Ik heb 2 maanden geleden een MCZ Philo gekocht bij een "erkende" verdeler. De firma heeft de kachel geïnstalleerd met een nieuwe dubbelwandige schouw met een horizontale muurdoorvoering.
Na één dag begon het probleem al, de kachel was op een redelijke stand aan het branden tot hij begon te piepen en uitviel. Op het display stond te lezen a:04, volgens de handleiding gaat het over "probleem met de rookgasdetector, de kachel is oververhit en koelt af.
Na één maand had ik contact opgenomen met de winkel omdat de kachel tot nu toe minstens 2-3 keer op een dag uitvalt.
Twee weken geleden kwam de installateur. Deze persoon had nog nooit van dit probleem gehoord en wist niet echt wat te doen. Volgens hem lag het aan de pellets.
Ook constateerde hij dat als de kachel op volle kracht brandt de rookgas +- 240°C heet is. Volgens de handleiding mag de kachel niet warmer worden dan 170°C.
Nu ben ik 5 dagen andere pellets aan het gebruiken en het probleem is nog altijd even erg.
De rookgasdetector geeft zelfs 180°C aan als de kachel op zijn laagst brandt, de warme lucht die uit de ventilator komt is +-50 °C.
Ik hoop dat jullie hier iets met zijn. Wat kan ik nu het beste doen, behalve de installateur blijven lastigvallen met dit probleem?
Hieronder een foto van de gehele schouw:
Aan de schouw zelf heb ik iets opmerkelijk ontdekt. Onder het T-stuk lag een hoopje zwarte assen, aan de onderkant van het T-stuk zag ik een gat met schroefdraad (dop is nergens te bespeuren).