Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Ikzelf, krusty, Robert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    rika como speksteen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 2:50 pm

    Wij hebben uiteindelijk beslist om een Rika como aan te kopen.
    Maar de vraag is: is een bijkomende speksteen zijn prijs waard of toch niet ?

    Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

    mvg
    Johan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 3:04 pm

    Hallo Johanloos, wij hebben een Saey Neema (zie RIKA RIO) met speksteen en ik moet zeggen, die steen blijft nog een hele tijd lekker warm als de kachel al lang gedoofd is, maar om er nu extra geld aan te besteden, neen hoor, echte meerwarmte heb je er niet van, de massa is daarvoor veel te klein vrees ik... ik zou er in ieder geval geen € meer voor uitgeven.
    Maar onze Saey was/is nu eenmaal enkel met die speksteen te verkrijgen.
    Extra warmte ga je er in ieder geval niet aan hebben!
    Groeten,
    Stefaan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 5:08 pm

    Wat ik mij afvraag van zo'n Rika, doordat deze kachels geen ventilator hebben, hoe lang duurt het dan eigenlijk eer men een ruimte van pakweg 18° naar 21° kan verwarmen?

    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 5:57 pm

    Hallo Cantodea, dat gaat biezonder snel, ik zal dat vanavond eens timen en morgen zet ik het op 't forum. Wij kozen voor de Saey (zelfde als Rika Rio) zonder ventilator omdat dat beter is voor asthmapatienten (mijn echtgenote).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 10:36 pm

    beste,

    over de speksteen kan ik heel kort zijn deze moet je kopen voor het uiterlijk en zeker niet voor de warmteopbrengst daarvoor is de hoeveelheid speksteen gewoon te weinig,de kachel blijft inderdaad na het uitschakelen nog een uur of 2 warm maar het duurt ook een uur voor de steen is opgewarmd,er zijn mensen die nog altijd denken dat een kachel die stralingswarmte geeft er een halve dag over doet om een paar graden te winnen maar ik denk dat ze versteld zouden staan hoe snel dit wel gaat.

    mvg paul
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 10:47 pm

    Hoi,

    Ik heb dit tijdens de koudegolf opgevolgd.
    Buitentemp was x° onder nul en de temp steeg hier ong. 1,5° per uur, brander op vol vermogen.
    Onze woning is vrijstaand, dubbel glas, dak geïsoleerd, muren niet.
    ong 90 m3 wordt verwarmd met de Rika (nu staat de keukendeur open anders wordt het te warm).

    Wij hebben een Como in de standaard uitvoering gekocht, vooral omdat ie dan volledig in zwarte kleur kan geleverd worden.
    Veel verschil in warmteproductie maakt die thermosteen volgens mij niet.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 10:17 am

    Hai, hier zijn we met naakte cijfers:
    Uitvoering test : maandag 15 maart van 19h30 tot 21h30 met Saey Neema (RIKA RIO?).
    Gebruikte pellets: Badger levering van vorige week.
    Vewarmde ruimte: 42M2 (of 105M3) met 2 glazen binnendeuren (enkel glas securit) naar onverwarmde ruimte en totaal aan glasoppervlakte (vensters gewoon dubbel glas) van 11.84M2.
    Goede isolatie in muren, plafond en dak.
    De thermometers: één op 2M van de kachel op 1.50M hoogte, één in het center van de kamer op 1M hoogte en één op 7M van de kachel (verste hoek bij deur) op 1M hoogte.
    Kachel gestart om 19H00 maar begintemperatuur niet gekend (niet thuis.)
    Om 19H30: 17°, 17.1 en 16.9 op de meters
    Om 20H30: 20.2° op 2M van de kachel, 19.8 in het center en 19 op 7M
    Om 21H00: 21.8° op 2M van de kachel, 21.4 in het center en 20.7 op 7M
    Om 21H30: kachel was reeds gestopt door de pelletcontroller op 22°
    temperatuur op 2M van de kachel 23.2°, 22.8 in het center en 22.6 op 7M.
    De metingen zijn genomen door drie verschillende electronische thermometers en de binnendeuren die verbinding geven met de hal zijn gedurende de metingen minstens een tiental keren open en dicht gegaan normaal verkeer...
    Dit was het, hopelijk zijn kopers van toestellen zonder ventilatie nu gerustgesteld. study
    ss
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van player di maa 16, 2010 11:47 am

    Amai, bedankt voor deze testen!


