Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
peter van den Branden
stef123
alain
erwin
8 plaatsers

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van alain vr okt 09, 2015 8:49 pm

    hallo iedereen , ben aan kijken voor een pelletkachel in de living in plaats van een houtkachel die aangesloten is via een buis in de schouwpotten van het huis die starten vanaf het plafond .
    nu heb aan verschillende verkopers gevraagd hoe men het best aansluit voor de schouw en heb al twee verschillende oplossingen gekregen , de eerst zegt gewoon in de bestande schouw(das goedkoopste )
    maar bij de tweede krijg ik te horen dat men moet intuberen ???? in feite een flexibele buis tot boven ( das duurder ) en dat zou moeten want een bestande schouw mag men met pelletkachel niet gebruiken ,
    dus wat is het nu ??? ben nog aan zoeken naar de perfecte kachel en dat krijg men zoiets te horen , dus de vraag van de dag wie heeft er gelijk ??? wat denk jullie ervan ??? alvast bedankt voor de info
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin vr okt 09, 2015 8:50 pm

    stopt de buis in de schouwpotten of loopt ze door tot boven.
    welke afmetingen zijn de buis/schouwpotten en wat is de totale hoogte.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van alain za okt 17, 2015 11:49 pm

    hy , de schouwpotten zijn 20 op 20 gewoon schouwpoten dus
    en de buis zit nu in zo soort mof die zelf vastzit geklemd met van dat onbrandbaar wol ( de installateur heeft dat gedaan )  
    de totale hoogte van de schouwpotten is zo plusminus 8 m denk ik en van kachel tot schouwpot 2m
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin zo okt 18, 2015 12:12 am

    probeer het eerst maar zonder flexibel, dat moet zo lukken.
    de 80mm buis van de pelletkachel 1m in de potten laten gaan.
    onderkant tussen buis en potten opvullen met glaswol/rotswol zoals nu, een rozas tegen het plafond en klaar.
    als de schouw gekuisd wordt, haal je de glaswol even weg om de asse die tussen de buis en de potten valt weg te halen.

    de tweede verkoper die u direct op kosten wil jagen zou ik stillekes aan de kant schuiven.
    dan kun je beter de verkoper achter de volgende link eens vrijblijvend laten komen kijken: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van stef123 zo okt 18, 2015 9:20 am

    Ik zou het proberen zoals Erwin zegt, waarom veel geld uitgeven als het goedkoper kan. Bij mij was vroeger de pelletkachel ook zo aangesloten op de schouw.

    maar bij de tweede krijg ik te horen dat men moet intuberen ???? in feite een flexibele buis tot boven

    En heeft hij daar ook een prijs opgeplakt? Bij velen val je zo achterover als ze hun prijs zeggen.

    en dat zou moeten want een bestande schouw mag men met pelletkachel niet gebruiken ,

    waar staat dat geschreven?

    gtrs
    Stef
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van peter van den Branden zo okt 18, 2015 11:06 am

    Hallo,
    Flexibel in de schouw tot boven zou ik zeggen!
    Zeker omdat, wanneer je het onderhoud doet van de kachel en je de vaste buizen uit het plafond haalt, je huis vol stof komt te liggen.
    De asse van de pelletkachel blijft op de glaswol rond de vaste buizen liggen en op een jaar stoken kan dat zeer veel zijn
    flexibel plaatsen en afwerken met de nodige toebehoren zou toch maar tussen de 600-750 euro mogen zijn
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van stef123 zo okt 18, 2015 11:21 am

    tussen de 600-750 euro mogen zijn

    Dat is een mooie prijs, ik heb prijs gevraagd en bij mij kwamen ze af met 2500,00 euro aub, flexibel van 10 meter, vandaar dat ik zeg bij sommigen val je achterover.

    Maar ik blijf bij mijn standpunt, probeer het eerst zonder flexibel, veranderen kan je nog altijd.
    konijn
    konijn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Registration date : 27-01-13

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van konijn zo okt 18, 2015 11:36 am

    ik heb identiek dezelfde schouw zoals je beschrijft.Heb gedaan zoals Erwin weergeeft een paar jaar geleden en tot heden geen probleem.
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van peter van den Branden zo okt 18, 2015 11:46 am

    kwa branden en zo gaat het inderdaad niet veel verschil geven

    Gewoon om het proper te houden hé :-)

    Wij zijn het eens tegengekomen dat gans de living vol stof lag !!!!(was bij de klant wel 2 jaar
    geleden dat de schouw gekuist was) en sindsdien zeggen wij ook altijd: flexibel trekken!

