Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
grossard.rob
dxnature
Dan12
daco
8 plaatsers

    Zelfregelend of niet?

    daco
    daco
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Registration date : 07-11-12

    Zelfregelend of niet? Empty Zelfregelend of niet?

    Bericht van daco wo nov 07, 2012 4:34 pm

    Hallo,

    Wij overwegen de aankoop van een pellet kachel als bijverwarming voor in onze living, met kanalisatie naar de hall (er vlak achter) en ook de boven (via de hall).
    Waarom pellet als bijverwarming… voor de gezelligheid en de ‘dichtheid’ (geen rook).

    We hebben twee modellen op het oog: de Edilkamin Nancy en de Piazzetta P937 (nieuwe variant, zou binnenkort beschikbaar zijn).
    Nu heeft die Edilkamin het zelfregelend systeem (Leonardo) maar Piazzetta lijkt niet iets soortgelijks te hebben.

    Wat mag ik van zo een zelfregelend systeem verwachten? Ik heb hier al gelezen dat dit werkt binnen bepaalde marges.
    Mag ik het al dan niet aanwezig zijn van zo een zelfregelend syteem laten meespelen in onze keuze?

    Bedankt op voorhand.
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Dan12 wo nov 07, 2012 4:44 pm

    U bedoelt; "het leonardo systeem".
    Al naar gelang de warmtebehoefte regelt de kachel de zichzelf inderdaad binnen een bepaald bereik. Er vanuitgaande dat de kachel zo zuinig mogelijk brandt.
    MCZ-kachels hebben ook zo een "active systeem".

    Deze systemen zijn zeker aan te bevelen.
    op het forum staat enigerlei geschreven hierover. Anders ook even googlen...
    en/of de site van edilkaminn, giretz pierre bekijken.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van dxnature wo nov 07, 2012 4:55 pm

    Die zelfregelende sytemen bieden zeker zijn voordelen omdat er een geregelde verbranding plaats vind waardoor zaken zoals variabele schouwtrek en pelletsoort continu binnen een marge worden fijngesteld. Het resultaat is minder pelletverbruik, en minder vervuiling van het milieu.

    Heb zelf een Edilkamin met Leonardo systeem en ben er tevreden van. Mijn tweede keuze zou naar een MCZ model zijn gegaan om dezelfde reden. De gietijzeren verbrandingskamer van Edilkamin geniet van 5 jaar garantie. Als je een Edilkamin en een Piazetta achter de beplating eens bekijkt naar de interne afwerking zal je ook het een en het ander van verschillen opmerken. Never judge a book by its cover zeggen de Britten. Kortom informeer je en vraag eens aan de dealers om de kwaliteiten van de kachels op te sommen en maak je conclusie nadat je op het forum goed hebt rondgekeken. Stel gerust je vragen als je dingen hoort vertellen waar je aan twijfelt en let op gladde verkoopspraatjes.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van grossard.rob wo nov 07, 2012 6:08 pm

    Jep, Dxnature heeft gelijk.

    Off-topic
    Ben bezig met een zonneboiler met naverwarming op gas ipv elektrische boiler.

    Verkoper geeft in inleidende tekst weer dat deze de helft ongeveer bespaart, (wat reëel is)
    om daarna in tabel een besparing weer te geven die 85% omgerekend blijkt te zijn op 10 jaar.

    Kijk niet naar cijfers en praatjes maar bv naar een werkende kachel in de toonzaal of bij mensen met een kachel thuis.

