Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Nenabert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
grossard.rob
hermanV
steven
Fleur
Annejanne
colleken
10 plaatsers

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 8:32 am

    Ik heb nu een tweetal weken een Piazzetta 963 , mijn probleem is het volgende .Ik moet iedere dag mijn brandkorf en aslade reinigen .Aan de pellets kan het zeker niet liggen want heb nu 4 merken getest en allemaal met hetzelfde resultaat , plosplan, agricon, german pellets en badger .Volgens mijn bescheiden mening kan het maar 2 oorzaken hebben . Parameters staan niet juist of mijn schouw is niet ideaal voor een pelletkachel .Deze is rechtstreeks op de bestaande schoorsteen aangesloten omdat de installateur het niet nodig vond een inox buis te steken na controle van de bestaande schoorsteen .Het glas is de deur moet ook elke dag gekuist worden want reeds na een paar uur heb ik een grijze aanslag op de ruit ( geen vettige )
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Annejanne za dec 01, 2012 8:37 am

    Hoeveel verbruikt je kachel per dag? Hoe meer je stookt hoe meer assen je zult hebben. Hier maak ik de kachel eens in de week zuiver, het ruitje poets ik elke dag ( ik kijk graag door een heldere venster).


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Fleur za dec 01, 2012 9:03 am

    @colleken

    wat ligt er dan wel iedere dag in die brandkorf ,een beetje as ,of koek ,....blijven die gaatjes open onderaan de brandkorf
    een pelletkachel blaast namelijk de korf schoon bij het afleggen van de kachel om bij herstart een zuivere start te nemen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 9:20 am

    @Annejanne : momenteel verbruik ik 2 zakken pellets per dag , maar dat vind ik een beetje normaal omdat ik in een alleenstaand huis woon met enkel glas of isolatie ( we gaan nu dus degelijk isoleren )
    @fleur: Het is as dat er in ligt en de gaatjes blijven open .
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van steven za dec 01, 2012 10:08 am

    2 zakken pellets met deze temperaturen? dat is enorm veel.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 10:46 am

    @steven :We verwarmen er bijna gans de woning mee omdat de 2de ventilator in de inkom blaast .De kachel brand nu wel dag & nacht omdat ik door het materiaal dat er in mijn rug zit geen kou kan verdragen .
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van hermanV za dec 01, 2012 11:33 am

    @Steven,
    Op de laagste stand verbruikt mijn Thermorossi 7000 ook 1,75 zak per etmaal. De te verwarmen ruimte is ong 300m³.
    Is dat volgens jou ook te veel?
    Bijkomende opmerking: Sinds ik stook met bioflam heb ik in de brandkorf meer last van "koek". Na 3 dagen zijn de gaatjes zo goed als dicht. Met als gevolg een te grote vlam. Bij badger had ik dit "probleem" niet. Heeft er nog iemand dezelfde ervaring met bioflam?
    Gr,
    hermanV
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 11:39 am

    We dwalen hier af van de vraag die ik stelde Razz
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Fleur za dec 01, 2012 12:00 pm

    colleken
    jij hebt natuurlijk meer as in je kachel aangezien je 2 zakken stookt per dag ,de meeste pelletstokers hier verstoken maar een halve zak per dag en kuisen hun kachel maar na 4 dagen wat jij nu elke dag moet doen
    zolang de branderpot niet verstopt moet je niet bang zijn en de stofzuiger doet de rest.

    ps ,het ene merk van pellets heeft ook meer afvalrest dan de andere ,misschien eens veranderen


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 12:59 pm

    @fleur:Aan de pellets kan het zeker niet liggen want heb nu 4 merken getest en allemaal met hetzelfde resultaat , plosplan, agricon, german pellets en badger
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van grossard.rob zo dec 02, 2012 11:56 am

    bioflam heeft een langere verbranding nodig tov van badger, agricon, plospan.


    dat is normaal tussen 100% naaldhout en mengeling van hardhout.

    Iets minder pellets toevoegen kan helpen dan.

    German stook ik persoonlijk nooit meer aangezien mijn hele kachel zwart aansloeg.

    Met vriendelijke groeten

    Grossard Rob
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Gast zo dec 02, 2012 2:09 pm

    Troost je, ik moet ook elke dag de kachel asbak zuiver maken, nu heb ik dit wel eens tijdens het branden gedaan, deur open, asbak snel eruit omkiepen in een ijzeren emmer, asbak terug en deur dicht in 5 sekonden.
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van dxnature zo dec 02, 2012 2:25 pm

    @grossard.rob
    "dat is normaal tussen 100% naaldhout en mengeling van hardhout" Ik moest effe achter de oren krabben en begrijp ik niet goed eerlijk gezegd. Waarschijnlijk de zinsopbouw die bij mij niet aanslaat, maar ik vermoed wel dat je iets anders bedoeld dan je schrijft.

