Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    MCZ SAGAR

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty MCZ SAGAR

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 7:59 pm

    Hello iedereen,

    Ben Sandro 35jaar uit Tongeren. Om onze lage energie woning te verwarmen hebben we gekozen voor een pellet kachel 8KW.
    (Het huis is ook voorzien van vloerverwarming maar de gasketel is nog niet geplaatst...)
    Kachel is nieuw aangekocht op 16/01/2013.

    Nu zit het zo, ben (voorlopig) zeer teleurgesteld in deze kachel:
    - Verbuik is 30-40kg /dag
    - Lage warmteopbrengst
    - Nogal veel lawaai. (windlawaai aan de luchtaanvoer)
    Maar we blijven positief, ben er zeker van dat al die problemen kunnen opgelost worden Wink

    De kachel is geplaatst op een nieuwe 12m hoge schouw met potten van 20*20. Die schouw trekt dus gelijk zot Wink. Volgens de verkoper was dit perfect... .Ze hebben mij er dadelijk bij verteld dat de kachel automatisch zal aanpassen aan de trek. Ondertussen zijn we 160 branduren verder en dat ding warmt nog niet zoals het moet en verbruikt pellets dat het geen naam heeft.
    De verkoper blijft erbij dat het met de tijd zal beteren....

    Met de eerste paar zaken (met de kachel geleverd) hadden we constant een vuil glas, nu gebruiken we Badger pellet, probleem volledig opgelost (+3dagen 24/24u zonder glas schoonmaken).

    Om mijn resterende problemen op te lossen zie ik 2 mogelijkheden:
    - Buis van 80/100mm in schouw steken
    - snelheid extractie ventilator op min zetten.

    Ik zal dadelijk eens zoeken of hetgeen ik ontdekt heb al aan bod gekomen is :-)

    Bye,Bye

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Fleur do jan 24, 2013 8:13 pm

    sandro

    t zal zeker beteren want de dooi komt er aan ,de stenen schouwen zullen terug opwarmen door de buitentemperatuur en het verbruik zal met de helft minderen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty MCZ SAGAR

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 8:25 pm

    Tijdens mijn zoektocht naar een oplossing heb ik het volgende ontdekt:
    Op het kleine display rechts van de kachel:

    1)Bovenste toets op remote plaatsen
    2)1x op test drukken
    3)Onderste knop min > verschijnt het aantal branduren
    4)Onderste knop med > eerst 3 getallen (extractie ventilator RPM ) > volgende 3 trek (PA?)
    5)Onderste knop op high > temperatuur schoorsteen

    Wat ik nog zoek, procedure om een pc te kopelen aan de print (RS232, welke pinnen, commando's etc)
    Volgens de invoerden kan de snelheid aangepast worden van de extractie, volgens de dealer kan dit niet aangepast worden.


    Laatst aangepast door sandro.moscati op do jan 24, 2013 8:34 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 8:32 pm

    Hello Fleur,

    Dat kan misschien zijn, maar ge merkt gewoon dat de kachel niet optimaal werkt:
    -Zeer nerveuse vlam
    -Pellets vliegen in het rond als ze in de kom vallen
    -In de kamer waar de kachel staat wordt het niet warmer als 18c, kachel draait uren op max..

    Geloof niet dat met de dooi al deze problemen van de baan zullen zijn.

    Groeten
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van erwin do jan 24, 2013 8:34 pm

    de trek kan bij de meeste MCZ kachels alleen ingesteld worden door een MCZ-technieker met een laptop en de MCZ-software, ik vrees dat je een dubbelw flex of vaste buis gaat moeten steken van 130mm (12m schouw)


    Laatst aangepast door erwin op do jan 24, 2013 9:23 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 8:39 pm

    Hello Erwin,

    Ik heb contact gehad met de invoerder en heb een interventie aangevraagd.
    Nu is het afwachten of ik effectief iemand ga hierkrijgen.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van erwin do jan 24, 2013 8:42 pm

    met fero hebben we goede ervaringen..
    dat zal dus wel in orde komen, hou ons op de hoogte..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast vr jan 25, 2013 9:38 am

    Beste,

    Dat is perfect in te stellen in de kachel maar enkel via de laptop. Het probleem bij U gaat een te hoge trek zijn, dat kan U testen aan het paneel van de kachel zelf. Het is zo dat het active systeem normaal alles opvangt, maar wanneer de trek te hoog is wordt dat een probleem aangezien de kachel werkt tussen bepaalde waardes. Een verbruik van 40kg pellets per dag lijkt me ook alles behalve normaal. Waar heeft U het toestel aangekocht? Ik vrees dat een Tubering toch de enige oplossing gaat zijn om de kachel degelijk te laten werken. Dat had Uw installateur moeten weten.
    Het testen doet U als volgt:
    U zet de schakelaar op het zijpaneel op de medium stand en drukt op test. U zal an achtereenvolgens het aantal toeren per minuut zien van de rookgasventilator en het aantal liters/minuut lucht die via de debietmeter gaat.
    Bv: 174 = 1740toeren/min 193 = 193 liters/minuut.
    Als U die waarden bij U bekijkt zal waarschijnlijk de eerste waarde bv110 bedragen wat betekent dat de rookgasventilator niet hoeft bij te werken om de afvoer te bevorderen, dat is natuurlijk afhankelijk van het vermogen waarop U stookt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast vr jan 25, 2013 10:05 am

