Zit momenteel nog met 2 verouderde gaskachels waarvan er 1 nu een gebroken glas heeft en denk al een tijdje eraan om over te schakelen op pellets.
De te verwarmen ruimte is een benedenverdieping van 55m²(140m³). Daarnaast wil ik zeker een hobbykamer boven verwarmen. Deze kamer is 16 m²(40m³). Dit is hoofdverwarming.
Moest ik twee aparte pelletkachels nemen, zou ik er nog een andere kamer ook mee verwarmen boven, al is dit niet echt nodig dus zeker niet doorslaggevend.
Benedenverdieping is niets geïsoleerd (wel dubbel glas) en is een halfopen bebouwing. Boven is wel goed geïsoleerd.
Moet om een losstaand model gaan want moeten in de toekomst nog verbouwingen gebeuren.
Hoor nu verschillende verhalen over kanalisatie. Volgens sommigen is het geen probleem om dit te doen met een pelletkachel van meer dan 11kW, anderen zeggen dan weer dat ik eigenlijk 15 kW nodig heb en dus een inbouwmodel. Vind dit allemaal redelijk aan de hoge kant in vergelijking met de tabel die hier op het forum te vinden is van vermogen versus oppervlakte.
Daarom dacht ik nu dat ik ook kan opteren om twee kleinere modellen te zetten.
Voordelen:
- de beneden en boven dan apart kunnen ingesteld worden van temperatuur
- zeker genoeg vermogen, ook op strenge vorstdagen genoeg warmte
Nadelen:
- de aanschafprijs, installatieprijs zal duurder uitvallen
- is het mogelijk om twee pelletkachels op dezelfde schouw aan te sluiten, bijvoorbeeld twee buizen in mijn huidige schouw?
- waarschijnlijk een hoger verbruik want in minimumstand verbruiken ze nog altijd.
- Een echt klein model bestaat niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pelletkachel met kanalisatie te nemen maar misschien zie ik iets anders nog over het hoofd.
Als ik opteer voor één kachel gaat het voorlopig tussen de Thermorossi Cuba 12kw en de Piazzetta P961 (sommigen geven 11kw aan, anderen 12kw?). Voornamelijk het verschil in geluidsproductie tussen de twee modellen vind ik hierbij belangrijk. Heb de piazzetta al gezien in de winkel maar daar stond natuurlijk muziek op, andere klanten die er rondliepen,... Wel een aangename en goed zichtbare vlam, zelfs op minimumstand. Over de Cuba vind ik op dit forum ook nog niets terug, iamand deze al in werking gezien?