Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 33 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
ben-revo
jeanhup
steven
Ikzelf
8 plaatsers

    marge temperatuur instellen rika revo

    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf wo 19 sep 2012 - 9:37

    Hallo

    het gaat niet lang meer duren voor wij onze kachel terug gaan aanzetten (Rika Revo)...

    Ik heb hierbij een externe thermostaat.

    Zetten jullie de kachel gewoon op een bepaalde temperatuur? Bv. 20°c?

    De kachel zal dan op hoog vermogen branden tot deze de temperatuur bereikt heeft, daarna gaat die op het laagste vermogen branden, wordt het dan toch nog te warm (bv. door de zon) binnen, schakelt hij uit tot het weer té koud wordt...

    Dit betekent dat de kachel het grootste deel van de dag/nacht op laagste vermogen zal branden...

    Doen jullie dat ook zo of zetten jullie de kachel alleen op als het nodig is, wat dus resulteert in meer uren op hoogste vermogen...
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van steven wo 19 sep 2012 - 10:25

    bij mij staat de kachel alleen aan als ik er ben, maar ik programmeer wel wanneer 's morgens hij moet branden. zelfde werkwijze voor 's avonds. een half uur voor we er zijn brand de kachel en is het lekker warm.

    we zijn de hele dag niet thuis, dus de kachel laten branden heeft voor ons geen nut.


    MVg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Gast wo 19 sep 2012 - 10:35

    Als het echt koud is dan draait mijn kachel continu anders alleen indien we thuis zijn en het frisjes wordt... kampvuur

    PS: beperkte thermostaat op kachel...


    Laatst aangepast door Ilyabis op wo 19 sep 2012 - 10:47; in totaal 1 keer bewerkt
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf wo 19 sep 2012 - 10:42

    op thermostaat of op een bepaald vermogen?
    Via thermostaat zit er bij een verschil van 2° op. Als ik de thermostaat op 20° zet, springt de kachel pas aan als ie 18° aanvoelt, das soms wel vervelend...

    Op den duur gaat dat toch te moeilijk worden denk ik om het huis warm te houden (maar dan zetten we m maar constant aan)..

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van jeanhup wo 19 sep 2012 - 11:17

    Die bandbreedte van 2ºC (b.v. 20 instellen: bij 18 aanspringen, bij 22 uitspringen) is vrij normaal. Dit voorkomt dat je kachel te vaak moet starten/stoppen (gevolg: iets meer verbruik en meer vervuiling). Ik houd meestal aan dat 4 keer starten per dag redelijk is, meer moet je proberen te voorkomen. Het ingestelde vermogen heeft daar ook nog invloed op: een hoger vermogen betekent vaak dat de kachel eerder zijn uitschakeltemperatuur bereikt en dus vaker aan/uit springt. Om te beginnen het vermogen laag instellen dus. Pas als je merkt dat de kachel de ruimte te langzaam op temperatuur krijgt kun je deze langzaam gaan verhogen.

    In slecht geisoleerd huizen of grote koudte ontkom je er echter niet altijd aan om de bandbreedte weer te verhogen of om gewoon te accepteren dat hij wat vaker start/stopt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo wo 19 sep 2012 - 16:20

    Bij ons staat de kachel op auto (revo)de laagste tempratuur staat op 18 en de hoogste op 23 graden , bij meer koude buiten gaat de kachel langer moduleren , waar de kamerthermostaat hangt werd de temperatuur gemeten en daarna deze aangepast in het menu van de kachel . Wink


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van francky wo 19 sep 2012 - 17:01

    ben-revo
    Bij onze edilkamin funny heb ik dit ook gedaan,dit werkt zeer goed


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf wo 19 sep 2012 - 17:05

    ben-revo, dit begrijp ik niet? Hoe bedoel je ingesteld in de kachel?

    Je kan toch maar gewoon zeggen 20° en de kachel werkt met een breedte van 2°c?

    Of hoe bedoel je?
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo wo 19 sep 2012 - 17:33

    In het setup menu van je revo kan je de temperatuur meter bijstellen voor als je eventueel een afwijking mocht hebben ,(menu drukken tot setup-frost-exton-gsm-room) ,in room kan je de + en - knopjes gebruiken voor aanpassing van je ruimtevoeler aan de losse thermometer .
    bij voorbeeld de meest gebruikte temp. is 22 graden gemeten met een aparte thermometer waar je ruimtevoeler hangt , dan kijk in het menu van de kachel naar info als deze gelijk staat met je thermometer .


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf wo 19 sep 2012 - 18:24

    dat wist ik niet, heb weer wat bijgeleerd Smile

    Heb nu die instelling idd gewijzigd naar 22°c zoals een gewone thermometer aangeeft.

    Hoop dat het nu beter gaat gaan, want met die 2°c die ik altijd verschil had was het soms zoeken naar een redelijke instelling om toch maar het comfort te krijgen dat ik wenstte.

    Thanks!
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo wo 19 sep 2012 - 18:47

    Ik wil wel nog even vermelden dat mijn ruimtevoeler (draadloos) op ongeveer 6 meter afstand hangt van de kachel ,
    hierdoor kan mijn kachel perfect moduleren zonder dat deze uit gaat en te grote temperatuur scchommelingen heeft , als ik dan naar info - out in het menu kijk naar auger dan staat deze meestal op 850 (is bij mij gelijk aan 600gr per uur).
    ge laat maar eens horern als het lukt pelletje


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 7:41

    @ ben-revo:

    ik heb de sensor momenteel liggen op 1,5 - 2m van de kachel af... Dit omdat de kachel maar zeer traag onze ruimte (180m³) opwarmt...Om het verbruik dan toch wat in de hand te houden leg ik de sensor niet te ver. Maar missch. door de temp. nu goed in te stellen kan ik dat wel doen.

