Ik ben me een half jaar geleden beginnen te verdiepen in het verwarmen met pellets. Mijn hoofdredenen zijn zowel ecologisch als economisch.
Ik ben na wat rondkijken gegaan voor een Edilkamin Tiny, vooral omwille van het mooie design en omdat we in onze woning enkel plaats hebben voor een platte kachel.
Eveneens in de geest het ecologische en het economische ben ik gegaan voor een mooie tweedehandse waar het nieuw niet af was aan halve prijs.
Ik kreeg echter een koude douche toen ik bij me thuis de kachel opstartte. De kachel brande goed maar wat een hels lawaai van de ventilators... Zelfs op de laagste stand was ventilator over gans het huis te horen.
De kachel is gekocht om vaak op 9kw te moeten draaien maar dit is gewoonweg niet realistisch. Je kan nauwelijks nog iets tegen mekaar zeggen. De kachel overheerst de sfeer in heel de ruimte, en niet in positieve zin.
Ik wist op voorrand dat een pelletkachel geluid maakt, maar op deze manier kan ik de kachel niet gebruiken.
Ik ben via dit forum reeds te weten gekomen hoe ik de ventilatoren minder kan zetten, maar na een half uurtje branden op P5 met verminderde ventilator begon de lijm al uit het deurmagneetje te lopen, werd een beetje te warm dus.
In de parameters heb ik al wel kunnen zien dat de rookgassen vlot richting 200°C gaan. De vlam komt ook vaak tegen de bovenkant van het branderhuis.
Een dealer laten komen is de gemakkelijkste oplossing, maar ook de duurste en zo heb je niets bijgeleerd. Ik ben IT'er van beroep en ben het gewoon om wat met instellingen te prutsen tot het goed is. Ik besef echter wel dat dit niet zonder gevaar is als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik ben heden echter enkel nog maar vertrouwd met de basisbeginselen maar zou graag alles onder de knie krijgen van de afstelmogelijkheden.
De kachel is vanboven aangesloten op de schouw tot op de zolder, en dan verder met een flexibel van +/-6meter schuin in de bestaande schouw gebracht tot net boven de schouwrand boven het dak.
Ik slaap momenteel redelijk slecht omdat ik zo slim geweest ben om 2 palleten Terra Dena pellets van de Makro promo te bestellen dewelke er nog lang zullen staan als mijn problemen niet opgelost raken.
Ik hoop van jullie raad en ervaring te kunnen leren, mijn ervaringen terug met jullie te delen, en hoop zo alsnog te kunnen genieten van de gezellige warmte van een pelletkachel.
Jeanke