Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 36 gasten

Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
steven
erwin
goldwing
paularis
8 plaatsers

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast do 15 nov - 12:36

    Ik heb mijn Edilkamin Flexa nu voor een klein weekje en het viel me op dat bij de huidige (buiten) temperaturen ik de kachel toch al redelijk hoog (P3/P4) moet zetten om
    de 22/23 graden te bereiken.

    De te verwarmen oppervlakte is 45m² (+- 115m³) en het huis is redelijk geïsoleerd. Het gaat om een rijhuis, dus behalve de voor- en achterkant grenzen de muren aan de woonkamers van de buren. 's Nachts wanneer ik niet verwarm daalt de temperatuur tot om en beide 15 à 16 graden.

    Wat me opvalt is dat onder het status menu de waarde bij "fumi" nogal vrij hoog op kan lopen: tot iets over de 200 graden. Wanneer ik deze waarde echter check als de kachel volledig is afgekoeld (zoals bijvoorbeeld 's ochtends), staat deze rond de 30 graden. De betekenis van "car" (ik vermoed de temperatuur dat aan de kamer wordt afgegeven) en "m/s" (trek van de schouw denk ik) weet ik niet 100% zeker en de handleiding beschrijft deze evenwel niet.

    Kan iemand me vertellen hoe ik deze waarden moet interpreteren en wat aanvaardbare waarden zijn.
    Mijn vermoeden is dat er veel warmte door de schouw weg wordt getrokken aangezien de kachel deze oppervlakte toch moet aankunnen.

    (Parameters staan ingesteld op hun standaard waarden.)
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van paularis do 15 nov - 13:15

    @amagiri,

    Ik denk dat 200°C veel te veel is , normaal in laagste stand heb ik nu 100°C rookgas T° op P3/P4 150°C.
    Je rookgas ventilator staat vermoedelijk te hoog (of je pulsie ( ruimte) ventilator te laag).
    Beter je installateur laten komen om alles juist in te regelen.
    Je rookgas instelling is afhankelijk van je schouw.

    mvg

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van goldwing do 15 nov - 13:31

    Staat de ruimte ventilator wel op maximum anders kan de warmte niet uit de kachel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin do 15 nov - 14:57

    er gaat teveel warmte door de schouw, vraag aan de verkoper om de kachel af te regelen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast do 15 nov - 23:33

    Deze avond eens geprobeerd de kachel af te stellen door de ventilator hoger in te stellen en de extractie van de rookgassen te verlagen, maar blijkbaar haalt dit niet al teveel uit. Temperatuur blijft in p3 nog rond de 180 graden en p1 (manueel) geraakt niet hoger dan 21 graden. Wel vreemd aangezien de kachel theoretisch het dubbele van de oppervlakte aan zou moeten kunnen.

    Het is te hopen dat de verkoper techniekers heeft die weten hoe een pelletkachel af te stellen. Moet wel zeggen dat ik niet veel uitleg heb gekregen bij de plaatsing ivm de bediening. Sad
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin do 15 nov - 23:40

    werd de kachel dan niet afgesteld ter plaatse, garantie heb je toch wel gekregen?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast vr 16 nov - 8:27

    Nee. Er werd aan de kachel niets afgesteld bij plaatsing. De uitleg die ze me gaven ivm de bediening was dat ik op de power knop moest duwen om hem aan- en af te zetten en dat de linkse draaiknop de temperatuur instelde en de rechtse de power.
    Voor de garantie ben ik nog eens langs geweest in de winkel en daar zeiden ze me dat dit de factuur was. De eigenaar van de zaak heeft nog "2 jaar garantie" op mijn factuur geschreven.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van steven vr 16 nov - 9:45

    Mogelijk teveel pellets en teveel warmte door de schouw.

    De ventilator, die de warmte in huis blaast, verhogen gaat niet helpen. Het is die voor de aanvoer van de verbrandingslucht die moet verminderd worden. Dit kan alleen via de parameters.

