopig...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 11:01 am

    ik moet wel zeggen dat mijn kachel bijna centraal staat in de living als ze 1 meter meer naar links had kunnen staan dan stond ze pal voor de deuropening!

    Gesponsorde inhoud


    hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel Empty Re: hoe ver krijgen jullie het warm met de kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 5:28 am