Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 28 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
harrielok
jeanhup
XTZ99.25MKII
7 plaatsers

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer


    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 121
    Registration date : 18-11-13

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van XTZ99.25MKII wo jan 03, 2018 2:11 pm

    Zopas ook een filmpje gemaakt en zoals je kan zien is de vlam op het filmpje ook wit-geel, alleen in het echt is het meer oranje geel. Ik heb geprobeerd met drie verschillende cameras en allemaal geven ze dit zo weer.. het ligt aan de belichting zoveel is zeker. Ik heb in het echt nog nooit een pelletkachel met zo'n witte vlam gezien en ik heb er toch al redelijk veel gezien. Wel variaties van gelig naar licht oranje.

    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Mauritsius wo jan 03, 2018 2:27 pm

    zeer waarschijnlijk komt dat door de "witbalans instelling " van de camera , niet door de vlam of je ogen hoor!
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 749
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Chriske wo jan 03, 2018 2:33 pm

    Heb net ook een paar foto's gemaakt van mijn kachels. Zit met hetzelfde probleem kwa belichting. Als de 'vlam' heel laag is dan is de gloeiende partij eerder oranje van kleur en niet geel zoals op de foto.
    Alleen tijdens opstart heb ik dezelfde vlam als in Erwin's post hierboven.

    Bovenste foto is mijn grote kachel, hoge vlammen bij opstart(P2). Precies hetzelfde doet mijn budgetkachel, ook wit-gele hoge vlammen
    Onderste foto is die budgetkachel in 'eco modus' en mijn grote dure doet precies hetzelfde tijdens modulation, alleen zijn de vlammen bij die grote een héééél klein beetje groter.  Het brandpotje is door belichtingsproblemen een beetje te geel uitgevallen.

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Pellets12

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Pellets11
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 32177
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van erwin wo jan 03, 2018 2:41 pm

    afwachten hoelang de brandpot van de laatste foto het uithoudt.
    een dikke laag gloeiende pellets daar kunnen veel brandpotjes niet tegen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 749
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Chriske wo jan 03, 2018 2:59 pm

    Beide brandpotjes zijn gietijzer ik schat 10mm wanddikte. Zal wel een tijdje meegaan.  Anders zou het zijn met een plaatstalen brandpot, dat zit er binnen de kortste keren door.
    Al bij al, zo duur zal zo'n brandpotje wel niet zijn zeker. Ik ga der momenteel van uit dat ik redelijk zuinig stook op deze manier. Dus als ik binnen 1, 2,3 jaar een nieuw potje moet kopen...so be it...

    De foto geeft trouwens een compleet vertekend beeld. Het fel verlichte gedeelte rechts-achter is gewoon schijnsel van het vuur op de wand. Het potje zelf gloeit helemaal niet(nooit trouwens).
    En trouwens een dikke laag gloeiende pellets ligt daar nooit in, ik tune die pellets zo dat er echt een minimum aan pellets in dat bakje ligt te gloeien. Soms zie ik zelfs de onderste gaatjes van het brandpotje, zo weinig liggen er in te gloeien . Dat doen beide kachels nu al een hele tijd op deze manier, zonder dat die kachels uitvallen. Dat heeft me trouwens wel een paar dagen gekost om die zo te tunen.
    peter m
    peter m
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 105
    Registration date : 03-01-13

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van peter m wo jan 03, 2018 3:46 pm

    hoi pelletstokers
    Altijd leuk om met je kachel bezig te zijn om het meest gunstige rendement te krijgen
    Ben zelf ook wel aan het regelen heeft ook met de buiten temperatuur te maken ,om dan je kachel in een bepaalde stand te zetten lees meer of juist minder pellets bij - 10c. moet die meer aan de bak!
    Ik heb een Piazzetta 956 en kan daar mooi mee ,spelen , gaat goed ook omdat deze kachel nit uit gaat als de kamer temperatuur bereikt is stook nu met Pure Power pellets gaat erg goed mooie ,lichte vlam,
    ook hier zit een gietijzeren vuurbak in na bijna 5 jaar nog prima
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 749
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Chriske do jan 04, 2018 9:39 pm

    Heb toch nog eens een paar foto's gemaakt.
    Deze keer heb ik de situatie zo correct mogelijk gefotografeerd door de belichting op manueel te zetten.

    Eerst dus als de kachel opstart.

    2de en derde foto flink ingezoomd. Enkel het brandpotje is te zien.
    Die tweede foto is de situatie als de kachel bezig is te moduleren. Het beeld staat stil. Wat je dus niet kan zien op die foto is dat de pellets flink aangejaagd worden door de blazer.  In die tweede foto zijn er trouwens net een paar pellets in de brandpot gevallen, daardoor zijn er wat hogere vlammetjes. In de laatste foto zijn er slechts wat gloeiende pellets te zien.  Als je goed ziet zijn er zelfs vanonder een paar gaatjes zichtbaar van de brandpot. Er liggen maw op elk moment niet al te veel pellets tijdens modulatie.  Toch blijft de living constant op 22°. Idem met de werkplaats, maar dan op 19°.
    Nauwkeuriger/economischer afstellen kan echt niet (volgens mij).

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Pellets16

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Pellets15

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Pellets14
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Mauritsius do jan 04, 2018 10:57 pm

    Hier dan een foto van het Extraflame zusje : Viviana met kanalisatie , deze zie je achter links in de zilverfolie
    mettertijd ga ik daar een bekleding over maken .


    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 24637766267_c1c8bb104a_z




    De kanalisatie gaat daar direkt door de muur onder de sokkel van de keuken & de warmte blaast door een opening van 8cm diam.
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Mauritsius do jan 04, 2018 11:03 pm

    nog eentje van wat dichterbij;  je ziet  de  vlamkeerder  aan het brandpotje vooraan

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 27729078119_cf5f201187_z


    de gele streepjes   zijn vuurspettertjes

    En nog een  foto  van de zijgevel met de   schouw tot boven de nok



    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 39475289412_e512bedb49_z


    Laatst aangepast door Mauritsius op do jan 04, 2018 11:11 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 749
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Chriske do jan 04, 2018 11:06 pm

    Bij ons gaat die buis ook onder de sokkel van de keukenkasten.. Wink
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Mauritsius di feb 20, 2018 10:47 am

    Vandaag bericht gekregen van Wonen- Vlaanderen ; we hadden een subsidiepremie aangevraagd en die is nu toegekend. ( voor plaatsen ( verbeteren ) van DW schouw , zie foto ber. 34 )
    Met dank aan het Forum & Erwin die de tip gaf.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 32177
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van erwin di feb 20, 2018 1:04 pm

    500€ daar koop je 2 palletten pellets mee.
    zeker niet laten liggen als je er recht op hebt...

    ter info voor de anderen, meer uitleg over de verbeteringspremie voor de schouw staat hier in de laatste berichten:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Nieuwe dubbelwandige rookafvoer - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe dubbelwandige rookafvoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo okt 06, 2024 4:39 am