Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 23 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    afstelling edilkamin tiny

    Anonymous
    Gast
    Gast


    afstelling edilkamin tiny Empty afstelling edilkamin tiny

    Bericht van Gast za maa 08, 2014 6:25 pm

    Ik stook met Edilkamin Tiny en PurePower pellets.
    Op stand P1 kreeg ik redelijk goed warmte, maar had ik de indruk dat er redelijk wat pellets doorgingen wat niet echt de bedoeling is op P1 denk ik.
    Ik had volgende resultaten uitgelezen: 145 2.13 27 18.9 en zag ik mijn vlam in 75% van de tijd tot aan het dak van de brandkamer springen.

    Verkoper geraadpleegd en die stelde voor om pellettoevoer P1L (onderwaarde pellettoevoer op stand P1 te verlagen met 2 punten (van 10 naar 8 )
    Wat ik nu zie is dat de vlam nog altijd hoog durft springen op P1. Wat ik ook merk is dat de vlam soms heel laag wordt nu.

    Is er eigenlijk iemand die meer info heeft over hoe exact dit Leonardo system bijregelt?
    Vragen die ik me stel:
    -> wat regelt dit systeem: rookgastemperatuur, schouwtrek, afgegeven warmte, vlamhoogte, ... of combinaties van ?
    -> op welke parameters grijpt hij allemaal in ? (ventilatorsnelheid, pellettoevoer,...)

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin za maa 08, 2014 8:07 pm

    uw waarden zijn niet zo abnormaal, alleen de rookgastemperatuur 145 graden is wat aan de hoge kant in P1.
    een vlam die hoog/laag gaat is perfect normaal bij een pelletkachel, dat heet moduleren.

    in uw kachel zitten 2 regelingen, enerzijds de zelfregeling van de pellettoevoer (ifv gemeten rookgastemp),
    anderzijds leonardo (regelt de snelheid van de rookgasfan ivv de gemeten pa onderdruk in de kachel)

    wat voor schouw zit er achter de kachel, die systemen hebben immers ook hun beperkingen.
    zelf gaan instelwaarden wijzigen bij een kachel die er 1 week staat raad ik niet aan, als er iets misgaat is je garantie weg.
    kontakteer in eerste instantie voor een korrekte afstelling uw installateur...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    fdoncke
    fdoncke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 47
    Registration date : 05-11-13

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van fdoncke za maa 08, 2014 9:08 pm

    Stryke&Erwin
    Ik heb een Edelkamin inpellet 54 ('kweet niet of dit = aan een Tinny ) - de waarde bij P1 liggen ook rond de 145° thermokoppel . Ik heb geen weet of hier ook een Leonardo systeem in zit, maar de vlam komt in P1 niet tot tegen het dak van de branderkamer. de pellet in P1L stond origineel op 12% en zijn verlaagd naar 10%. Ik zie eigenlijk geen verschil maar heb ook geen hoog verbruik op P1.

    de inpellet54 heeft geen leonardo, enkel de pellet zelfregeling.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van Gast za maa 08, 2014 9:32 pm

    Bedankt voor de antwoorden.
    Als antwoord op Erwin ivm de schouw:
    -> dit is een bestaande gemetste schouw, geintubeerd met 100mm inox flex (+- 8m). Dan overgang naar dubbelwandig buis (1m  en nog 2x45 graden bocht vanwege een gording in het dak die in de weg steekt) om door het dak te gaan en afsluitend nog een trekkende kap. De schouw komt zo bijna in de nok van het dak uit en zit er sowieso +- 0.5m boven het hoogste punt van het dak).

    als ik hier de berichten op het forum in het algemeen bekijk, heb ik ook de indruk dat 145 graden rookgastemperatuur redelijk hoog is voor stand P1, vandaar mijn vraag ook naar wat/hoe/wie/waarom dit geregeld wordt eigenlijk in de kachel. Verder lees ik ook nogal eens dat een pelletkachel op een lage stand geen hoge vlam geeft normaal.

