Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    opstart tijd P958

    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 4:40 pm

    We hebben vorig jaar een woning gekocht waar een Piazzetta P958 pelletkachel staat.
    Werkt vrij goed, maar heeft steeds een zeer lange opstart tijd:

    Aanzetten -> Opstartfase -> 5min later begint die te branden -> 30-45min later begint die pas warme lucht te blazen.

    Hoe komt het dat het zolang duurt voordat hem warme lucht begint te blazen?
    Hoe kan ik dit veranderen?

    Qua onderhoud is hij steeds goed in orde. We kuisen hem regelmatig van kop tot teen Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 6:18 pm

    temp.instelling P15 niet juist hoort ongeveer 85 graden te zijn. Of de kachel brandt gewoon niet goed zodat het een eeuwigheid duurt voor je de temperatuur bereikt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van erwin vr maa 11, 2016 6:29 pm

    misschien geven de gebruikte pellets niet veel warmte.
    of is er een groot onderhoud nodig, dat is meer dan van kop tot teen kuisen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4395
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van krusty vr maa 11, 2016 8:01 pm

    Kuisen van kop tot teen doen de meesten !
    Maar hoelang is het geleden dat ze een groot onderhoud gehad heeft , en dat is meer dan van kop tot teen.

    ttz. uit de schouw trekken, liefst naar buiten voeren op een duvelken , ontmantelen , uitblazen enz....
    Dan ben je wel zoet voor een uur of 2.

    Je kan het ook laten doen door de installateur maar dan ben je ook wel ongev. 150 € armer !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 8:36 pm

    Schoonmaken Piazzetta is een fluitje van een cent. Dun stofzuigerslangetje'regelmatig te vinden bij Aldi/lidl/Blokker etc.! Binnenplaat er uit kantelen door de twee halve maantjes aan de zijkanten te kantelen. Je kan nu alles er achter schoonmaken.Onderplaat losmaken,is een klein inbusboutje. Je kan nu de volledige ruimte schoonmaken van de rookgasventilator. Achterkant aansluiting rookgasafvoer losmaken en uitzuigen.Rookkanaal T stuk schoonmaken. Hoef je geen 200kg voor naar buiten te sjouwen. Doe dit een paar keer in het stookseizoen,is een -uurtje werk
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van nick1 vr maa 11, 2016 8:49 pm

    Piazetta op welk vermogen staat de kachel ingesteld op de afstandsbediening? Bij mij staat ie op P3 ingesteld zodat de kachel eens de 2 opstartfases voorbij zijn snel opwarmt en de ventilator zijn warmte begint te blazen. Verder heb ik P15 verminderd naar 75° waardoor de ventilator sneller opspringt en zijn warmte uitblaast. Als ik op die wijze werk (P3 en 75°) dan springt de ventilator na startfase 1 en 2 binnen de 5 minuten op.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 8:55 pm

    Je vermogenstand heeft niets met je opstart te maken.Maakt niets uit of dit P1 of P3 is. Opstarten en inschakelen heeft alleen met P15 temperatuur te maken ( die bepaald het inschakelmoment van de ventilator)of een niet goed brandende kachel door wat voor oorzaak dan ook.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van nick1 vr maa 11, 2016 9:02 pm

    Niet akkoord Pepe. Eens opstartfase 1 en 2 voorbij begint de kachel veel sneller op te warmen als deze in de hogere vermogensstanden ingesteld staat. Als je de afstandsbediening instelt op P1 dan duurt het veel langer vooraleer de ventilator aanslaat dan dat hij in P3 of P4 staat. Test het maar uit. Is logisch ook want de vlam in de hogere vermogensstanden is veel heviger waardoor de kachel sneller zijn 75/85° bereikt.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 9:15 pm

    De opstartfase 1 en 2 hebben eigen parameters (pellettoevoer en rookgas) dit heeft niet met vermogensstanden te maken. Wat je kachel doet met opstarten daar zijn de pellettoevoer en rookgasventilator een heel andere instelling als je vermogengstanden. Je kachel brandt dus met opstarten altijd zoals de daarvoor ingestelde parameters zijn en niet op de parameters van je vermogenstanden als de kachel de opstartfase voorbij is. Dan zou je kachel met opstarten hetzelfde branden als in zijn vermogenstanden die je instelt op je afstandsbediening en dezelfde pellettoevoer en rookgasinstelling hebben. Niet dus. Maar laat topic starter zich eerst maar eens melden en dan worden we misschien wat wijzer.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van nick1 vr maa 11, 2016 9:26 pm

    Volgens mij klaagt topicstarter over het feit dat het te lang duurt vooraleer zijn ventilator warmte begint te blazen en dat beinvloed je wel degelijk door je kachel te laten draaien op een hoger vermogen maar ga er niet veel woorden meer aan vuil maken. Ieder zijn mening en gedacht erover.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast vr maa 11, 2016 9:31 pm

    Is inderdaad op twee manieren te lezen/uit te leggen.Hoe heet dit ook al weer: Babylonische spraakverwarring of zo. Kan dus zijn dat die wel snel opstart en gaat blazen. Ja dan moet de fik er in Staat hier ook altijd op 3 en ventilator ook .
    Maar kan dus ook zijn dat de kachel pas na lange tijd begint te blazen en dan is er dus bovengenoemd probleem waarschijnlijk aan de orde.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Fleur vr maa 11, 2016 10:57 pm

    meten is weten......meet eens de warmte aan de uitgang van de kachel en je zal merken dat iedere kachel maar na een uur zen maximum warmte uitstraalt,de kachel zelf moet trouwens ook opwarmen.........een kachel is geen elektrisch vuurtje toch... Rolling Eyes


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van erwin za maa 12, 2016 1:51 pm

    @unrealbenny: kun je nog even uitleggen wat juist het probleem is.
    begint de ventilator pas na 45' te blazen of blaast hij eerder maar komt er pas na 45' warme lucht uit.

    ps: het volgende bericht is voor TS.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast ma maa 14, 2016 9:06 am

    Veel reply's, thanks!
    Ik ga vanavond direct proberen om de temp.instelling P15 aan te passen en wat te verlagen.