    Ben benieuwd...
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 8:16

    Beste Ikzelf , ik denk dat je je Revo verkeerd gebruikt , deze is gelijk een zware diesel , eens op vermogen super zuinig en zonder probleem een comfortabele warmte bij elke temperatuur , als je ruimtevoeler te kort bij ligt zal je speksteen nooit HEET worden , deze moet HEET worden en blijven alleen zo heb je een heerlijke stralingswarmte in je zetel , je convectie warmte (langs boven)wordt gebruikt voor een snelle bijsturing van temperatuur , je Rika is gemaakt voor te gebruiken als hoofdverwarming en geloof me je wilt geen andere meer , dus ruimtevoeler verplaatsen , opnieuw de temperatuur controleren en zonodig bijstellen en laat je kachel maar eens werken en eens laten moduleren , ge zult versteld staan dat uw beestje maar zo weinig verbruikt amai


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 8:36

    ben-revo, ik begin al anders te denken Smile

    Jij hebt je kachel dus al aan? laat jij die dan 24u op 24u aan?
    Ben jij de hele dag thuis?
    Wat was je verbruik vorig jaar?

    hm..
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 8:51

    Hoi ikzelf
    mijn kachel staat op auto ,
    min temp 18 in de nacht
    max temp 23 overdag
    vrouw en ik zijn werken niemand thuis (kachel staat dan op 18 graden)
    Efectieve branduren 2400
    kilos verbrand volgens display 2113
    werkelijk verbrande pellets 122 zakken van 15 kilo , te verwarmde ruimte , living 90 kub ,keuken 45 kub , hal 70 kub ,
    met alleen deur opening van living naar keuken en hal ,
    in badkamer staat een superior cleo


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 9:08

    amai, dat valt goed mee kwa verbruik. heb jij een super-geïsoleerd huis?

    Waar kan je min. en max. instellen?

    Je kan toch maar gewoon bv. ROOM 20 instellen?

    Als je m dan op auto zet, gaat ie tussen de uren dat je instelt opwarmen tot 20° met een bandbreedte van 2°c?

    Of vergis ik me?
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 9:52

    ikzelf je kan misschien beter eens komem kijken ,
    100 jaar oude woning , aan het renoveren , binnenmuur isolatie 5 cm , plafond isolatie 45 cm ,
    alleen in heat en easy mode kan je vermogen instellen ,
    in room en auto mode stel je temperatuur in , in jouw geval is dit 20 graden (room 20), de bandbreedte blijft het zelfde maar door de modulerende werking van de kachel blijft de temp constant , bij het overschrijden van de bandbreedte gaat je kachel respect. aan dan wel uit ,
    heb je geen handleiding gekregen bij aankoop


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 9:55

    jawel, dat wist ik, maar je sprak over instellen van minimum en maximumtemperatuur... Dat heb ik nergens, vandaar...
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 10:10

    in het menu mode kan je selecteren heat,room en auto.
    selecteer auto , en bevsetig met aan /uit knop .
    als de kachel in auto staat kan je op + voor max temp drukken ,als je op - drukt de min temp ,
    BV max temp ; druk op + , op display staat de huidige waarde in jouw geval denk ik van 20 ,druk op aan/uit knop voor veranderen van temp , naar 23 of lager naar 19 graden daarna druk opnieuw op de aan/uit voor bevestiging van de ingestelde temperatuur , als je de kachel programeert voor het opstarten en afslaan zal de ingestelde temp gebruikt worden , bij instellen van de min temp vb snachts ,selecteer je de - toets en doe je dezelfde volgorde als voor de + temp instelling


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 10:24

    straks even testen Smile

    Kachel moet hiervoor dus niet opstaan hé? Kan gewoon in het menu?

    Danku Ben-revo!
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 10:47

    Zo lang je maar de auto modus gekozen hebt Smile
    geen dank zolang het maar goedkoop lekker warm is lol!


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 13:15

    ben-revo, hoe heb jij je uren momenteel ingesteld?
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 14:13

    dus bijvoorbeeld als ik de hele dag werken ben (7u-16u) kan ik de kachel best instellen:

    AUTO

    Minimum 18°c (maar dan gaat ie toch afkoelen tot 16°c veronderstel ik? heb jij dat niet?)
    Van 22u - 14u
    Maximum 21°c (dan gaat ie vanaf 21°c lager branden, verbruik verminderd, valt uit als het 23°c wordt)
    Van 14u - 22u

    Of zou je die uren nog anders zetten (en/of) temperaturen?

    Ben natuurlijk op zoek naar de comfortabelste en zuinigste manier van stoken Smile
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van ben-revo do 20 sep 2012 - 15:27

    Mijn kachel startop een half uur voor ik opsta , en gaat naar min temp half elf savonds , de bandbreedte bij mijn rika is 2 graden , bv gevraagde temp 22 graden , de kachel start bij 21 graden en stopt bij 23 graden , bij gevraagde temp van 22 graden begint deze te moduleren ,
    bij de min temp van bv 18 graden start deze bij 17 graden en stopt bij 19 graden , een klein beetje experimenteren met de instelling van de start en stop uren deze is voor iedereen anders,


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Ikzelf do 20 sep 2012 - 15:43

    Thanks! Kan je die bandbreedte ook wijzigen?

    Gesponsorde inhoud


    marge temperatuur instellen rika revo Empty Re: marge temperatuur instellen rika revo

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma 6 mei 2024 - 23:20