    En gebruik bij de verkoper ZEKER de zoekfunctie van het pelletforum

    Mvg

    Grossard rob
    daco
    daco
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Registration date : 07-11-12

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van daco do nov 08, 2012 10:01 pm

    Waarom zouden er niet meer merken zo een zelfregelend systeem implementeren?
    Edilkamin en MCZ lijken dit al enige tijd te hebben, vreemd dat de anderen niet volgen.
    Groeten,
    David
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Fleur do nov 08, 2012 10:44 pm

    ik heb 2 kachels zonder zelfregelend systeem en die werken beide uitstekend.
    ik heb wel alle raadgevingen van de construkteur opgevold qua uitlaat...zoals tubering in de schouw ,loodrecht omhoog en goed geisoleerd.
    een groot voordeel is dat er aan mijn zelfregelend systeem niets kan haperen want het zit er niet op.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast vr nov 09, 2012 6:53 am

    hallo, ik heb een MCZ en ik vnd het zelfregelend systeem een groot voordeel ik kan nu alle merken van pellets stoken zonder veel warmteverlies te hebben .IK had voordien een kachel zonder dat systeem en deze was afgesteld op pllets van hard hout ik heb dan eens pellets gekocht van zacht hout en toen gaf mijn kachel veel minde wamte heb toen kotakt opgenomen met de instalateur en die vertelde me dat de kachel dan anders moest ingesteld worden .Nu mijn MCZ lust ze allemaal tof
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van dxnature vr nov 09, 2012 9:43 am

    Heb een tijdje geleden het forum er eens op nagelezen en daaruit blijkt dat de MCZ regeling toch beter blijkt te werken dan dat van Edilkamin, maar dat is mijn persoonlijke noot. Zoals ik lees van Dicktwist en andere MZC gebruikers hebben zij niets aan de parameters van hun kachel hoeven aan te passen bij verandering van naald naar hardhouten pellets maar mijn Space en naar ik lees, ook andere Leonardo addicts, hebben dat wel moeten doen om een goede verbranding te verkrijgen. Is nu de regelmarge ruimer of het algoritme beter van een MCZ, wie kan het zeggen. In de brochure van Edilkamin staat nochthans wel expliciet geschreven Leonardo dit wel moet kunnen bolwerken, doch met de parameters in default fabrieksinstelling bleek dit plaatje niet te kloppen.

    Weet iemand of er op het internet gedetallieerde informatie te lezen valt over beide systemen Question Ik zou het graag eens van dichterbij willen bekijken.
    pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast vr nov 09, 2012 10:09 am

    Mijn installatie is naar het model van MCZ, schouw 1 meter boven de nok van het dat en een trek van 10 - 12 Pa. Het enige wat ik aanpas is de pellettoevoer want ik ga er van uit dat MCZ de DIN+-norm hanteert dus 5 Kw en omdat ik die nu stook (PEP) staat mijn pellettoevoer op 0. Bij de Firestixx van vorig jaar stond de pellettoevoer op -1 en met die marges kan ik prima overweg.

    Hoe het Active System precies werkt en of dat beter is dan het Leonardo systeem weet ik niet, wel weet ik dat als ik overschakel naar een ander soort pellets dat eigenlijk geen verschil maakt. Om beide systemen te vergelijken zou je een MCZ naast een vergelijkbare Edilkamin op een gelijke aansluiting moeten zetten, ze vullen met een gelijke hoeveelheid pellets en dan testen.

    Wel heb ik ergens een antwoord van Nicky gelezen dat de parameters van een Edilkamin bijgesteld moeten worden als de schouw niet boven het dak uitmondt en dat is bij MCZ niet het geval omdat die eist dat de schouw boven het dak uitkomt.

    In ieder geval voldoet voor mij het Active System prima en lust mijn Musa alles hoe exotisch ook.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van boxke vr nov 09, 2012 8:34 pm

    'ken alleen het MCZ active system; De enige regeling is meting van rookgas hoeveelheid (op basis van meting aan de luchtinlaat) en op basis daarvan de rookgas ventilator snelheid automatisch bijregelen om een minimaal luchtdebiet aan te houden.
    Het bijregelen is heel beperkt naar tragere ventilator snelheden (- 20 toeren per minuut)maar bijna eindeloos naar hogere snelheden (tot meer dan 500 toeren hoger).
    Zij hebben een goede verhouding vastliggen tussen snelheidsverhoging van de rookgasventilator en bekomen luchtdebiet verhoging.
    Dat systeem werkt goed binnen zekere grenzen van schouwtrek; Wanneer je de schouw vereisten beschreven in de manual niet naleeft (teveel schouwtrek), dan werkte dit NIET. Heb 2 jaar met dat probleem gezeten. Echter na 2 jaar hebben ze 'waarschijnlijk voor dat handvol ontevreden klanten' een firmware update doorgevoerd, waardoor nu de hele range afgedekt wordt: van lage tot hoge schouwtrek.
    Werkt magnifiek ! Stel zoals Dick wel de pellethoeveelheid bij, bij omschakeling van zacht- naar hardhout pellets; Niet omdat de kachel niet brand (MCZ lust alles), maar omdat ik voor dezelfde warmte iets zuiniger kon stoken met iets minder aanslag door asse.

