mijn vriend en ik hebben net een gerenoveerd huis gekocht. Het enige wat nog ontbreekt is een kachel. We zijn zeker dat het een pelletkachel gaat worden. Alleen over het merk en type twijfelen we nog.
We zijn al gaan kijken voor een kachel van Rika en Blue Fire.
Rika werkt met stralingswarmte, en ik vraag mij af of dit dan wel een hele woonkamer kan verwarmen. Bovendien zijn ze heel duur, maar net daardoor vraag ik mij af ze niet beter zijn dan de goedkopere merken. Of is het vooral de naam die je daar betaalt?
De Diamante 10kw van Blue Fire leek ons ook interessant door zijn prijs en design. Jammer genoeg stond hij niet aan in de winkel. De te verwarmen ruimte is +/- 145m³. Is 10kw dan niet te veel? Door de ingebouwde ruimteventilator ben ik ook bang dat hij te veel blaast en dat de lucht in huis heel droog wordt. Of heeft dat er niks mee te maken?
De kachel zou in het salon komen te staan en we zouden op 2 à 3m van het toestel zitten.
We zien ook liever een iets meer 'dansende' vlam, dan de typische 'spuwende' vlam bij pelletkachels.
Hebben jullie tips? Ervaring met deze kachels?
Of raden jullie nog andere merken aan?
Nog een laatste vraag:
we hebben een beige crepi buitenmuur en geen schouw. Ik heb al gelezen dat het rookkanaal zwarte roetdeeltjes afzet op de buitenmuur. Is het dan beter om het rookkanaal via het dak naar buiten te leiden?
Groetjes, Elke