Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 28 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van stef123 wo sep 26, 2012 7:16 pm

    Beste allen, ik zit weer met een vraag, alweer.....

    Achter mijn rijwoning (dus met onmiddellijke buren) is er een bijgebouw, aangebouwd tegen de woning. Een "waskot" om zo te zeggen opp ongeveer 15 m², muren 2 meter hoog met een zadeldak en een gemetste schouw, die ongeveer een halve meter boven het dak uitsteekt. De schouw wordt momenteel enkel gebruikt door de boiler van de keuken, dus veel rookontwikkeling is er niet.

    Mijn vraag: zou deze schouw ook gebruikt mogen worden door bv een tweede pelletkachel of houtkachel? Het is dus een bestaande schouw, bouwaanvraag is hier niet van toepassing.

    De schouw is dus op dezelfde hoogte gelegen van de slaapkamers bij mij en bij de buren, zou dit hinder kunnen veroorzaken? Ik vraag dit omdat ik eventueel van mijn keuken en waskot 1 ruimte zou maken en eventueel een tweede verwarming voorzien (waarschijnlijk hout)
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    mvg
    Stef


    Laatst aangepast door stef123 op wo sep 26, 2012 7:18 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : op dezelfe hoogte niet lager)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty Re: wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van Gast wo sep 26, 2012 7:21 pm

    Stef,

    daar is een heel stuk over te vinden in de FAQ: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.].

    De zoekfunctie van het forum blijft een moeilijke zaak denk ik.

    M.v.g.,
    Dick
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty Re: wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van nick1 wo sep 26, 2012 7:25 pm

    Wat pellets betreft heb ik enkel even rookontwikkeling bij het opstarten. Evenwel heb je wel altijd een lichte geur. Bij een houtkachel is die rook en geurhinder veel meer aanwezig. Zou dus om burenruzies te vermijden sowieso zien om de schouw te verlengen, wettelijk of niet!


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty Re: wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van jeanhup wo sep 26, 2012 7:44 pm

    Hoi Stef: je kunt in elk geval niet twee apparaten op één schouw aansluiten. Of de schouw gebruikt mag worden voor een rookkanaal van een pelletkachel hangt af van de afstand tussen de uitlaat van de schouw en de raam. Dit mag nergens minder zijn dan 1,5 meter (conform NEN norm 15287).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty Re: wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van stef123 wo sep 26, 2012 7:57 pm

    Bedankt voor de reacties. Heb ondertussen al wat gevonden, het zal pas- en meetwerk worden denk ik, het zit zo simpel nog niet in elkaar.

    In alle gevallen moet er rekening gehouden worden met eventuele hoge gebouwen in de nabijheid. De uitmonding van de pijp moet boven de lijn van 45º vanaf de top van het hogere gebouw komen.

    Er staat een schets bij die iets duidelijker is, maar ik kan nog geen link plaatsen omdat ik nog geen 7 dagen lid ben, zal ze er later dan bijzetten

    mvg
    Stef




    Gesponsorde inhoud


    wettelijke hoogte schouw op bijgebouw Empty Re: wettelijke hoogte schouw op bijgebouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 12:32 am