van Gast ma okt 15, 2012 8:15 am
Van mij blaast ie langs onderen(Piazzetta). Dat werkt evengoed, misschien zelfs beter als ene die van boven af blaast. Theoretisch gezien zou dit een betere spreiding geven van de warmte. Je voelt ook wel dat het werkt, want als je blootsvoets door de kamer loopt, valt het toch op dat het net boven de vloer aangenaam warm is. Ik heb trouwens ooit eens de temperatuur gemeten op verschillende hoogtes in de woonkamer en die was mooi gelijkmatig, van boven tot onder. Enig nadeel is dat er absoluut niks voor de kachel mag staan die de warmte verspreiding kan afblokken (zoals een zetel of zo). Een kachel die van boven af blaast, blaast over de meubels heen, een Piazzetta heeft dus wel wat vrije ruimte nodig om goed zijn ding te kunnen doen.
Voor de liefhebbers, mijn Piazzetta, een P962 van 11 Kw maakt op de laagste stand op 2 meter afstand en A-gewogen met een professionele SPL meter zo'n 36dB. Dat is toch zeer stil. De kachel wordt meteen overstemd door andere huiselijke geluiden, zoals een gesprek, tv of muziek.