    De ventilator begint pas na 45' te blazen!
    Daarvoor brandt de kachel al zeer hard. Ik laat hem dan ook altijd starten in vermogen P3. Maar de ventilator slaat gewoon niet aan. Je voelt wel al de warmte van de kachel zelf als je vlakbij staat, maar zonder dat de ventilator werkt heb je daar niet veel aan...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast ma maa 14, 2016 11:37 am

    Toch goed gelezen. Laat eerst even weten hoe die temperatuur staat.Als die instelling namelijk klopt is er wat anders aan de hand. Wanneer de kachel zo hard staat te branden voordat de ventilator begint te blazen hoe hoog is dan je rookgastemperatuur?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast ma maa 14, 2016 12:12 pm

    Pepe, blijkbaar kan ik in de menu enkel de basis zaken instellen, en niet de temperatuur instellingen.
    Kan je mij zeggen hoe ik dit dan wel moet doen?
    Ook hoe ik de rookgastemperatuur kan uitlezen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast ma maa 14, 2016 12:13 pm

    Ik begin er een beetje aan te twijfelen of die kachel wel goed brandt. Als de kachel zo hard brand en heet wordt zoals je aangeeft  nog voordat de ventilator aanslaat  dan zou de kachel in storing moeten gaan omdat deze zijn warmte niet kwijt kan.Heb je wel een handleiding bij die kachel?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van erwin ma maa 14, 2016 1:12 pm

    @unrealbenny: hier staat een handleiding van de p958: KLIK.

    rookgastemperatuur kun je aflezen in de menu onder stove state.
    hoeveel graden komt erop als de kachel koud is en na 40' hard branden voor de ventilator aangaat.
    is de uitlaatbuis zuiver waar de voeler van de rookgastemperatuur zit, als deze in de asse zit kan hij geen korrekte temperatuur meten.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van erwin do maa 17, 2016 6:41 pm

    @unrealbenny: heb je de rookgastemperatuur kunnen aflezen.
    of is het probleem opgelost en ben je met de handleiding onder de arm met de noorderzon vertrokken?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van nick1 za maa 19, 2016 8:44 am

    Eigenlijk heb ik geen zin meer om nog verder mijn latijn te steken in het helpen van nieuwe leden. Geeneens een deftige voorstelling en eens ze een handleiding en info verkregen hebben vertrekken ze met de noorderzon tot ze weer eens een probleem hebben. 't is hen nog teveel om te antwoorden of feedback te geven over de aangegeven oplossingen.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast za maa 19, 2016 8:57 am

    Ik sluit mij hier  bij aan. Heb hem helemaal wegwijs gemaakt in het menu en vervolgens te beroerd om een bericht te plaatsen. Ik ga mijn tijd er verder niet meer insteken om mensen via pm of mail te helpen. Het probleem dan is alleen dat je mensen niets meer kan vertellen over menu of parameters als het alleen via het forum gaat.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Fleur za maa 19, 2016 9:14 am

    dit is allang een oud zeer op het forum en die volgens mij om serieuze maatregelen vraagt...... niet goed


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    evert.clonen
    evert.clonen
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 78
    Leeftijd : 48
    Registration date : 08-10-14

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van evert.clonen za maa 19, 2016 11:36 am

    Ach lieve mensen, het is gewoon een feit dat dit de "nieuwe" mentaliteit is. Daar kan je weinig aan doen. Ik weet ook wel dat ik een stukje minder actief ben nu dan vorig jaar. Maar, als er niets is waar ik over kan meespreken... Zwijg ik best, niet?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van erwin za maa 19, 2016 3:19 pm

    niet teveel van wakker liggen, wie niks meer laat horen kan voor mijn part bij een volgend probleem de pot op.
    dat ze dan maar een installateur zoeken en de problemen geraken ook wel opgelost.
    die hoeven ze niet eens te bedanken of feedback te geven, betalen is voldoende.

    @evert.clonen: actief zijn heeft niets te maken met veel of weinig zeggen.
    iedereen die regelmatig eens inlogt op het forum en wat leest valt daar ook onder.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gast ma maa 21, 2016 12:36 pm

    Ik ben een nieuw lid met een vraag, maar heb niet altijd de tijd om bepaalde zaken onmiddellijk te gaan testen of te beantwoorden. Ik apprecieer het juist zeer hard dat mensen open staan om anderen te helpen!

    En jullie antwoorden hebben mij ook geholpen:
    Eerst heb ik de parameter P15 verlaagd naar 75°C, en vervolgens ook nog eens alles deftig gekuist. Het duurt nog steeds zo'n 20min voor hij aan die 75°C zit, maar dit vind ik al een hele verbetering t.o.v. 45min.
    Om de opstarttijd nog verder te versnellen zal ik misschien andere pellets moeten kopen (maar deze werken juist heel goed in mijne Edilkamin Kachel), maar ik ga het voorlopig zo laten.

    Gesponsorde inhoud


    opstart tijd P958 Empty Re: opstart tijd P958

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 4:23 pm