Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Roger C


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van pascal.smeets di sep 13, 2011 1:55 pm

    Geachte bezoekers, ik heb volgende vraag. Ik wil mijnMCZ nova hydro opnieuw gaan invoegen in mijn bestaande cv-systeem. In het verleden had ik het probleem dat ik d ewarmt eniet helemaal rondkreeg omdat ik d ekachel als het ware als extra radiator had ingepast in het syteem. Ik heb nu simpel een tekening gemaakt hoe ik het nu wil doen. Kunnen jullie mij een reactie geven of ik dit goed doe en op die manier problemen voorkomen t.o.v. het niet overal warm krijgen van de radiatoren. Op die manier kan ik e rin ieder geval voor ozrgen dat nu alle goed word aangesloten en geregeld. Ik heb hier een getekende versie van mijn situatie maar kan deze niet uploaden schijnbaar. Als iemand mij wil helpen, dan mail even, dan kan ik deze direct doorzetten om bevindingen te krijgen. Of leg mij even uit hoe ik dit zou kunnen doen dat het zichtbaar is.
    Bij voorbaat dank. Pascal Smeets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast di sep 13, 2011 2:04 pm

    Tekening iscannen en opslaan op je pc en dan de werkwijze volgen zoals ik ze reeds beschreef in de zandbak of chit-chat een tijdje geleden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast di sep 13, 2011 2:56 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Block wo sep 14, 2011 5:33 pm

    Je kan de aanvoer niet voor de T- splitsing (vermoedelijk splitsing bovenverdiep)krijgen?

    Nu doe je toch weer hetzelfde, de kachel aansluiten als een radiator? Je gaat nu heet water van je ketel op je hydro kachel afsturen?

    Je kachel mag je op de stijglijn aansluiten.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Block wo sep 14, 2011 7:35 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van jeanhup wo sep 14, 2011 8:42 pm

    De pelletkachel gewoon op de retourstandleiding voor de CV-ketel zetten. Zie: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    In jouw geval zal dat er waarschijnlijk zo uitzien:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    groet,

    Jean
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Block wo sep 14, 2011 8:53 pm

    Kan de kachel niet zelf rondpompen zonder de cv?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 9:28 pm

    Of zo,

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 9:31 pm

    Block schreef:Kan de kachel niet zelf rondpompen zonder de cv?

    Dat kan. Maar vaak dient de cv installatie nog ingeregeld te worden om alle radiatoren warm te laten worden. Ik heb ook gevallen gezien waarbij gebruik wordt gemaakt van een openverdeler waarbij een extra pomp was geplaatst.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van jeanhup wo sep 14, 2011 9:39 pm

    Block schreef:Kan de kachel niet zelf rondpompen zonder de cv?
    Jawel, die moet ook van een pomp voorzien zijn (zie de tekening [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Maar het principe van het aansluiten van de pelletkachel op de retourleiding van de master-warmtebron betekent dat je het originele reeds werkende systeem in takt laat - zowel hydraulisch als regeltechnisch.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 11:51 pm

    2 warmtebronnen steeds aansluiten via een evenwichtsfles waarbij je dmv een zoneventiel steeds slechts 1 van beide warmtebronnen hydraulisch toelaat tot het syteem , dit is de enige juiste oplossing om een bestaand verwarmingssyteem aan te sluiten op 2 of meerdere hydraulisch verschillende warmtebronnen aan te sluiten , er wel vanuit gaande dat de reeds bestaande secundaire installatie ok is Cool
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Block do sep 15, 2011 5:56 pm

    jeanhup schreef:
    Maar het principe van het aansluiten van de pelletkachel op de retourleiding van de master-warmtebron betekent dat je het originele reeds werkende systeem in takt laat - zowel hydraulisch als regeltechnisch.

    Okay dan ben ik volledig mee, je verhoogt enkel de aanvoer van de retour van de huidige gasketel. Ik had het teveel vanuit mijn eigen situatie bekeken, bedankt!


    Laatst aangepast door Block op do sep 15, 2011 6:01 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van jeanhup do sep 15, 2011 6:00 pm

    Inderdaad: je warmt het water gewoon voor zodat de masterketel niet meer (of in elk geval minder vaak) hoeft aan te springen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast do sep 15, 2011 6:40 pm

    kachel op retour van cv-ketel = geen goed idee : je wijzigd hierdoor wel degelijk het bestaande hydraulisch circuit waarbij u kachel een bijkomende 'weerstand' vormt waarop een GOEDE bestaande installatie NIET berekend is , ik zeg niet dat het niet zal helpen maar het totale rendementplaatje zal niet hetzelfde zijn als wanneer je u installatie op een deftige , hydraulisch correcte wijze , berekend EN uitvoerd Cool
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast do sep 15, 2011 7:18 pm

    Helemaal mee eens Pelletburner.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van jeanhup do sep 15, 2011 8:27 pm

    De kachel vormt geen extra weerstand indien correct aangesloten met eigen pomp en juist geplaatste éénwegklep. Op het moment dat de kachel niet werkt en dus de pomp van het kachelcircuit niet draait neemt het reguliere hydraulische circuit zijn gewone weg van de minste weerstand langs de aansluitpunten van de kachel op de retour.
    Op deze manier worden al jarenlang hout- en pelletketels op bestaande CV-systemen aangesloten.
    Overigens ben ik zelf een groot voorstander van het inpassen van een buffervat om de diverse warmtebronnen aan een bestaand systeem te koppelen (buffervat als master).

    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Block do sep 15, 2011 10:23 pm

    Over dat buffervat ben ik het ook weer eens. Maar krijg eens een buffervat op zolder door een simpel zolderluik. Anders zou ik er ook één zetten met zonneboiler plaatje.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van pascal.smeets vr sep 16, 2011 12:18 pm

    Hallo mensen, dank al voor deze reactie maar de pelletkachel zit in het circuit beneden op verdieping en de cv zit boven op d ezolder op 10 meter hoogte. Hefet dat wellicht nog enige invloed.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast vr sep 16, 2011 6:05 pm

    pascal.smeets schreef:Hallo mensen, dank al voor deze reactie maar de pelletkachel zit in het circuit beneden op verdieping en de cv zit boven op d ezolder op 10 meter hoogte. Hefet dat wellicht nog enige invloed.

    natuurlijk heeft dat invloed , een waterkolom van 10 meter is 1bar druk ! Cool
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gast di nov 08, 2011 8:38 pm

    Ik heb mijn kachel zo aangesloten ,via kranen ,draai de 2 kranen van de mazout ketel dicht en open die van de pelletkachel en de standaard pomp doet het water gewoon circuleren.

    De kachel is een 22kw

    Gesponsorde inhoud


    MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem Empty Re: MCZ hydro-kachel aansluiten aan bestaande cv systeem

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 9:21 pm