Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
jeanhup
stefke
6 plaatsers

    help we weten het niet

    stefke
    stefke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 121
    Leeftijd : 60
    Registration date : 18-02-11

    help we weten het niet Empty help we weten het niet

    Bericht van stefke za maa 12, 2011 8:11 am

    beste
    zou je mij raad kunnen geven waar ik het beste de kachel neer zet?
    we zijn aan het verbouwen en we gaan wat muuren weg doen op het moment is de plaats 6x10 ongeveer het is met open keuken en zitplaats, we zouden het mooi vinden als hij in de hoek stond met de langste kant mee zo een beetje schuin , of is dat niet goed ? want ze hebben verteld dat hij het beste in de midden stond van de plaats maar dan blaast die toch gewoon voor uit en dat is toch dan op de kleinste plaats , kun je mij raad geven wat het beste is, daar ik rekening kan houden met de plaats ervoor want kan toch nog iets anders indelen als het moest.
    groetjes stefan
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van jeanhup za maa 12, 2011 8:18 am

    In het algemeen is een plaatsing in het midden het beste tenzij de ruimte extreem smal is. De reden hiervoor is dat de ruimte dan gelijkmatig opwarmt en je een gelijkmatige luchtstroom door de ruimte krijgt.

    Het hangt echter ook van je isolatiegraad af:
    Als de ruimte slecht tot matig geisoleerd is en/of niet tochtvrij is moet de kachel staan (en gericht zijn op) de plaats waar je het (het eerst) warm wil hebben.
    Bij goed geisoleerde huizen maakt dit wat minder uit: uiteindelijk zal het daar toch overal vrij snel warm worden.
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van petrah za maa 12, 2011 10:08 am

    onze kachel staat zoals hierboven gezegd , schuin in de hoek gericht op de te verwarmen ruimte ,
    een voordeel vind ik het wel dat de kachel zo ook op de huiskamerdeur gericht staat , dus de hal mee kan verwarmen , en voor het eventuele geluid van de ventilatie , hij staat dus ook iets verder van de zitgroep af als dat hij in het midden van de kamer zou staan , het is wel wat warmer natuurlijk waar de kachel staat dan waar wij tv kijken , ook staat er een bank schuin in de kamer die de warmte ook wel wat tegenhoudt , dus die bank moeten wij op een plaats zetten waar ik hem eigenlijk niet wil hebben , of de bank vervangen door een losse zetel , maar de totale ruimte verwarmen wij hier zo prima ( soms te warm voor mensen die thuis op gas stoken ) , en hij staat mooi zo in de hoek .
    komt ook wel bij dat wij zo direct naar buiten konden gaan met de afvoer en als wij hem centaal wilden plaatsen wij weer een schouw moiesten plaatsen met een buis door de slaapkamer en zolder.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Jef za maa 12, 2011 2:52 pm

    Stefke,

    Het beste is dat wij is ter plaatse komen kijken haal enkele bakjes duvel in huis en we komen lol! lacher lachen
    Nee ik zou de raad van jeanhup opvolgen deze lijkt me de beste alles hangt een beetje van de isolatie van jullie huis af.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van steven za maa 12, 2011 2:54 pm

    zo centraal mogelijk om de warmte het beste te verspreiden.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Gast za maa 12, 2011 6:02 pm

    Mijn kachel staat schuin in een uiterste hoek en kan zo blazen dat alles gelijkmatig verwarmd wordt zonder probleem.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Gast za maa 12, 2011 6:09 pm

    [quote="Jef"]Stefke,

    Het beste is dat wij is ter plaatse komen kijken haal enkele bakjes duvel in huis en we komen lol! lacher lachen


    Inderdaad de beste oplossing tot nog toe. House warming party cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Gast do maa 17, 2011 7:00 pm

    Onze kachel staat in het salon op amper 3 meter van de achterkant van een 14 meter lange plaats ( 14 X 5.5 m).
    Dit is niet ideaal naar warmteverdeling maar het gaat ook. Enkel het eerste uur scheelt het een paar graden in de eetplaats. Eens op temperatuur verdeelt de warmte zich toch goed en is het verschil minder dan een halve graad.
    ( alles is wel goed geïsoleerd)
    Een voordeel... 's morgens eten we in de eethoek van de keuken op een kleine 4 meter van de kachel, dus snel warm.
    Het verst is de eetplaats, die gebruiken we het minst van al, en vooral na de middag wanneer de temperatuur reeds stabiel is.
    Vuur in het salon s'avonds is wel het gezelligst in huis.
    Willen we sneller een stabiele temperatuur dan plaatsen we de thermostaat 2 graden hoger, als de kachel uitslaat zakken we de thermostaat terug 2 graden. Op korte tijd verdeelt de warmte zich en is het overal precies warm genoeg. De kachel moet niet direct weer bijwarmen.

    Zo ziet u... niet ideaal gaat ook.
    Groetjes en succes met de verbouwing,
    Nikske, pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Gast do maa 17, 2011 7:11 pm

    Wij hebben een living van 4 op 10 en vanachter een keuken eraan (in L).
    Wij dachten om de kachel in de hoek van de living te zetten die in het verlengde van de keuken is.

    Dit is dan schuin naar de living gericht. De kachel staat dan naast ons grootste raam, waar volgens mij toch redelijk wat koude door zou worden tegengehouden.

    Ons koudste plekje in de living is aan de andere kant van de living (dus zo een 9 à 10 meter verder).

    Ik hoop dat we het dan ook warmer krijgen daar...Momenteel scheelt het ongeveer een halve graad in temperatuur tussen de zitruimte en vooraan aan het raam.

    Of zou het slimmer zijn om de kachel in het midden van de living te zetten (eraan denkende dat de keuken ook lekker warm zou moeten zijn en er een buitendeur rechtstreeks in de keuken komt)?

    Groetjes!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van erwin do maa 17, 2011 7:57 pm

    je kan hem ook plaatsen tegen de lange muur,
    3a4 meter uit de hoek, ongeveer waar de keuken begint, dan zal de living sneller opwarmen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    help we weten het niet Empty Re: help we weten het niet

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 8:19 am