Ik heb sinds 2010 een pelletketel van het merk OPOP ( Tsjechië ) van 24KW waarmee ik mijn woning verwarm.
De firma waar ik deze van heb gekocht is niet lang na deze aankoop failliet gegaan en zelfs verdwenen.
Doordat ik bij de plaatsing onvoldoende uitleg heb gekregen en een totale noob was omtrent verwarming, heb ik het onbedoeld nagelaten om een jaarlijks onderhoud te laten uitvoeren.
Pas sinds een 2-tal jaar probeer ik hem zelf te onderhouden omdat ik geen firma kan vinden in de regio waar ik woon die dit merk kent.
Ik heb 2 problemen met deze pelletketel
1) De gloeikaars gaat steeds maar max 2-3 maanden mee, sommige seizoenen moet ik 5 gloeikaarsen vervangen en dus ook telkens aankopen ( via een leverancier die in Nederland gevestigd is )
Ik weet dat een gloeikaars altijd onvoorspelbaar is wanneer deze kapot kan gaan maar dit is duidelijk abnormaal
2) Het andere probleem is het volgende: Het bakje waar de pellets in belanden en waar de verbranding plaatsvindt geraakt de hele tijd overvol waardoor de ketel om de 2 dagen uitvalt, soms zelfs binnen de 24h. Ook koekt heel de ketel heel snel aan en moet ik hem nu zeer regelmatig een kuisbeurt geven.
Conclusie: Ik ben het grondig beu want nu moet ik elke dag naar deze ketel gaan kijken die in de kelder staat en is het zelfs niet meer betrouwbaar qua gebruik. Bv. binnenkort gaan we 3 dagen naar het buitenland en de ketel gaat dan gegarandeerd uitvallen waardoor het serieus zal afkoelen in de woning.
Ik ben nog steeds een grote fan van het concept verwarmen met pellets maar op deze manier uiteraard niet meer.
Hopelijk kan iemand helpen.