    Als ik Erwin zijn antwoord goed begrijp, regelt de kachel zelf de pellettoevoer in functie van de rookgastemperatuur (waarbij die 145 graden een streefwaarde is veronderstel ik dan). En Leonardo regelt dan de rookgasfan ifv de gemeten onderdruk waarbij ik veronderstel dat de nagestreefde onderdruk een maat is voor (of een invloed heeft op) de efficiëntie van de verbranding in de kachel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin za maa 08, 2014 9:41 pm

    de schouw is goed op eerste gezicht.
    zoals je de regeling omschrijft in de laatste paragraaf, zo is het.

    alleen de waarde van P1L verlagen heeft hier geen zin, uw marge P1L-P1H staat nu immers nog groter.
    als je nu de waarde van P1H zou verlagen tot 5 eenheden boven de waarde van P1L dan gaat uw rookgastemperatuur dalen,
    en gaat uw vlam waarschijnlijk niet meer zulke grote sprongen maken. dit had uw installateur moeten weten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    hugo trucker
    hugo trucker
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 51
    Leeftijd : 60
    Registration date : 06-03-13

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van hugo trucker za maa 08, 2014 10:02 pm

    Mijn kachel werkt op stand P1 met een rookgastemperatuur van rond de 100°. De trek is ongeveer 2.00. Dien er wel bij te vertellen dan mijn venster wat sneller vuil is. Dat komt natuurlijk omdat alles hier geknepen is maar dat neem ik er wel bij. Sinds de trek bij kachel rond de 2.00 is venster makkelijker zuiver te maken. Vroeger had ik daar soms een bruine laag op en die ging er heel moeilijk af. Nu is de venster aan de zwartere kant en dat stoft zich helemaal af met een droge verfborstel en stofzuiger. Erwin heeft me hiermee op weg geholpen. Ik ben daar zeer tevreden over. Nogmaals bedankt Erwin  tof


    _________________
    Groeten
    Hugo

    Sinds mei 2013 Edelkamin Moon kachel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin za maa 08, 2014 10:22 pm

    het gebeurt gewoon veel te vaak dat mr. leonardo door sommige verkopers wordt afgeschildert als "de man die alles kan".
    in de praktijk staat hij zich dan gewoon krom te duwen tegen een kant van de muur (lees regelgrens). dan ben je beteraf zonder...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van Gast za maa 08, 2014 10:51 pm

    Bedankt voor alle info, dit verduidelijkt veel voor mij.
    Ik denk niet dat de Leonardo momenteel bij mij  tegen zijn regelgrens aanzit. Als ik het goed heb, regelt die gewoon de fan en die draait bij mij op 26 (met default regelgrenzen 23 en 30)
    Nu, wat ik me wel afvraag is, als ik de pellettoevoer P1L en P1H naar beneden breng met als doel zo mijn rookgastemperatuur naar beneden te brengen (en hopelijk ook het verbruik wat verminder), kan ik dan niet beter gewoon mijn streeftemperatuur van 150 graden naar beneden brengen naar een lagere temperatuur ?

    De ruit van mijn Tiny wordt wel (nu al) snel zwart (maar dat wist ik voor dat ik hem kocht), maar zelfs bij de huidige instellingen heb ik eigenlijk geen probleem om hem proper te maken (zwarte as, die makkelijk met verfborstel of krantenpapier te verwijderen is)

    Anyway, ik ga sowieso de installateur nog wel contacteren voor ik echt iets wijzig, maar dit is dus wel inderdaad info waarvan ik vind dat ze die mochten meegeven bij de aankoop van de kachel (onafhankelijk of de klant er dan wel of niet iets van begrijpt).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin za maa 08, 2014 11:02 pm

    de rookgasfan zit idd in het midden van de regelgrenzen had ik ondertussen gezien. dus dat zal wel in orde zijn.
    alleen de streeftemperatuur verlagen heeft weinig zin als je niet weet welke de bijhorende pellettoevoer is.
    want dan gaat deze enkel tegen de huidige onderste grens staan duwen volgens mij.

    de aangewezen weg zou de volgende zijn:
    de zelfregeling uitzetten, dan pellettoevoer verlagen tot je in de buurt komt van de gewenste rookgastemperatuur.
    de bijhorende pellettoevoer dan als middenwaarde beschouwen van de nieuwe regelgrenzen, met een breedte van ca 5 eenheden tussen L en H.
    na wijzigen regelgrenzen dan de gewenste rookgastemperatuur als streefwaarde zetten, en de zelfregeling weer aan.

    maar zoals je zelf reeds zegt, probeer deze wijzigingen in overleg met de verkoper te doen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van harrielok ma maa 10, 2014 4:08 pm

    Stryke

    De installateur moet de kachel zelf goed afstellen. De parameters meegeven onafhankelijk of de klant het wel of niet begrijpt is niet slim.
    Zo zou degene die er geen verstand van heeft de boel onverhoopt in de war schoppen en wat dan? Hoe zit het dan met de garantie.