    Aan de telefoon met bioflam vertelde me mij dat de hoofdmoot eikenhout is met een onregelmatig gehalte tropisch hardhout waarbij men eerst de volledige productiebadge mengt alvorens deze te persen. Zo zou de dagproductie vrij homogeen zijn. Men heeft mij nergens iets gezegd van naaldhout in de pellets.

    Je kan desgewenst zelf eens naar de fabrikant bellen om meer info.

    Zoals je weet en hermanV nu ook is dat ik bij de bioflam pellets de pellettoevoer met 32% heb verminderd en in dezelfde verhouding ook de extractielucht zodat de pellet meer tijd krijgt om te verbranden. Een eiken blok in je haard brand ook langer dan een dennenblok, vandaar. De koekvorming en de asvorming zullen dan ook verminderen zoals ik ondervond.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van grossard.rob zo dec 02, 2012 2:29 pm

    Badger = 100% naaldhout (mengeling)
    Bioflam = 100% hardhout (mengeling)

    Verschil in verbranding is groot.
    Naaldhout jaagt en hardhout verbrandt traag.
    Die verschillen zijn normaal.

    Dat is zoals je aangeeft met houtblokken ook zo.
    (Te beknopt samengevat denk ik; SORRY! What a Face )


    met vriendelijke groeten
    Grossard
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van dxnature zo dec 02, 2012 2:36 pm

    Dacht al zoiets Razz
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Fleur zo dec 02, 2012 3:23 pm

    @grossard
    met wat word badger dan gemengeld ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van grossard.rob zo dec 02, 2012 3:33 pm



    Den, Grenen,Spar, Lariks,Ceder,...
    Niet 1 maar verschillende soorten naaldhout.

    Girretz is 80% Loofhout (Verschillende soorten) en 20% naaldhout (Verschillende soorten)
    Mengeling Bioflam haalde dxnature al aan.

    OFFTOPIC
    Weet niet of er pellets bestaan die van 1 hout-en boomsoort worden gemaakt, tenzij eigen productie.

    mvg
    Rob

    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van hermanV zo dec 02, 2012 9:09 pm

    @dxnature,
    Jij hebt je pellettoevoer vermindert met 32% zeg je. Maar als ik van stand 1 naar stand 2 gaat (bij koudere buitentemperaturen) dan worden er toch meer pellets in de brandkorf gedaan (om de kachel harder te doen branden). Dan is je vermindering van pellettoevoer toch teniet gedaan?
    Of redeneer ik verkeerd?

    gr,
    hermanV
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van jc zo dec 02, 2012 9:26 pm

    rookgasmotor hoger (toerental hoger zetten) zetten nadeel er gaat meer wamte door de schouw


    _________________
    <br>
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Block ma dec 03, 2012 12:19 pm

    Na 30 kg stoken lijkt me dat niet abnormaal, colleken.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van dxnature ma dec 03, 2012 6:36 pm

    @hermanV

    Ik heb in alle P standen de pellettoevoer met 32% in mindering gebracht van de fabriekswaarde alsook de minimum extractielucht. De maximum extractielucht is ongewijzigd gebleven om meneer Leonardo nog ruimte te geven om zijn ding te doen. Nu brand de kachel lekker op P2 tijdens de dag waarna die om 23u terug tot 's morgens op P1 gaat. Doordat er minder rookgas door de schouw blaas blijft die op 126° wat ik een mooie waarde vind op P2. Als het buiten niet meer rond het vriespunt is gaat de kachel 's nachts weer uit.

    Ik hoop dat het nu duidelijk is, anders stuur je me maar een pm.
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van hermanV di dec 04, 2012 8:02 pm

    @dxnature,
    Nu brandt de kachel terug zonder koekvorming. Ze brandt nu wel op stand 2 of 3 of 4, naargelang de temp in huis. Ik heb (nog) niets veranderd aan de instellingen. Ik heb een beetje schrik dat als ik de instellingen verander, ze daarna niet meer op fabrieksinstellingen kan terugzetten...
    Toch bedankt voor je info.
    gr
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van pedro di dec 04, 2012 10:52 pm

    HermanV;

    als de kachel goed brand,dan blijf je er best van af...

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena

    Gesponsorde inhoud


    ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen . Empty Re: ik moet iedere dag brandkorf en asbak reinigen .

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 10:07 pm