    Toestel komt van bij fugo.
    Die testen had ik al eens gedaan en kan u zeggen dat ik nog nooit 110(0) heb zien staan als tr/min.
    Meestal is dat 1700-2000 tr/m en 2de getal altijd boven 200 liters/min.
    Met de kachel uit maar onder stroom geeft deze dan 0 tr/min en +-70liters/min.
    Temperatuur schouw komt nooit boven 140c°, zelfs bij vollast.
    De installateur heeft mij de aanvoer pellets laten zetten op +1 omdat de kachel vaak uitviel in min stand.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast vr jan 25, 2013 11:48 am

    Beste,

    Wij hebben hier pas een MCZ Sagar in gebruik.
    Onze schoorsteen is 10 M lang, 9 M geïsoleerde inox doormeter 100/160 door de schouw potten en de laatste meter is enkelwandig.
    De lucht aanvoer voor de verbranding komt uit de verluchting.
    Onze living is 90 m³ en de aanbouw keuken is 30 m³ en de isolatie is gemiddeld (huis + 20 jaar).

    Wij zijn aan het stoken vanaf 15/01/13 en de bijgeleverde pellets (150 kg) zullen deze avond op zijn wat neerkomt op 15 kg/dag aan 22 graden en stevige vrieskou buiten.

    Elke pellet kachel maakt lawaai, zelfs een Rica.
    Hier hoor je de pellet motor en de rookgas ventilator en de ruimte ventilator hoor je niet, staat wel op zijn laagste stand.

    De pellets vliegen hier zeker niet in het rond, als ze in het brander potje vallen vliegen er wel gloeiende asse in het rond, het is dan ook een aangejaagde verbranding door het afzuigen van de rook gassen.

    Ik denk ook dat uw schoorsteen het probleem is.

    Ikzelf ben tot nog toe redelijk tevreden over mijn MCZ Sagar,
    lekker en gezellig warm met weinig verbruik.

    Persoonlijk stoor ik me aan het af en toe sterke afzuigen via zijn glasraam, is dit normaal?

    Groeten
    Bert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast vr jan 25, 2013 11:51 am

    Ja, Dat is gewoon noodzakelijk omdat de trek veel te hoog is. Dat is ook de enige reden dat U de pellet toevoer hoger heeft moeten zetten. Ik ga me niet uitspreken over een ander bedrijf want dat hoor ik hier niet te doen. Maar U kan dat oplossen op 2 manieren. De goedkope oplossing die U DEELS zal verder helpen is het plaatsen van een trekregelaar in de schoorsteen zo kort mogelijk bij de kachel zodat U pieken kan opvangen. Maar dat zal nooit alles oplossen. De andere manier is de bestaande schouw een tubering voorzien van diameter 130mm in dubbelwandig inox en de restruimte isoleren met vermiculiet. Dan moet er natuurlijk wel een T-stuk voorzien worden waardoor een gat in de schoorsteen gekapt hoort te worden.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van boxke za jan 26, 2013 11:19 am

    Beste Sandro,

    heb ook gekampt met een te hoge schouwtrek, waardoor het luchtdebiet boven de 200 zat. Echter sinds April bezit FERO (de invoerder) een firmware voor de kachel voor zulke gevallen, die dan de ventilatorsnelheid met 500 toeren naar beneden haalt. Werkte perfect op mijn MCZ Toba. Vraag via uw installateur een bezoek aan van Fero (tenzij de installateur dit zelf kan).

    Firmware versie van jouw kachel kan je uitlezen als volgt:
    - Zet de kachel volledig af (ook de tuimelschakelaar)
    - wacht enkele tientallen seconden dat alle condensators ontladen zijn
    - zet de tuimelschakelaar terug aan: in de eerste 10 seconden knipperen een rood en groen ledje Druk in deze tijd op de TEST toets -> je krijgt 2 reeksen van 3 getallen te zien; De tweede reeks van 3 getallen is de firmware nummer , en zal iets zijn van 412 (of toch iets beginnende met 4). Vanaf versie 414 is de ventilatorsnelheid lager gebracht (bij mij staat versie 418 er nu op).
    Succes.

    Gr, Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast za jan 26, 2013 4:07 pm

    Danku Boxke,

    Das heel goed nieuws Smile . De mijne zit namelijk op 411.
    We zullen dus eerst afwachten hoe hem werkt met de nieuwe firmware.
    Dankzij deze forum weet ik ook door wie ik de kachel zal laten onderhouden Wink

    Greetz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast wo feb 27, 2013 10:40 pm

    Fero is langegeweest en ze hebben de firmware geupgrade. Resultaat -> ben super tevreden nu Wink.
    Kachel verbruikt veel minder,warmt heel goed en vlam is veel rustiger.
    Ik ga nog een trekregelaar en luikje laten plaatsen in de schoorsteen en dan is het perfect.
    Bedankt vandenbosh voor tussenkomst en boxke voor de info. Wink
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van boxke do feb 28, 2013 12:08 am

    Blij te horen dat je probleem nu opgelost is.

    Gr, Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gast do feb 28, 2013 4:26 pm

    Beste, Graag gedaan. Een mail sturen naar Fero is nu niet dadelijk veel moeite. Blij dat het probleem hiermee van de baan is. Veel succes met de kachel.

    Gesponsorde inhoud


    MCZ SAGAR Empty Re: MCZ SAGAR

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 12:27 am