    Ik brand nu ook in een edilkamin op P1 met ongeveer 700g pellets per uur en de rookgassen hebben een temperatuur van 115 graden.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast vr 16 nov - 10:39

    Steven,

    Over welke parameters spreken we dan? Pellet aanvoer is P06-P10, maar de aanvoer van de verbrandingslucht zegt me niet zo direct iets (flux?).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin vr 16 nov - 14:14

    verbrandingslucht begint met A of air


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast vr 16 nov - 16:58

    Ik vind deze echter toch niet terug in de parameter lijst. Alle waarden beginnen bij mij met een P. :s
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast za 17 nov - 13:29

    Amagari,

    Hier hetzelfde probleem heb zelf een cherie, men ouders hebben dezelfde kachel en staat daar gewoon op p1 te branden met 2 kanalisaties die open staan en hebben met gemak 24-25grade. Bij mij op p1 zoals gistereavond na 5 u branden amper 20.5 grade en staat maar 1 kanalisatiebuis half van open, ik ga akkoord met wat sommige hier zeggen dat het ene huis het andere niet is maar in mijn nieuwbouw krijg ik het niet zo warm als bij mijn ouders waar het huis 40 jaar oud is en ongeveer dezelfde grote. En als je de kachel stand hoger zet is het idd lawaaierige kachel en vliege de pellets er zo door. Dus zet ik gewoon als het begint te vriezen mijn verwarming op mazout aan en binne de kortste tijd direkt lekker warm overal in huis.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Annejanne za 17 nov - 13:35

    @honda1, dat kan toch niet de bedoeling zijn dat je samen met de pelletkachel ook nog je cv moet opzetten slecht waar blijft je besparing dan? In mijn ogen is dat dure gezelligheid! Volgens mij is de afstelling niet echt optimaal.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin za 17 nov - 13:41

    annejanne,

    zijn installateur wil of kan de kachel niet afstellen,
    (de uitleg was: alles is in de fabriek afgesteld, leonardo doet de rest) slecht


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast za 17 nov - 13:54

    Dat klopt Erwin ondertussen heb ik via het forum de parameters verkregen met dank aan steven en heb air 1-4 met 4punten verlaagd maar voor de rest durf ik niet veel veranderen , Annejane dat klopt maar dan gaat de pelletkachel gewoon uit en dit is dan ook wanneer het echt begint door te vriezen.
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van stef123 za 17 nov - 14:09

    @honda1
    In jouw plaats zou ik de invoerder verwittigen van de manier van werken van deze installateur. Dat zijn toch dingen die niet getuigen van goede service.
    mvg
    Stef
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van steven za 17 nov - 16:55

    het is de zoveelste verkoper die totaal niet weet wat hij aan het doen is. het zoveelste bewijs ...

    verkopen = ja
    service = neen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van ss za 17 nov - 17:09

    Steven, een stomme opmerking van mijnentwege: vlotte verkopers in alle sectoren, maar goeie techninic????? Overal gezocht en moeilijk te vinden vrees ik... Conclusie: algemeen verschijnsel.
    zoom
    zoom
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 109
    Registration date : 21-10-12

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van zoom za 17 nov - 17:31

    hoe warm krijg je het dan Steven?
    bij mij op automatisch verbruikt hij eens op temperatuur ongeveer 750 gr/uur.
    het op temperatuur brengen kost natuurlijk wel de nodige pellets.
    honda1, heb je de kachel al op automatisch laten stoken om te kijken wat ze dan verbruikt na de gwenste temperatuur?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van steven za 17 nov - 17:36

    zoom ik sta nu op P1 en ventilator op 2. verbruik ongeveer 750 gram en het is hier zalig warm


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast za 17 nov - 19:00

    zoom heb idd al auto laten branden dan haalt de kachel de gevraagde graden maar dan vliege de pellets erdoor wat ook logisch is om de temp te bereiken dan gaat de kachel automatisch naar p2 of p3 als temp bereikt is valt ze naar p1 voor een half u en begint dan terug omhoog te gaan naar hogere stand, dus stook liever op manueel, zo blijft het verbruik gelijk en ook het (lawaai)in de hogere standen van de ventilator beperkt.
    Momenteel brand de kachel van halfelf voormiddag op p1 en ventilator op 10 is momenteel nu 20.3 graden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast zo 18 nov - 16:07

    Ik brand nu eens de kamer op temperatuur is op P1 en Fan 3. Onze woning is niet zo sterk geïsoleerd.
    Het verbruik ken ik niet is ongeveer 15 kilo per 12 à 15u branden.

    Edilkamin geeft trouwens 5 jaar garantie op het toestel, geen 2 jaar.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin zo 18 nov - 16:32

    donder die garantie 5j dat klopt, maar alleen op gietijzer (vuurhaard en korfje) de rest is 2j...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gast ma 19 nov - 19:16

    Erwin, bedankt voor de correctie Dacht dat dit op de volledige kachel was. Weet wel dat de koord die je deurtje afdicht helemaal niet onder garantie valt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van erwin ma 19 nov - 19:22

    bij mij was dat wel het geval, een goede verkoper maakt toch zeker geen probleem over een koord van een paar euro Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen Empty Re: Edilkamin Flexa: vrij hoog vermogen nodig om 22/23 te halen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 28 apr - 18:47