    Beveel ten zeerste het MCZ active system aan.

    Gr, Boxke
    Luc Melis
    Luc Melis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Leeftijd : 67
    Registration date : 09-10-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Luc Melis vr nov 09, 2012 9:29 pm

    Je mag hier bij mij altijd eens komen kijken hoor het kan niet ver uit uw buurt zijn ,wij hebben een edelkamin funny met leonardo systeem !!! cheers


    _________________
    edilkamin funny 11kw
    Extra flame dorina 6,2 kw

    De pan european is ondertussen vervangen door een BMW R1200 GS LC !! [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.] [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.] [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    daco
    daco
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Registration date : 07-11-12

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van daco ma nov 12, 2012 8:48 pm

    @ dxnature
    Veel gedetailleerde info is er blijkbaar niet over te vinden.
    Enkel op de site van Ravelli, die hebben ook een dergelijk systeem (RDS, Ravelli Dynamic System), stond een filmke met wat uitleg, helaas in het Italiaans... Weet niet of ik de link hier mag plaatsen?

    Groeten,
    David
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van erwin ma nov 12, 2012 9:15 pm

    daco waarschijnlijk bedoel je dit

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    daco
    daco
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Registration date : 07-11-12

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van daco di nov 13, 2012 1:31 pm

    Inderdaad.
    Thx,
    D
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast di nov 13, 2012 5:23 pm

    IK HEB DE LAATSTE NIEUWE BOXTHERM 70 MCZ,VOLLEDIG ZELFREGELEND,ZE WERKT DAGELIJKS GEMIDDELD 6 UREN WEEKDAGEN EN 12 UUR PER DAG IN HET WEEKEND,OLIMPGLIMP PELLETS,IK BEN BEGONNEN AAN DE ZESDE ZAK PELLETS,ZE WERKT 32 DAGEN 22 à 23 GRADEN IN HUIS.IK BEN SUPERTEVREDEN.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast di nov 13, 2012 5:26 pm

    Boxtherm,

    wilt u de capslock uitzetten, dit wordt beschouwd als schreeuwen.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast di nov 13, 2012 6:21 pm

    OEI,opgelost

    grts
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van dxnature wo nov 14, 2012 6:59 pm

    @boxtherm 70
    90 kg pellets op 32 dagen??? Dat zou dan een behoorlijk algoritme zijn dat is geprogrammeerd voor de zelfregeling moet ik zeggen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast wo nov 14, 2012 7:12 pm

    ik denk dat ik niet mag klagen,het is voor mij ook helemaal nieuw een pelletkachel,ik had vroeger een houtcasette,nu een constante warmte,ik heb de pellettoevoer al geminderd naar -1 en nu staat ze terug op 0,voorlopig content van de aankoop.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van erwin wo nov 14, 2012 7:22 pm

    dat is heeel zuinig gestookt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van dxnature wo nov 14, 2012 7:37 pm

    Erwin, je vergeet de kapjes op de ééé's te zetten lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gast wo nov 14, 2012 10:27 pm

    Ik heb een Edilkamin Pellinsert 54 en dacht dat deze kachel geen zelfregelend systeem had.
    Onlangs ben ik te weten gekomen dat deze kachel blijkbaar het galileo systeem heeft. Zou ongeveer hetzelfde zijn als het leonardo systeem.

    Gesponsorde inhoud


    Zelfregelend of niet? Empty Re: Zelfregelend of niet?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 3:11 am