Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 2 verborgen en 30 gasten

Flamingo, Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
biezoe
Block
pedro
7 plaatsers

    kachel gaat uit

    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty kachel gaat uit

    Bericht van Gast za 24 okt 2009 - 18:51

    goedemiddag pelletiers,ben sinds enkele dagen in het bezit van een pelletkachel palazzetti ecofire minnie,het gebeurt dikwijls dat deze een uurtje ofzo na opstarten terug uitvalt,met als gevolg alarm temperatuur kachel te koud. zelfs als hij zijn aangegeven temperatuur niet heeft bereikt.Heeft er iemand dit ook al meegemaakt?zoja wat was de oorzaak. met dank gertje
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van pedro za 24 okt 2009 - 19:17

    Zitten er dan nog peelets in het vuurkorfje??


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast za 24 okt 2009 - 19:31

    ja,het is precies of er eventjes te weinig pellets zijn gevallen,en diegene die dan vallen doen de brandende doven.kachel blijft nadien nog paar minuten pellets bijgeven en gaat dan in alarm omdat er geen vlam meer is. met als gevolg een vol bakje zonder vlam .thanks
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Block za 24 okt 2009 - 19:58

    Uw voeding van de worm staat te laag, kijk in het palazetti forum hoe je deze kan verhogen.

    Post eens je don. scr. waarde eens?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast za 24 okt 2009 - 20:20

    beste block,ik geraak in het menu maar waar moet je die 184 invoeren?sorry kheb het gevonden d.scr.is 1,1
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 12:31

    ik heb de toevoer verhoogt,maar probleem blijft,zou het met de schouw te maken hebben?dit is een bestaande schouw waar 10 jaar een mazoutkachel probleemloos heeft op gewerkt.ze hebben deze aangepast door er een stuk pijp in te steken van 80,tot halverwege te veel trek misschien?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty uitgaan kachel

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 14:54

    ik veronderstel dat uw kachel op een bestaande schouw is aangesloten .wat gebeurd er nu uw kachel blaast in uw vuurkorfje vanonder lucht in on de pellets te doen branden, en uw schouw trekt te goed .u moet de instelling van uw kachel veranderen niet de hoeveelheid pellets (de lucht toevoer van het vuurkorfje moet u mindere zetten . want dan zult u zien dat de pellets de vuurglinsters niet meer zo zullen rond vliegen in uw kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 17:39

    merci voor de info ga eens proberen of ik die instelling kan vinden en veranderen.ik hou jullie op de hoogte.
    Anonymous
    Mestreec
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Mestreec zo 25 okt 2009 - 18:02

    Volgens mij heeft dat niets te doen met te grote trek.
    Op een bestaande schouw moet geen vernauwing aangebracht worden en zeker niet tot de helft.
    Vraag is natuurlijk, of de gestoken buis is geïsoleerd en afgedicht tussen bestaande schouw en nieuwe buis? als dit niet is gebeurt vind er een valse trek plaats tussen bestaande schouw en tot de helft gestoken 80 mm buis, omdat pelletkachels minder heet zijn dan hout/mazoutkachel.
    M.a.w vindt er een terug slag plaats van de aanwezige koudelucht, die langs de gestoken 80 mm plaats vindt.

    De oorzaak moet gezocht worden bij de afvoer rookgassen en niet de aanvoer!
    Wellicht de rookafvoer sensor of diens verbrandingsmotor ventilator.

    Echter ben je de enige niet komt vaker voor bij Pallazetti.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 21:53

    1.Goedenavond controleer u schouw op valse trek,of kan het zijn dat er nog trekkleppen aan u schouw zijn bevestigd op een bovengelegen verdiep (zolder) (vliering)

    2.Een pelletkachel bouwt zijn egen druk op, dus hij zit niet te wachten op een trek veroorzaakt alleen maar storing.

    3.Of controleer u schouw (of laten doen)i.v.m. u brandverzekering.