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 3:11 pm

    Wel niet echt relevant bij dit weer .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 4:06 pm

    Tjah, de vraag was hoe vlug de warmte zich verspreid zonder ventilatie en die werd gisteren gesteld. Vandaag reeds resultaat, ik kan het moeilijk weer doen vriezen!!! Evil or Very Mad
    Maar neem van mij aan dat de verspreidig uiterst snel gaat.
    Deze winter hebben we geen problemen gehad. Wees gerust, moest dat het geval geweest zijn dan was ik de eerste om het systeem te veroordelen of de optis "ventilator" in de Neema in te bouwen, dit is overingens ook mogelijk in de RIKA Rio. Wink
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 4:15 pm

    Vanochtend heb ik ook eens nagegaan hoe het met ventilator gaat. Ik heb eerst de ruimte beperkt tot de woonkamer en keuken (één open geheel) goed voor zo'n 115m³. Normaal is de hal, traphal en badkamer ook verwarmt door de pelletkachel.
    Vanochtend was het 17,6° op 8m van de kachel. Kachel stond ingesteld op 21°, kachel op P3. kachel is ontstoken om 6u05. Na 25 minuten gaan de ventilatoren aan (er zitten er twee in).Om 7u15 was het op verste punt precies 21°. Op 4 meter van de kachel was het 22°. Dus met ventilatoren in één uurtje de temperatuur behaalt. Tijdens het vriesweer duurt het toch wel een 35 minuutjes langer eer je de ingestelde temperatuur bereikt.
    Betreft een Piazzetta P962 van 11 kw/h.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 6:36 pm

    Bij de huidige weersomstandigheden duurt het hier nu 1u15min om van 17° naar 20° te gaan (opstart inbegrepen).
    Thermometer bevindt zich op 3,5 mtr van de Rika op ong. 1,50 mtr hoogte.

    On topic :
    De Rika Como heeft geen speksteenmantel, het is een soort van kunstmatige "thermosteen" in een erg lichte kleur. Ik vind de Rio in zijn speksteenjasje persoonlijk mooier. Maar qua warmteafgifte denk ik dat de staal -en emailuitvoering tegenover de thermosteen weinig verschil gaan geven.

    Groetjes,
    Steven
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van steven di maa 16, 2010 11:26 pm

    Met de steen vind ik de kachel ook mooier, maar dat is de enige echte functie. Dit is totaal niet te vergelijken met een speksteenkachel van 1800kg speksteen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gast wo maa 17, 2010 11:41 am

    Mijn echtgenote is een verwoed tuinierster en ze vindt het prachtig als ze in huis komt, na uren in de kou te hebben vertoefd, om haar handen aan de speksteen te warmen... Maar ik kan enkel beamen, zoals ik eerder al schreef, dat ik normaliter geen Euro meer zou geven voor die speksteen!!! Tenzij die er sowieso bij is zoals bij onze Saey.
    Wat de testen betreft, logisch dat met ventilator de temperatuurspreiding sneller gaat, maar zonder die ventilator gaat het toch verbluffend snel, is het stiller, ontstaan er geen onaangename luchtstromen en is het gezonder voor mensen met gevoelige luchtwegen... Maar voor elk persoon liggen de prioriteiten anders...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika como speksteen Empty Speksteen in pelletkachel

    Bericht van Gast vr nov 22, 2013 11:41 am

    Hallo Forumleden,

    Heeft het zin om de binnenkant, lees zijkant, van de pelletkachel te bekleden met speksteen ivm stralingswarmte? Of is daar de massa dan te klein voor?

    Bedankt voor het beantwoorden.

    zie hogere berichten
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Greenhorn vr nov 22, 2013 11:46 am

    Hallo Wimlex,

    Speksteen aan een pelletkachel heeft enkel een estetische waarde. Je zal er geen warmtewinst mee behalen de massa is daarvoor te klein.

    Grtz, Patrick
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van ben-revo vr nov 22, 2013 9:14 pm

    Ik heb 2 pelletkachels een rika revo en een een superior cleo , de revo geeft duidelijk langer warmte af na het doven (1tot 1,5 uur) , daar de cleo al na 10 minuten zijn warmte begint te verliezen na het doven , de speksteenmantel geeft ook een heerlijk getemperde warmte , terwijl bij de cleo mijn oortjes als eerste warm worden .


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw

    Gesponsorde inhoud


    rika como speksteen Empty Re: rika como speksteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 5:16 pm