    Peter

    piet
    piet
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 250
    Registration date : 23-11-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van piet zo okt 18, 2015 11:47 am

    Onze kachel is aangesloten op een bestaande schouw binnenshuis vanaf eerste verdieping ( ethernietbuis 20 cm en laatste stuk schouwpotten 20 cm) lengte ongeveer 6 a 7 meter
    De kachel is in de kamer met 80 buis aangesloten op plafond.
    Een stukje buis van 80 steekt iets in de schouw en iets onder het plafond zodat ik bij het reinigen de buizen er gemakkelijk afhaal, aansluiting gewoon dicht gecementeerd.
    Kachel brandt goed en nooit rook binnen.
    Toch wil ik hem een keer tuberen omdat ik er gemakkelijk bij kan en dit misschien beter is
    Groetjes
    Piet


    _________________
    Nordic Fire ILVAR 7
    houtpellets AVEVE -
    konijn
    konijn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Registration date : 27-01-13

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van konijn zo okt 18, 2015 1:51 pm

    moet wel zegen dat ik op zolder juist boven de buis van 80 een opening heb gemaakt met schuifje.Ik kuis schouw éénmaal per jaar via deze opening.
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van peter van den Branden ma okt 19, 2015 8:53 am

    @konijn

    Dat is ook een goede oplossing!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin ma okt 19, 2015 3:58 pm

    wie toch een flexibel wil om minder stof te hebben bij het onderhoud kan hem ook zelf steken.
    als je hem hier bestelt ben je voor ca. 30€ per meter gesteld. Wink


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van alain ma okt 19, 2015 9:00 pm

    bedankt iedereen , das al vele tips ,weer een beetje slimmer geworden  ben al ook naar een ander handelaar geweest
    en hy stelde voor geen flexibel maar waar de buis in de schouwpot komt de zijkanten afwerken met een mortelspecie ( die  vuurvast is denk ik  )
    zo schuin afgewerkt gelijk een trechter zodat tijdens het kuisen alles naar beneden valt en niet tussen pot en buis zit op de dichting wol
    denk dat deze ook een goed oplossing is
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van Fleur ma okt 19, 2015 9:12 pm

    alain
    opletten dat je bij vriesweer geen condenszone crieert met jou schouw ,het beste is nog altijd diameter 100 intuberen tot boven de schouw en de schouw gewoon bovenaan waterdicht afsluiten met deksel en daaronder 1m glaswol
    helemaal geen grote kost en de buis warmt op tot boven (bedrijfstemperatuur)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    meribo
    meribo
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 27
    Registration date : 20-12-12

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van meribo di okt 20, 2015 8:40 am

    Alain
    Heb hier 2,5 jaar terug dezelfde problematiek ondervonden. Schouwpotten starten vanaf 1,4 m hoogte achter granieten afwerking van de schouw.
    Ik heb toen niet geopteerd voor de flexibele buis tot boven wegens te duur, maar voor een aansluiting 40 cm diep in de bestaande schouwpot. Installateur had hier al ervaring mee.
    Via een vierkante inox trechter zit de buis geklemd in de pot met vuurvast "kleefmiddel" en onbrandbare wol daar nog rond. Het is niet de bedoeling dat dit jaarlijks wordt losgemaakt . Schouw kuis ik van bovenop het dak voor een 6 tal meter.Voorzichtigheid wel geboden om niet verder te stoten dan nodig.
    De schouwuitlaat heb ik boven op het dak voorzien van een schouwhoed 30 € tegen regeninsijpeling.

    Vooralsnog lukt dit prima, elk jaar kuisen absoluut nodig want er kleeft nogal wat poeder aan de binnenkant vd buizen.