    Met warme groetjes, Caddy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 22:48

    Ik heb dezelfde miserie met mijn FAIR X3. Vuurkorf loopt vol na een uur en het dooft het vuur. Heb al met veel parameters gespeeld dwz meer en minder toevoer en ook meer minder en mee rookgassen, maar de kache blijft uitgaan. Gisteren had ik nergens last van. Of zou het aan de pellets van de Aveve liggen (German)? Wie weet meet? De inox buizen heb ik in een bestaande schouw gestoken, deze houden ongeveer 50 cm in de bestaande schouw op. Trek is goed te noemen,

    Groet,

    TheDuder
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van pedro zo 25 okt 2009 - 22:55

    @the Duder,

    heb je al es uw installateur gecontacteerd??Dat is toch DE persoon die moet zorgen dat uw kachel werkt naar behoren!

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast zo 25 okt 2009 - 22:59

    Ik kan helaas alleen mezelf de schuld geven, heb de kachem zelf geinstaleerd, Pedro elephant
    Anonymous
    Mestreec
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Mestreec ma 26 okt 2009 - 8:06

    Een te koude schoorsteen kan ervoor zorgen dat er helemaal geen trek is, of zelfs terugslag.
    Nu heb je in feite een inzetbuis gebruikt die tot 50 cm de schouw ingaat, als die gewoon koud de schouw in vertrekt zonder rondom voor afdichting te zorgen, dan blijft de trek passeren langs/tussen de inoxbuis/bestaande schouw tot onderin de schouw.

    Ik zie het nut niet ervan in om een buis van 80 mm voor 50 cm of tot de helft in de schouw te steken.
    Haal die buis er maar uit en sluit die kachel rechtstreeks op de schouw aan, denk ik dat je probleem opgelost zal zijn.
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van biezoe ma 26 okt 2009 - 9:13

    Hallo,

    Ik heb vernomen indien je een flexibel steekt, neem je best dezelfde
    diameter van de pelletkachel en tot boven en liefst dan boven een
    dekplaat op de schouw waarop dan nog een stuk dubbelwandige buis
    gemonteerd word met een kapje. Ook niet vergeten beneden rond het T-stuk in de schouw wat isolatie te steken, dan
    heb je een regelmatige goede trek van de schouw!!


    GRTZ., Biezoe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast ma 26 okt 2009 - 11:17

    Meestreec, ik volg je redenering, maar wat is rechstreeks de schouw in? Hij loopt nog zo'n 1,20 door de kamer recht omhoog, dan gaat hij nog 50 cm de schouw in. Is dit rechstreeks genoeg?
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van biezoe ma 26 okt 2009 - 12:29

    Hallo TheDuder,

    Rechtstreeks in de schouw aansluiten wil zeggen waar je kachel
    moet staan voor de schouw een gat maken tegenover de uitlaat van je
    kachel van 80 mm en dan de lengte meten van de buis die op de kachel
    moet naar de schouw, de buis moet ietske zo een 5 cm in de schouw
    zelf zitten. Wel maken het rond de buis goed dicht gemaakt is!!

    GRTZ., Biezoe
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast ma 26 okt 2009 - 16:25

    Hier hebben ze enkelwandige inoxbuis geplaatst van onder tot boven en rond die buis alles opgevuld met perlietkorrels. Daar heb ik natuurlijk een reden voor gevraagd ... en die was ... dat pellets bij het opstarten niet eerst de ganse schouw zouden moeten opwarmen om een hoge stijgsnelheid van de rook (en het roet) te verkrijgen maar nu vrij snel de buis (en enkel de buis) opwarmen. Op die manier spaar je een dubbelwandige inoxbuis uit.
    Flexible buis werd mij afgeraden wegens de niet gladde mantel welke wervelingen veroorzaakt.

    Ik schrijf wat mij werd verteld, ik ken zelf nikske van schouwen en afvoerkanalen maar er zit toch een stevige logica in.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van steven ma 26 okt 2009 - 16:27

    klinkt niet slecht.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast ma 26 okt 2009 - 23:42

    Beste pellettmannen en vrouwen, ik heb raad nodig:

    Ik heb de buis ingekort (INOX enkelwandig), zodat de rookgassen niet te veel afkoelen. Mijn probleem is nog niet weg, maar door met de parameters te spelen die meer rookgassen afvoeren heb ik het gevoel dat het ieders beter gaat. Kachel gaat ongeveer na anderhalf uur uit door een vollopende pelletkorf. De input van pellets in normaal. Het probleem speelt met name in 'steady state', dwz als een constante kamertemeratuur bereikt is wordt hij lui, koelen de rookgassen af, de pellets blijven maar komen en dan in snel gedaan. Het is een bestaande schouw. Aan Drieske, jij hebt toch een FAIR M3, de parameters zijn hier hetzelfde bij mijn X3. Wat doe ik hier fout? Ik hoop dat ik niet aan de flexibel moet de schouw is zo'n 7 meter lang.

