ben dus van plan om van de dure mazout af te stappen om mijn woning te verwarmen, alleen maken al de verschillende mogelijkheden het er niet makkelijker op om een keuze te maken.
Zal even een beschrijving van de woning geven.
De woning is een huurhuis, muren zijn van buiten naar binnen baksteen/ laag piepschuim(izomo) van 1 a 2 cm/ prefab betonnen panelen van ongeveer 14cm dik.
Plafond is schijnbaar van , jawel karton met op de zolder glaswol isolatie op die karton geplaatst, huis heeft ook onder de hele oppervlakte een kruipkelder.
Het te verwarmen volume is ongeveer een 260m³, bestaande uit living, keuken, hal, 4 slaapkamers. In elke kamer hangt er 1 radiator, in de living 2, die nu dus nog verwarmt worden door de mazoutketel en het jaarlijks verbruik ligt rond de 2000l.
Ben er mij bewust van dat het onmogelijk gaat zijn om met een pelletkachel geplaatst in de living het hele huis te verwarmen(kanalisatie is geen optie, huisbaas gaat gaten in het plafond niet zo op prijs stellen).
Nu ben ik gisteren bij 3 verkoper/installateurs gaan vragen naar een gepaste oplossing om indien mogelijk het hele huis te verwarmen zodat ik geen mazout meer hoef te gebruiken,
De eerste 2 raden mij een pelletkachel van respectievelijk 12kw en 13.2kw met de vermelding dat in de slaapkamers hoogstens de koude gebroken gaat zijn, wat zeer begrijpelijk is.
Het waren verschillende merken van kachels en de prijs was ongeveer 't zelfde, alleen de installatie van de kachel verschilde ENORM in prijs.
Op beide plaatsen heb ik gevraagd naar een geveldoorvoer met een dubbelwandige buis ongeveer 5 meter hoog tot 1 meter boven het dak.
Verkoper 1 geeft mij een prijs van +/-800€ voor schouw en installatie, verkoper 2 daarentegen geeft een prijskaartje van iets meer dan 2700€.
ik vind dit prijsverschil merkwaardig veel en vraag mij af waar ik het verschil moet gaan zoeken.
Van beide winkels heb ik hier vooral goede commentaren gelezen i.v.m. plaatsing en service.
Verkoper 3 daarentegen zegt na mijn uitleg te aanhoren onmiddellijk, (alsof een juiste keuze maken nog niet moeilijk genoeg is ) "een pelletkachel is geen oplossing voor u" en raad mij aan om een pelletbrander te installeren op de bestaande cv-ketel, wat het kostenplaatje van aankoop en installatie serieus naar onder brengt en het hele huis verwarmt gezien de bestaande rookgasafvoer voldoende zou moeten zijn.
Aangezien ik nu toch al een paar maanden op zoek ben naar info op het net en ik eigenlijk zo goed als niets ben tegengekomen van ervaringen met pelletbranders i.v.m. rendabiliteit/levensduur en niet geneigd ben verkooppraatjes blindelings te geloven kom ik op goed geluk hier even polsen naar meningen.
alvast bedankt,
Groeten
Tim