    Mvg
    Frank
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van alain wo okt 21, 2015 10:17 pm

    ja aan condenszone had ik nog niet gedacht , nu met me houtkachel heb ik daar geen probleem mee want de brandgassen zijn zo heet bij verlaten van de kachel maar bij pellets is de rookafvoer veel lager
    dus tja nog eens overwegen om te intuberen , maar als toch moet zal het dan zelf doen is goedkoper als laten doen , maar heb nog niet de ideale kachel gevonden maar alles wat ik nu al weet is mooi meegenomen cheers  bedankt voor de info iedereen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin wo okt 21, 2015 10:36 pm

    heb je ooit de trek gekontroleerd van de schouw, 8m potten is al een flinke hoogte.
    als een brandende gazet er los doorvliegt ben je bijna verplicht om te intuberen.
    anders gaat de schouw ook nog eens alle warmte uit de kachel zuigen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    piet
    piet
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 250
    Registration date : 23-11-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van piet do okt 22, 2015 12:42 pm

    Is het een groot probleem als de schouw goed trekt.
    Misschien is dit wel af te stellen.
    Zou het veel verschil maken in stookkosten, kan dit niet vergelijken helaas.
    Minder trek geeft misschien meer problemen (rook enz.)
    Denk zelf ook aan intuberen maar de kachel brandt goed en mocht ik ooit gaan verhuizen dan is een houtkachel (nog steeds populairder in Holland)zo weer teruggeplaatst op het grotere kanaal.
    Groetjes
    Piet


    _________________
    Nordic Fire ILVAR 7
    houtpellets AVEVE -
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin do okt 22, 2015 1:30 pm

    een schouw die overdreven trekt kun je met een afstelling niet kompenseren.
    dan stook je de schouw warm ipv. de huiskamer.

    in vergelijking met schouwpotten van 20cm is de doorsnede oppervlakte van uw ethernietbuis van 20cm ongeveer 25% kleiner.
    als de kachel goed brandt kun je best alles laten zoals het is, geen problemen zoeken die er niet zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    piet
    piet
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 250
    Registration date : 23-11-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van piet do okt 22, 2015 3:54 pm

    Hallo Erwin,
    Klopt ik verander ook niets.
    Maar omdat hun met 80 mm overgaan in schouwpotten dacht ik aan een soort klep die je vroeger ook zag achter zo'n platte buiskachel.
    Groetjes
    Piet


    _________________
    Nordic Fire ILVAR 7
    houtpellets AVEVE -
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van erwin do okt 22, 2015 4:02 pm

    bij een pelletkachel liefst geen klep in de rookgasafvoer, de afvoer moet gasdicht zijn.
    als er een verstopping na de klep komt en de kachel zich uitschakelt blaast hij minstens 10' hete rookgas door de klep...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van Gast do okt 22, 2015 5:02 pm

    mijn kachel is ook aangesloten op een gemetste schouw zeker 9 meter hoogte , ik heb hierbij geen probleem
    ik heb wel dit [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] op de schouw gezet waardoor ik bij slecht of goed weer altijd een constante trek krijg , ben er zeer tevreden van ;-)
    op men andere schouw staat dit ook voor de houtkachel , en nooit geen huilende schoorsteen niet meer bij veel wind , bij weining wind of mistig weer krijg je toch trek door die aerospotten ;-)
    piet
    piet
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 250
    Registration date : 23-11-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van piet do okt 22, 2015 7:37 pm

    Waarschijnlijk goedkoper dan intuberen maar ja iedere situatie zal wel niet hetzelfde zijn  Rolling Eyes
    Piet


    _________________
    Nordic Fire ILVAR 7
    houtpellets AVEVE -
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van Fleur do okt 22, 2015 7:48 pm

    er is een groot verschil tussen een binnenschouw of een gevelschouw en dan te zwijgen als die aan de noorderkant gelegen is.
    sommige kachels worden maar gestart na het werk ,bij vriesdagen is dat een ramp en word de schouw nauwelijks warm
    als je alle dagen thuis bent en de kachel brand dag en nacht heb je waarschijnlijk geluk zoals JL
    aan ieder de keus

    Gesponsorde inhoud


    aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond Empty Re: aansluiten op bestaande schouwpotten vanaf plafond

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 10:40 am