    Iedereen weer bedankt,

    TheDuder
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van steven ma 26 okt 2009 - 23:53

    TheDuder,

    De kachel start perfect op, maar stopt met verwarmen vanaf het behalen van een bepaalde temp?

    Heb je de waarden van de parameters PR06 tot PR10 al verminderd?

    De standaardwaarden van de M3 en X3 zijn toch wel wat verschillend.

    Het kan ook zijn dat de temp van de vuurkorf teveel zakt na een clean, die duurt standaard 30 sec en bij de andere kachels is dat 5 sec. (PR12)

    Verminder dit eens naar 20 sec.

    Op hoeveel staat de waarde van PR28?

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast di 27 okt 2009 - 6:42

    gertje schreef:goedemiddag pelletiers,ben sinds enkele dagen in het bezit van een pelletkachel palazzetti ecofire minnie,het gebeurt dikwijls dat deze een uurtje ofzo na opstarten terug uitvalt,met als gevolg alarm temperatuur kachel te koud. zelfs als hij zijn aangegeven temperatuur niet heeft bereikt.Heeft er iemand dit ook al meegemaakt?zoja wat was de oorzaak. met dank gertje

    Gertje,
    ik weet niet of u probleem al dan niet opgelost is maar het verhaal dat u verteld heb ik reeds al eens gehoord bij een andere palazzetti gebruiker.om een lang verhaal kort te maken was het uiteindelijk een defect aan de aanvoer van de pellets. indien dit in u geval ook zou zijn denk ik dat het niet met parameters op te lossen is maar wel met een herstelling.

    grtz
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van biezoe di 27 okt 2009 - 8:59

    Steven,

    Dan moet die uitgaat na een clean-beurt !! Bij mij staat deze
    op 15 sec. Blaast hij niet te hard bij de claining ??
    Best is eens bij de kachel zitten en zien wat er juist
    gebeurd wanneer de feiten zich voordoen. Liggen er dan te weinig pellets in de vuurkorf te branden zodat de verse die
    hij dan inwerpt deze versmacht en de vlam dan dooft waarna
    het vuurkorfje volledig vol loopt en de kachel in alarm
    gaat !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast di 27 okt 2009 - 10:08

    Steven en Biezoe,

    Ik geloof niet dat het probleem zich voordoet na een cleanbeurt. Maar ik zal ehm eens korter zetten. Volgens Biezoe:

    'Liggen er dan te weinig pellets in de vuurkorf te branden zodat de verse die
    hij dan inwerpt deze versmacht en de vlam dan dooft waarna
    het vuurkorfje volledig vol loopt en de kachel in alarm
    gaat'

    Dit is inderdaad exact wat er gebeurt. De pellets gaan minder en minder gloeien waardoor he vuur gedooft wordt door de pellets. Ik gebruik de German Pellets van Aveve. Moet toch goed zijn zou je zeggen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gast di 27 okt 2009 - 10:15

    The Duder,

    Krijg je een alarm code op je kachel en zo ja wanneer en dewelke ? Je zegt dat de pellets het vuur doven omdat er teveel in het bakje komen.kan het niet zijn dat eerst het vuur zo goed als uit is en daardoor het bakje vollooopt ?
    Heb je de kachel nieuw gekocht of 2de hands ?
    Trek je je lucht van buiten of van binnen ? Heb je de luchttoevoer al eens nagekeken of deze niet verstopt zit ? (onder het vuurkorfje moet je ook stofzuigen).

    Van welke streek ben je ?

    Gesponsorde inhoud


    kachel gaat uit Empty Re: kachel gaat uit

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 28 apr 2024 - 13:36