Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 30 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

boke


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast do apr 18, 2013 11:33 am

    De Rika Como werd gisteren geplaatst. Door de schouwpijp (dubbelwandige inox 15 cm) met een hoogte van 15m (tot 1/2 meter boven dak app.gebouw) is er enorme trek wat jamergenoeg goed hoorbaar is in het toestel (gorgelend, jagend windgeluid).

    Rookgasventilator werd op minimum gezet omdat dit het best lijkt te werken in de gegeven omstandigheden. Pelletkorrels liggen bij momenten te dansen in branderpotje en rode fijne vuurstrepen (net lazerstraaltjes) vliegen met enorme snelheid naar boven toe. Gisterenavond drie uur gebrand waarbij verfgeur vrijkwam (is vandaag weg na "inbakken"). Deze morgen enkel klein beetje stof in branderpotje en halve cm as in opvangbakje. Heb agricon korrels gebruikt.

    Manier om trek uit toestel te verminderen is onderste dop van T-stuk buiten afhalen (werd even kort uitgetest waarna inox dop er terug opgeschoven werd).
    Toestel werd op aanraden installateur niet op externe lucht aangesloten omdat de lucht dan blijkbaar via een sensor dient te passeren wat bij vochtig weer voor foutmelding kan zorgen?

    Ben nog volop in de fase van het uittesten. Brandt momenteel op HEAT 30 (laagste stand) wanneer ik hoger ga verminderd de vlam blijkbaar. Ik kan niet echt zeggen dat we moeten gaan lopen van de warmte (denk dat temp. in living van 45 m² max. graad of twee gestegen is na uurtje branden). Vandaag staat er wel veel wind aan zee (ZW 6). Voor zover mijn eerste ervaring met de Rika Como.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van erwin do apr 18, 2013 2:20 pm

    droogvis,

    op deze manier gaat er teveel warmte door de schouw, zit er bovenaan een trekkap op?

    de rookgasventilator werkt maar tot net buiten de kachel, daarmee kun je je geen schouwtrek regelen. de dop van het T-stuk verwijderen om de trek te verminderen is evenmin een goede oplossing.
    De goedkoopste oplossing die u deels verder zal helpen is het plaatsen van een trekregelaar (zie foto) in de schoorsteen zo kort mogelijk bij de kachel, om pieken op te vangen. Ik zou dit eens bespreken met de installateur.

    De sensor in de inlaat meet enkel de luchtdoorstroom er reageert niet op vochtigheid.

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Full14747412_a


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van ss do apr 18, 2013 3:04 pm

    Eén kleine opmerking, het niet plaatsen van een externe lucht-aansluiting is niet minder dan een domme fout! In uw geval zal het lawaai met externe aansluiting bij de Rika veel minder lawaai tot gevolg hebben. Het is ook zo dat met voldoende trek de vochtigheid geen rol zal spelen, de sensor zal ook vervuilen zonder die aansluiting te maken.
    Vriendelijke groeten en succes met uw uitstekende kachel,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast do apr 18, 2013 3:50 pm

    Bedankt voor uw reacties, de schouw buiten voelt inderdaad warm aan, bovenaan zit een windwerende kap, ik heb morgen een afspraak met de installateur en zal beide voorstellen (plaatsen trekregelaar in schoorsteen dichtbij kachel en externe luchtaansluiting) bespreken.
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Greenhorn do apr 18, 2013 6:59 pm

    Droogvis,

    Rare installateur heb je die geen externe luchtaanzuiging wil toepassen -zie bericht 3- je hoeft die aanzuiging niet noodzakelijk van buiten te halen. Ook uit een ander goed verlucht lokaal is goed. Let wel max.1m diam. 50 en dan met verloop naar diam.100. Ik zou het alsnog doen. Véél minder aanzuiggeluid. Je zal verstelt staan!

