Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
harrielok
pedro
Luc Peeters
grossard.rob
erwin
krusty
10 plaatsers

    Eindelijk...!


    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma sep 25, 2017 11:40 am

    Erwin,

    Die circulatie is er sowieso want er is geen deur tussen onze living en keuken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma sep 25, 2017 11:43 am

    heb je al getest met de afstandsbediening in de keuken.
    de kachel zal dan later in stand-by gaan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma sep 25, 2017 12:41 pm

    Hola..! ben hier effe niet mee Erwin,

    Waarom zal de kachel later in stand-by gaan als ik test met de afstandsbediening in de keuken...?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma sep 25, 2017 12:48 pm

    omdat je zei dat het daar 4 graden kouder is dan in de living.
    de meting van de kamertemperatuur zit toch in de afstandsbediening neem ik aan.

    test het eens met vraagtemperatuur 2 graden minder en afstandbediening in de keuken.
    zal daar veel sneller warm zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma sep 25, 2017 12:52 pm

    Zit er dan in die afstandsbediening een temperatuursensor...?
    Voor alle duidelijkheid ik heb enkel een ingebouwde thermostaat en een afstandsbediening waar ik wat regelingen mee kan uitvoeren.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma sep 25, 2017 1:03 pm

    een eenvoudige AB zonder display dan zal het niet gaan, dan zit de temperatuursonde aan de kachel.
    maar in de handleiding staat op blz. 17 dat achteraan een externe thermostaat kan aangesloten worden.
    die zou je dan wel in de keuken kunnen plaatsen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma sep 25, 2017 5:01 pm

    Bon,
    Fan die warme lucht moet transporteren(zie bericht 100) geïnstalleerd en klaar om te testen. Spijtig genoeg is het momenteel veel te warm om de kachel aan te steken.
    Om de snelheid van de 80mm fan te regelen gebruik ik een DC-DC convertor. Ik kan daarmee de fan (bijna) van stilstand regelen tot max toeren bij 12V.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Om heel eerlijk te zijn verwacht ik daar niet te veel van, maar voor mij zou het al voldoende zijn als ik een paar graadjes kan 'bijsteken' met diene fan.
    Om niet die gaten in de muur nu al te moeten boren heb ik om te testen door het deurgat een buis van 90mm gestoken aan de 'uitgang' de fan en in de living een stuk buis 45° naar omhoog. Een paar stukken ductape en wat elastieken en de testopstelling was klaar op een paar minuutjes.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma sep 25, 2017 6:04 pm

    is dat een buisventilator.
    past die niet op de kanalisatie uitgang met een verloop van 80 naar 90mm.
    is maar een idee...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma sep 25, 2017 7:31 pm

    Nee hoor Erwin,

    is een gewone 80mm fan waarmee ik ga testen. Zo eentje die in computers wordt gebruikt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma sep 25, 2017 7:42 pm

    er bestaan speciale buisventilatoren.
    met google zoeken op buisventilator of kanaalventilator is er meer over te vinden.
    hier een willekeurige link...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di sep 26, 2017 11:58 am

    Erwin...

    Die buisventilatoren zijn niet echt goedkoop hé...! Effe gaan kijken en een gemiddelde van 500€ is niet wat ik in gedachte had. Ze zijn trouwens redelijk groot.
    Toch bedankt voor de tip...;-)

    De fans die ik nu heb moeten niet echt aan de hoogste eisen voldoen, ze moeten ook op een laag toerental kunnen draaien. Ik heb er gekocht van 12€. De enige voorwaarde die ik stel om die dingen eventueel in te bouwen is dat ze compleet geluidloos zijn. En met de toerentallen die ik gebruik zijn ze dat ook. Niks maar dan ook helemaal niks te horen als die draaien. Als die op volledige spanning(12V) draaien dan hoor ik een heel licht gezoem. Maar dat zal nooit gebeuren want ik draai momenteel op 4.2V. Bij dit toerental zag ik de temperatuur aan de uitgang van de buis een graad of twee stijgen. Is nog geen super prestatie maar ik test alleen als de kachel aanstaat en de sessies zijn met deze (zomer)temperaturen buiten te kort om degelijke testen uit te voeren.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di sep 26, 2017 3:37 pm

    er staat 1 tussen van een bekend merk voor 59€:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    maar net gezien dat de meeste maar tot 60° gaan, dus vergeten we dit maar...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske wo sep 27, 2017 9:15 am

    Na een paar testen is het overduidelijk dat de warme lucht die ik (met een kleine fan) vanuit de living doorsluis naar de keuken voldoende warmte doorgeeft om de temperatuur aldaar te doen stijgen. Niet veel slechts 2à3 graden. Voor alle duidelijkheid, niet de volledige keuken wordt plots 2à3 graden warmer, enkel de omgevingslucht in de buurt van de ventilator. En het gaat hier slechts over 1 fan met een diameter van 8cm.

    Toch wel een zeer opmerkelijk resultaat want door hem te versnellen wordt lucht per definitie afgekoeld(!) daar kan je niet omheen. Toch stijgt de temperatuur aldaar.

    De meest logische stap is nu om te testen en zien wat er gebeurd als er meerdere fans die warme lucht transporteren. Zal dat resulteren in een algemene stijging van de temperatuur aldaar..?

    En nee hoor, die fans verbruiken helemaal niet veel energie, slechts een paar mA bij ongeveer 4V.

    't vervolgt....;-)
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van harrielok wo sep 27, 2017 9:41 am

    Zoals Erwin al aangeeft kunnen deze ventilatoren tegen een hoge temperatuur?