    Dit even off topic.


    er zijn EK verkopers die zelf niet eens weten hoe leonardo juist werkt, van een goede kachelafstelling dan nog maar gezwegen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van Gast wo maa 12, 2014 11:31 am

    bedankt voor de reacties allemaal.
    Wat ik bedoel met meegeven met de klant is dus inderdaad: geef mee dat je aanpassingen kan doen, leg uit wat hoe werkt en wat waar invloed op heeft, welke de limieten zijn etc. en zeg erbij: als dit te technisch voor u is, blijf er dan af en contacteer me als er iets mis is.
    Heb je zelf aanpassingen gedaan en kachel start niet meer, ga dan zo terug naar de initiele instellingen. Of eventueel gewoon een link geven naar de website van Edilkamin waarop de werking technisch wordt uitgelegd (en niet alleen verkoops/marketingsgewijze info).

    Bij mij is er technisch gezien niets mis, alleen dat ik veel wamte naar buiten stook. Ik verondestel dat mijn installateur de instellingen van de fabriek heeft gechecked en dat die in mijn geval voldoen om mijn kachel te laten branden en warmte te geven en daar zal het voor hem wel stoppen. Of die effecient brandt of niet, speelt weinig rol voor hem. Nu, ik veronderstel dat je ook niet kan verwachten dat een installateur een weekje bij mij komt logeren om de kachel op te volgen en prameters te optimaliseren voor mijn situatie. En voorlopig krijg ik altijd antwoord als ik iets vraag, alleen heb ik soms inderdaad de indruk dat er meer en juistere kennis aanwezig is op dit forum.

    Met de info die ik nu heb (van hier en van mijn installateur), ga ik waarschijnlijk nog wel proberen mijn efficientie wat naar boven te krijgen door parameters aan te passen (alleen onwaarschijnlijk dat dit nog deze "winter" gebeurt).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin wo maa 12, 2014 11:54 am

    stryke,

    je wil niet weten hoeveel kachelruitjes er aan diggelen vliegen bij een opstart, na gepruts aan parameters door kopers die zichzelf technisch bekwaam verklaarden en het nodig vonden zelf techneut te gaan spelen, wees er dus voorzichtig mee.

    door op het forum veel topics te lezen over andere kachels met leonardo ga je het snelst op de hoogte zijn hoe dat allemaal juist werkt, de kachels van de veel verkochte funny reeks werken hetzelfde als uw kachel.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van harrielok wo maa 12, 2014 1:55 pm

    Ik heb geprobeerd bij edilkamin een technische opleiding te krijgen over afstelling van hun kachels.
    Dit willen zij echter niet vrij geven. Je moet dan officieel dealer van het merk edilkamin zijn of worden.
    Een verwijzing naar de technische site van edilkamin is dan voor de leek zeker niet mogelijk.

    Het is misschien wel mogelijk om klanten met voldoende technische kennis de mogelijkheden mee te geven.
    Echter als verkoper is het soms moeilijk vast te stellen wat mensen wel of niet kunnen.
    Daar bij komt, dat een afstelling van een pelletkachel zeker niet eenvoudig is.
    Zeker als iemand het rendement wil verhogen, de pellettoevoer wil minderen etc.
    Hoe meer de kachel zelf regelt des te ingewikkelder wordt het handmatige instellen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van erwin wo maa 12, 2014 3:05 pm

    harrielok,

    in veel gevallen zijn die ingewikkelde snufjes waarmee de hemel op aarde wordt beloofd, zinloos en overbodig.
    er zijn veel "zelfregelende kachels" die na een goede handmatige afstelling beter en zuiniger branden met de regelingen uitgeschakelt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van harrielok wo maa 12, 2014 3:52 pm

    Klopt Erwin

    Het lijkt heel mooi, maar een kachel waarbij je de rookgasvent de pellettoevoer en warme lucht ventilator handmatig kan afstellen en verder niets is al heel mooi.
    Vaak door veranderingen handmatig door te voeren heeft dit invloed op de automatische regeling en kan de kachel eerder in storing gaan.
    Zolang je weet wat er mis gaat is er niets aan de hand, maar het is dan net of er twee verschillende personen aan het instellen zijn.

    Zuinig branden gaat natuurlijk ten koste van de warmte. Het rendement is grotendeels afhankelijk van hoe de kachel de warmte van de rookgas benut voor optimaal rendement.
    En zijn de opgegeven rendements waarden die gehaald kunnen worden bij een perfect afgestelde pelletkachel, wel betrouwbaar in de folder?


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.

    Gesponsorde inhoud


    afstelling edilkamin tiny Empty Re: afstelling edilkamin tiny

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 6:05 am