Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    kachel gaat maar door

    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 10:33 am

    als ik de kachel op auto mode instel op 23gr dan word het na anderhalfuur al 24,5gr in huis terwijl de kachel maar 22gr aangeeft de cvthermostaat staat 1 meter boven de kachel en 1.5meter rechts van de kachel en deze geeft dus 24.5 aan en de kachel 22 gevolg is dat de kachel op vol vermogen blijft gaan en het dus steeds maar warmer word tenzij je natuurlijk de kachel vemindert
    is dit normaal
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 10:37 am

    Was bij mijn Musa ook het geval en toen is door Fero een nieuwe, verbeterde AB opgestuurd waardoor het probleem was opgelost.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van jeanhup di sep 18, 2012 10:55 am

    Doordat bij een pelletkachel vaak de thermometer ergens op of in de kachel zit is de gemeten temperatuur vaak afwijkend van de temperatuur op de CV-thermostaat. Bij sommigen is het meer (rond de kachel is het vaak warmer dan ergens anders in de ruimte) maar het kan ook minder zijn als de temperatuursonde van de kachel in de trek van b.v. de luchtinlaat van de kachel zit.

    Meestal is de afwijking wel enigszins constant dus je moet dan gewoon de temperatuur van je kachel ook navenant aanpassen. In jouw geval dus ongeveer 2 graden hoger instellen.

    Overigens regelt de pelletkachel zijn vermogen alleen naar de temperatuur die hij op de kachel meet: als je dus 23 graden instelt zal hij op hoog vermogen blijven werken totdat de temperatuur op de pelletkachel 23º aangeeft. Wat de CV-thermostaat aangeeft is niet relevant voor de werking van de pelletkachel.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 11:04 am

    Wederom een leuk algemeen verhaal waarmee je jezelf weer even neer kunt zetten.

    Het gaat echter om een specifiek probleem van een MCZ-kachel waarbij het tafelmodel van de afstandbediening de kachel niet meer aanstuurt. Dit is bij Fero bekend en deze vervangt binnen garantie het tafelmodel door een ander model wat als tafelthermostaat gebruikt kan worden maar ook als wandthermostaat.

    Dus geen thermometer in de kachel, dat gaat nergens over, maar een sturende thermostaat die op een plaats binnen vijf meter van de kachel wordt geplaatst en de kachel volledig aanstuurt.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van jeanhup di sep 18, 2012 11:24 am

    Dick, weer met het verkeerde been uit bed gestapt? TS geeft geen specifieke informatie: als hij een MCZ heeft en het probleem is gelijk aan het jouwe dan heb je hem goed geholpen. Heeft hij een kachel met een interne thermostaat dan heb ik hem goed geholpen. Dat is het mooie van het forum: iedereen mag wat zeggen en het is niet nodig om daar zo negatief op te reageren.

    Erwin: wil jij Dick misschien nog eens erop wijzen dat het geen pas heeft om zo onnodig negatief over anderen te doen? Ik begin dit een beetje beu te worden en ik vind het afbreuk doen aan dit fraaie forum.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van erwin di sep 18, 2012 11:34 am

    graag een beetje meer respect voor mekaar mensen, dat geld voor IEDEREEN hier (ook mezelf)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van jeanhup di sep 18, 2012 11:42 am

    Ik heb veel respect en geduld met mensen, maar soms gaat het negativisme te ver en moet er iets van gezegd worden. Ik mag als verkoper blijkbaar geen privé berichten meer sturen dus dan moet het maar hier.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 12:53 pm

    Voor de duidelijkheid, Wes29 heeft een 8 Kw MCZ vandaar ook mijn eerste antwoord, tafelthermostaat stuurt de kachel niet meer aan.

    Oplossing, vervanging thermostaat door de verbeterde versie.

    M.v.g.,
    Dick


    Laatst aangepast door dicktwist op di sep 18, 2012 2:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van erwin di sep 18, 2012 1:21 pm

    dus installateur of invoerder op de hoogte brengen, meer kunnen we van hieruit niet doen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 1:23 pm

    Precies, ik zag dat Frank ook on-line was en daar komt de kachel vandaan dus zal het probleem vlot verholpen zijn.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van erwin di sep 18, 2012 1:31 pm

    euhh dick, de kachel komt niet van Frank wel van bij een verre gebuur Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 1:33 pm

    Meende ik gelezen te hebben maar misschien de verkeerde Frank, stuf maar een beetje.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van steven di sep 18, 2012 1:35 pm

    mijn kachel gaat ook nog een hele tijd door na het bereiken van de gewenste temp. er zit ongeveer 4 graden verschil op.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 1:45 pm

    Steven,

    probleem bij de MCZ is dat de kachel niet teruggestuurd wordt naar de ecomodus. De ruimteventilator blijft op de hoogste stand blazen omdat de thermostaat de kachel niet terugschakelt naar laag vermogen.

    Heb ik ook gehad, nieuwe batterijen geplaatst en de AB opnieuw aangemeld op de kachel maar geen resultaat. De nieuwe AB lost dit probleem op en de kachel wordt weer perfect geregeld.

