van Gast di dec 24, 2013 12:30 pm
Allen,
na 6 jaar een tevreden gebruiker te zijn van een MCZ Saturn Active heb ik die sinds 2 weken 'omgeruild' voor een nieuwe RED Gardenia pelletkachel. Reden, ik had iets meer vermogen nodig om de ruimte snel op te warmen.
En die krijg ik ondanks maar een half kilowattje meer...
Voor de liefhebbers hier mijn eerste ervaringen:
Nieuwe RED is beduidend stiller dan mijn oude Saturn en ondanks dat deze niet beschikt over een Active System (kachel past zich aan aan de pellets en schouwtrek,...) heb ik een heel mooie verbranding. (reeds German pellets en Badger getest) De branderkorf blijft gewoon proper, geen koek, niks te bespeuren zelfs na een week branden!De ruit wordt dan wel sneller vuil dan mijn Saturn, al zal dat te maken hebben met de rustigere verbranding van de RED, de Saturn was iets meer 'gejaagd'. De bediening is wel even wennen, ik heb er in optie de draadloze chronothermostaat bijgekocht (aanrader trouwens), maar daar kan je in principe de kachel niet mee in- en uitschakelen... Je kan enkel tijden en temperaturen programmeren (4 verschillende blokken per dag). Dit bleek echter geen probleem, je zet de kachel in Ecostop, indien de temperatuur gedurende 20 min. constant blijft schakelt de kachel uit, wordt het te koel dan schakelt de kachel terug in.
Wil je gedurende de dag dat de kachel blijft doorbranden dan schakel je de Ecostop uit, de kachel schakelt dan over naar minimum vermogen indien de gewenste temperatuur bereikt is. Een voorbeeld; ik stel de temperatuur op de chronothermostaat vanaf 23u in op 15 graden (tot 6u 'smorgens), ik activeer de ecostop en na 20 min. schakelt de kachel uit. Deze zal 's nachts niet inschakelen tenzij het kouder wordt dan 15 graden, vanaf 6u heb ik 20 graden geprogrammeerd en dan schakelt de kachel terug in. Idem als ik gaan werken ben (overdag 16 graden), vanaf 16u terug 21 graden zodat het lekker warm is als ik na 17u thuis kom. Werkt prima en is zuiniger dan de kachel volledig uit te schakelen (via tijdprogramma), als je de ruimte dan laat afkoelen tot bvb 12 graden heb je veel meer energie nodig om deze terug opgewarmt te krijgen.
Samengevat, prijs-kwaliteit is de RED een topper!
Indien er nog iemand een RED pelletkachel heeft graag uw ervaringen...