    Succes, Patrick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast vr apr 19, 2013 9:21 am

    Zal moeten lucht van buiten aanzuigen.
    Tussen toestel en muur zit slechts 30 cm onder hoek van 45°.
    Veronderstel dat verloop van diameter 50 naar diameter 100 dan aan buitenmuur zal moeten gebeuren en eindigt deze luchtaanzuiging gewoon rechtdoor of met een bocht van 90° omhoog en over welke afstand? Temp. living na 2,5u branden deze morgen op HEAT 75 gemiddeld gestegen met 3 graden. T-stuk buiten kokend heet, dop onder T-stuk warm maar kun je hand blijven tegenhouden, net als de schouw erboven met diameter 15 cm. Hoe lang mag men in feite aan HEAT 100 blijven branden?
    Met dank voor uw antwoord.
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Greenhorn vr apr 19, 2013 10:26 am

    droogvis,

    Kijk eens onder het topic Rika como besteld bericht 26 van redcap. Er staan daar enkele foto's op van een heel mooie installatie.Het verloop naar diam.100 heb je enkel nodig als uw afstand langer is dan 1m. Dus enkel met klokboor door de muur,slang erin, roostertje erop en klaar is kees.
    Wat uw 2de vraag betreft zou je veel beter op "Room" werken met uw thermostaat. Stel uw kachel bv in op 23°C.In het begin zal uw kachel hoog branden en dan moduleren tot hij zo'n +- 24°C bereikt heeft en dan in standby komen.Je kan ook uw programma wijzigen naar "Heat 30" of hoger indien je bv 23°C behaaglijk vind.Kachel zal dan op zijn gemak verder branden.Ik zou hem toch geen uren op 100% laten branden. In het begin is het een beetje zoeken maar je zal supercontent zijn van uw Como!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast za apr 20, 2013 9:17 am

    We zijn gisteren bij de installateur geweest en na bespreking zijn we overeengekomen om een trekregelaar en een externe luchtaanzuiging te voorzien.
    De installateur vroeg ons om nog even opnieuw het volgende uit te testen: branden met dop van T-stuk onderaan eraf gehaald.

    We hebben dit nu gedurende enkele uren gedaan gedaan en het resultaat is toch wel opmerkelijk, we horen praktisch niets meer (slechts 10 a 20% van de tijd eens een enkele seconden durend aanneembaar jagend windgeluid - dit bij een windstoot boven het dak veronderstel ik) en een constant licht zoemend elektrisch geluid (te vergelijken met koeling PC) maar voor de rest is de kachel werkelijk stil wat ons toch de wenkbrouwen doet fronsen gelet op onze eerdere ervaring. Ook hebben we nu een mooie, gele vlam die vaak tot aan de bovenkant van de ruit opvliegt (gedaan met dansende pellets in branderpotje en rode "laserstraaltjes"). Enkel bij de CLEAN functie hebben we hetzelfde gorgelend, jagend, windgeluid als vroeger (denk zelfs dat het nu ietsje erger is) en onmiddellijk na de CLEAN functie stopt dit geluid dan en gaan we terug over naar stil.

    Wat we verder vaststellen is dat het T-stuk buiten enkel opwarmt voor wat betreft het korte stuk die rechtdoor naar buiten loopt, de rest van het T-stuk blijft nu koud, net als de schouw erboven. Het is ook een feit dat we veel meer het gevoel hebben dat de warmte binnenblijft. Verder stellen we vast dat er veel meer roetvorming is op de zijkanten binnenin het toestel en vooral naar de ruit toe, het betreft een U- vormige roetaanslag die begint 7cm onder de bovenkant van de ruit, en die dan naar beneden toe, L en R 5 cm breed is. Ook op het metaal achter de ruit en op de vuurvaste stenen er achter ziet men het roet liggen.

    Wanneer ik een blaadje papier tegen onderkant T-stuk hou (buiten) dan wordt deze vanop 1cm aangezogen. De onderkant van het T-stuk bevindt zich op 11cm van de grond (boven een stenen dal die zich onder een afdak bevindt). Ik had eraan gedacht om eventueel de onderkant af te dekken d.m.v. inox viegengaas met spanband errond. Indien de situatie op deze manier kan verholpen worden dan neem ik het beetje meer kuiswerk er graag bij. Naar asvorming in branderpotje en aslade is alles gelijk gebleven. Ik weet niet of deze manier van werken nadelig kan zijn voor het toestel?
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van pellbox za apr 20, 2013 9:39 am

    de schouwtrek is sterk verminderd en de warmte vliegt niet meer naar buiten. dat verschil zal je heel sterk opmerken als het terug winter zal zijn.