    Is een beetje apart systeem omdat alle logica in de AB zit terwijl bij de meeste andere merken de logica in de kachel zelf zit. Als de kachel op Remote staat doet de AB alles en stuurt de kachel op de graad nauwkeurig en als je de kachel op Local zet regelt de logica van de kachel de zaak en stook je op vermogen i.p.v. op temperatuur.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van jeanhup di sep 18, 2012 2:20 pm

    Als ik het goed lees heeft TS echter het 'probleem' dat hij 23 instelt op de kachel maar als de kachel 22 meet (en dus nog niet in ecomodus zou hoeven te gaan) hij op zijn CV-thermostaat al 24,5 ziet staan. Dat kan dus inderdaad gebeuren als je met 2 verschillende thermostaten op 2 verschillende plaatsen meet.
    Dit sluit niet uit dat er alsnog een probleem is met de MCZ sturing als hij op ecomodus moet gaan, maar dat is niet wat TS hier beschrijft.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 2:36 pm

    Waar zie je ergens de temperatuur op de kachel staan? Zit denk ik met hetzelfde probleem.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 2:45 pm

    Kemp,

    de temperatuur kun je alleen aflezen op het display van de AB, die op de kachel toont on en off en kent een paar verborgen gegevens waar je normaal gesproken niets aan hebt.

    Als jij het staande tafelmodel hebt kun je het best de verkoper benaderen die dan via Fero voor vervanging zal zorgen. Voordeel, de nieuwe AB is volledig vrij programmeerbaar en ik vind mijn Musa een stuk rustiger branden, bijna een andere kachel.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 3:20 pm

    Misschien nog een kleine verduidelijking over de werking van de Musa en het Active System en de nieuwe AB; als ik de gevraagde temperatuur op de AB instel op 22° en alle instellingen op Max heb staan, ruimteventilator op stand 5, brandt de kachel na het ontsteken op volle kracht.

    Ongeveer 1° tot 1,5°, dus bij 20,5° tot 21° voor de gevraagde temperatuur wordt bereikt begint de kachel in vermogen terug te schakelen (afremmen op de motor zou je in de auto zeggen) en schakelt dan op 22° over op de laagste stand. Hierna moduleert de kachel in de laagste instellingen om de gevraagde temperatuur te handhaven.

    Dit alles gebeurt heel soepel en geleidelijk en bijna onmerkbaar. Bij TS had de AB op 22° de kachel allang moeten afremmen en terugschakelen naar een lagere stand van de ruimteventilator.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 6:49 pm

    lijkt ook op het probleemke ik met de kachels had, ik heb de temp.meter (kabeltje achterkant kachel) dus wat hoger gehangen omdat het onder aan de vloer frisser is dan op een meter hoogte en probleem was opgelost. Ik weet wel niet of de temp.meter bij de hierboven vernoemde kachels ook via een los kabeltje hangt maar lijkt me wel het proberen waard niet?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 7:10 pm

    Verske,

    het gaat over de afstandsbediening van een MCZ welke als kamer- en ruimtethermostaat dient, die bestuurt de kachel en dat is wat anders als de temperatuursonde die op de kachel zit.

    M.v.g.,
    Dick
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van erwin di sep 18, 2012 7:44 pm

    ik hoor niets meer van wes29 Shocked


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 8:36 pm

    Ik heb dat op dezelfde manier opgelost als Verkske: die thermometer iets hoger gehangen en toen was de afwijking tussen de temperatuur die de kachel meet en de CV-thermostaat nog maar 2 graden die de kachel meer aan gaf als deze in bedrijf was. Daar heb ik vervolgens rekening mee gehouden (op 23 ingesteld ipv 21). Dat draait nu prima.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 9:00 pm


    Ik heb mijn verkoper ook de vraag gesteld dat de temperatuur hoger word dan aangegeven op mijn AB: hieronder zijn antwoord.



    Niets mis met uw afstandsbediening.

    Is een normale zakk in het begin en op het einde van het stookzeizoen.

    Uw kachel geeft op de laagste stand sowieso 3.3 kw aan warmte uit waardoor
    het warmer word als gevraagd.

    Vanaf een temperatuur van plusminus 10 graden buiten is dit niet meer van
    toepassing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 9:13 pm

    Kemp: dat is volgens mij ook een normaal verschijnsel maar hebben de meeste pelletkachels tegenwoordig niet een soort eco-stop functie die de kachel doet afslaan als het zelfs op de eco/modulatiestand te warm wordt? Onze Adler heeft dat in elk geval wel en die functie hebben we in het voor- en naseizoen inderaad regelmatig nodig.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van erwin di sep 18, 2012 9:19 pm

    kemp24 als de kachel niet naar de laagste stand schakelt ligt het aan de AB, daarin zit immers de thermosonde, doet hij dit wel dan heeft de installateur gelijk.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    kachel gaat maar door Empty Re: kachel gaat maar door

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 2:54 pm