    Dat er meer roet is, dat is normaal.

    Die trekregelaar zal je zeker helpen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast za apr 20, 2013 4:13 pm

    Droogvis,

    ik denk dat de oplossing om het t-stuk aan de onderkant open te laten slechts een schijnoplossing is, je doet op die manier de hele werking van de schouw teniet.

    Kun je de schouw eens beschrijven vanaf de kachel tot het eind aan de kap met de gebruikte materialen, diameters, enkel- of dubbelwandig en het liefst met een foto?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast za apr 20, 2013 10:16 pm

    Achteraan het toestel vertrekt een enkelwandige buis van 10 cm diameter met een lengte van +/- 7cm rechtdoor en een bocht naar links van rond de 130° denk ik (i.p.v. 45° eerder gemeld). De bocht zelf is ook ongeveer 10 cm lang zodat we na +/- 17 cm enkelwandige buis direct door de muur naar buiten gaan.

    Buiten, na minder dan 10 cm enkelwandige buis rechtdoor uit de muur, onmiddellijk aansluiting op enkelwandig T-stuk die van boven tot beneden 33 cm hoog is.
    Onderste deel T-stuk steekt 11 cm boven de grond uit.

    Bovenste deel T-stuk sluit direct aan op dubbelwandig geïsoleerde inox buis met diameter 15 cm en dit 15 meter hoog (15 buizen van 1 m waarbij de bovenste buis voorzien is van een trekkap en deze +/- halve meter boven dak app. gebouw uitsteekt).

    Heb net nog even gevoeld na 2u branden op HEAT 60:
    klein stukje buis van T-stuk die recht uit de muur komt (buiten) is zeer warm. Rest T-stuk voelt koud aan en ook dubbelwandige buizen erboven voelen koud aan.
    Bij opstart kwam er tijdens IGNIT wat witte rook uit de trekkap boven het gebouw, dit duurde maximum 1 minuut.

    De pelletkachel maakt nu geen lawaai meer (wel hevig jagend geluid/ - vlammen tijdens clean of wel hevig jagend geluid/ - vlammen wanneer men het deksel van de pelletbak opent tijdens branden).
    Wel veel meer roetuitslag (vooral op de plaat rond opening waar de pellets uitvallen maar dit is ook goed zichtbaar natuurlijk) het betreft pikzwarte roet die blijkbaar gemakkelijk weg te borstelen is.
    We zien gele vlammen en er ligt weinig as in de asbak onder branderpotje. De pellets branden blijkbaar normaal en ze worden ook normaal aangevoerd (geen volle branderpot / geen niet-verbrande pellets of zo). Na het branden enkel stof terug te vinden in branderpotje (hij doet telkens een CLEAN na einde dienst)en weinig as in asbak eronder gelegen.

    Heb voorlopig inox vliegengaas met inox spanband errond aan onderkant T-stuk bevestigt.

    Ik zal eerstdaags proberen foto's te posten. Heb vanavond nog vlug geprobeerd om foto's te knippen & plakken maar dit lukt me blijkbaar niet, ik zal dit dinsdag even verder moeten nazien want ik moet morgen en maandag werken van 07 tot 19u.
    Na het kuisen deze morgen heb ik een zak granulit - pellets bijgevuld bovenop de zak agricon pellets die nog in de voorraadbak zaten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van erwin za apr 20, 2013 10:36 pm

    droogvis,

    voor de fotos gaat het als volgt het makkelijkst:

    Laad je foto op via www.tinypic.com
    - bestand kiezen
    - resize: messageboard
    - upload now.

    Kopieer dan de tweede "image-link" die je daar ziet, en plak deze in de tekst.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast zo apr 21, 2013 9:10 am

    Droogvis,
    ik kan me van de constructie binnen moeilijk een voorstelling maken, die bocht van 130° begrijp ik niet want dat is bijna een u-bocht. Buiten zou je moeten beginnen met een dubbelwandig t-stuk maar de rest lijkt me ok en dat zou een prima trekkende schouw moeten opleveren alleen die trekkende kap lijkt me een verkeerde keuze zeker in een windrijke omgeving. Je kunt eens experimenteren door het t-stuk dicht te maken en de trekkap te verwijderen, mocht dat beter zijn kun je een schouw expert een regulerende kap laten plaatsen of een trekregelaar in het systeem opnemen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast di apr 30, 2013 2:05 pm

    Hier ben ik dan met de foto's, de eerste foto toont de kachel nadat hij een volledige dag gebrand heeft met afstelling rookgassen -12 (enkel lawaai tijdens CLEAR)

    In huidige situatie een weinig roetstof onderaan T-stuk buiten.
    Voorlopig gebruik ik de kachel op deze wijze.

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 1z20jyv

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Nvu0i9

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 144cmm1

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 22i98x

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 5ciyw6

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 66bv2v
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast di apr 30, 2013 2:15 pm

    Ooit al een door de lucht zwevende como gezien?

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 338k

    Deze foto geeft een beter zicht van de muuraansluiting

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek 30wow87
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Girretz pellets

    Bericht van alainvanackere wo mei 15, 2013 6:31 am

    in topic girretz pellets: 20.5° na 5 uur branden ??
    hoe groot is de living wel ??
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van erwin wo mei 15, 2013 9:03 am

    droogvis,

    probeer tegen volgende winter die schouwtrek in orde te krijgen met de reeds voorgestelde tips, of het gaat daar niet warm zijn..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast do mei 16, 2013 6:38 am

    De living is 9 meter lang en 5 meter breed. Deze temperatuur werd gehaald met drie openstaande deuren naar andere ruimtes toe (kamer,keuken en gang). Volledigheidshalve wens ik te vermelden dat de living zuidgericht is en dat de houten ramen nog origineel zijn met enkel glas.
    De installatie werd geplaatst door een erkend Rika-installateur en de dop onder het T-stuk werd na overleg met de installateur verwijderd + inox vliegengaas aangebracht.
    Tijdens het branden blijft het enkelwandig T-stuk buiten koud zodat ik veronderstel dat de warmte toch voor een groot deel binnenblijft.
    Wij staan open voor alle suggesties (waarvoor dank) en wensen dat alles correct en naar behoren werkt. In die zin heb ik gisteren zes schoorsteen-installateurs aangeschreven met foto's van de installatie en vraag om advies. Van zodra ik nieuws heb hou ik u op de hoogte.
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van alainvanackere do mei 16, 2013 6:59 am

    ik verwarm hier 70m² met een superior monia 8.5kw in een halfuurke is het huis volledig opgewarmd dit 22° dit was de eerste winter die wij branden met pellets we hebben zelf eens zot gedaan en de warmte inhuis was meer dan 25° :p

    Hopelijk komt er snel een oplossing voor jullie dat je kan genieten van een gezellige warmte
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gast do mei 16, 2013 7:32 am

    Ter vergelijking: ik heb de kachel twee uur geleden opgestart (HEAT 65), in de living was het toen 16,5° en het is nu 18,8° (geen ventilatoren in toestel die warmte blazen waardoor het opwarmen langer duurt, na het branden blijft hij wel nog uurtje warmte afgeven).
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van alainvanackere do mei 16, 2013 10:28 am

    hier zit wel een ventilator in maar 3 weken geleden was die stuk wij hebben dan zo 5 dagen moeten stoken het scheelde iets in minder rap warm worden maar wij kregen het nog goed warm


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets

    Gesponsorde inhoud


    rika como geplaatst - te hoge schouwtrek Empty Re: rika como geplaatst - te hoge schouwtrek

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 6:26 pm