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske wo sep 27, 2017 10:02 am

    Hold your horses...! hier is duidelijk een misverstand jongens... Wink

    Ik transporteer met die fans slechts de aanwezige lucht vanuit de living(dicht tegen de zoldering) naar de keuken(momenteel door het deurgat). Die lucht is geenszins heet. Zoals ik in een eerdere post al vertelde is de lucht een pak warmer tegen de zoldering, wat uiteraard logisch is. Ik meet tegen de zoldering in de living soms (bijna) 30°. Het is die warme(re) lucht die ik transporteer naar de keuken. Een gewone fan heeft met die temperaturen helemaal geen problemen.

    Ik zal wel veel moeten testen om de lucht niet te veel af te koelen tijdens transport. Hoe sneller ik de lucht transporteer(lees: fans sneller laat draaien) hoe koeler de lucht in de keuken aankomt.

    Maar ik heb(veel) tijd hoor... Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin wo sep 27, 2017 10:36 pm

    volgende week beter weer om de kanalisatie te testen, met maxima rond de 15 graden.
    geen oude plafondventilator liggen die de warmte in de living beneden houdt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske do sep 28, 2017 8:55 am

    Neen zo'n plafondventilator heb ik niet maar ik maak van de nood een deugd, bij wijze van spreken. De 'overtollige' warmte van de living transporteer ik met die kleine fan(s) dankbaar naar de keuken. Zoals ik al eerder opperde als ik die keuken-accumulator kan uitlaten door die extra warme lucht naar daar te transporteren is dat lekker meegenomen. Die kanalisatie doet zijn werk schitterend en dat beetje extra met die fans zou meegenomen zijn.
    ALS ik die keuken accumulator daarmee kan uitlaten bespaar ik zo maar even 7kW. 't Zou mooi zijn...! In totaal wordt dat dan 17Kw dat we kunnen supprimeren aan elektriciteit .
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma okt 09, 2017 7:51 pm

    Heb ondertussen al wat tech-parameters aangepast bij de ExtraFlame.
    Wat meer stuwing naar de kanalisatie-ventilator.
    En tevens ook een beetje minder stuwing van de lokale fan tijdens 'afkoelen' van de kachel als die in 'stand-by' gaat. Vreemd genoeg maakt die kachel het meest(heel veel) lawaai tijdens dat afkoelen.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di okt 10, 2017 9:36 am

    Heb kort na de installatie de Delta-T parameter bijgesteld van 2° naar 1°.
    In het begin na die aanpassing viel er ons niks op maar na een paar dagen natuurlijk wel.  Namelijk dat de gevraagde 1° niet correct uitgevoerd wordt.
    Naar boven toe lijkt de kachel te anticiperen en gaat al in stand-by bij 21.5° als we 22° graden kamertemperatuur vragen. Eigenlijk zou die maar eerst mogen uitschakelen bij (ongeveer)23°.
    Andersom komt de kachel maar eerst terug uit stand-by als de kamertemperatuur 2° onder die gevraagde 22° zit. Die gevraagde hysteresis van 1°+ en 1°- klopt van gene meter.
    Blijkbaar is er iets mis met die meetsonde of is dit een standaard 'te tolereren' meetfout van dit soort kachel..?
    Voor alle duidelijkheid : deze vaststelling is gedaan lang voor de aanpassing uit bericht 118, dus heeft er helemaal niks mee te maken.

    Ik vraag mij af of met pelletkachels ook mogelijkheid is om een PID correctie uit te voeren. Bij mijn 3D-printers heb ik zo'n PID correctie uitgevoerd. Na die correctie blijft het hotend veel beter op de gevraagde temperatuur. Zo'n PID correctie is een standaard procedure net nadat de printer helemaal klaar en operationeel is. Bedoeling is om alle mogelijke invloeden van de printer onderdelen zelf alsook invloeden van buitenaf in rekening te brengen tijdens de uitvoering van die test. Op die manier sluit je elke mogelijke fout uit en zal de meetsonde veel beter(correcter) reageren op temperatuur schommelingen van buitenaf.
    Ik ben er me van bewust dat dit geen alledaagse ingreep zou zijn,(als het überhaupt al mogelijk is bij pelletkachels) PID correctie is helemaal geen tech-parameter, maar een aanpassing van de firmware op de mainboard zelf.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di okt 10, 2017 2:10 pm

    PID correctie dan moet je al gaan wijzigen in de software, daar kom je niet in.
    heeft trouwens weinig zin, een meetsonde achter op de kachel zal nooit de juiste kamertemp. meten.
    is het dan niet beter om gewoon de vraagtemp. 1° hoger te zetten als de kamertemp. die je in gedachte hebt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di okt 10, 2017 3:13 pm

    Als ik de software had om de PID aan te passen zou 't rap geflikt zijn. Ik zag namelijk in de tech-settings dat er op de mainboard een seriele poort aanwezig is, bijna zeker van om diene mainboard aan te spreken. Maar ik vermoed dat het geen open source is...;-)

    Maar nu je me eraan doet denken, die sensor zit waarschijnlijk(natuurlijk) aan de achterkant. Daar zit meer dan waarschijnlijk een stuk van het probleem. Na de installatie ben ik de schouw waar die kachel voorstaat beginnen 'aankleden'. Het komt er op neer dat er een pak minder luchtcirculatie is (achter die kachel) dan voor de bekleding van die schouw.
    Dat maakt dat de gevangen warmte achter de kachel snel(ler) opwarmt en dat die kleine ruimte achter de kachel minder snel zijn warmte verliest. Zou dat misschien mijn probleem zijn...?
    Zou 'k eens kunnen testen met een externe thermostaat.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van harrielok di okt 10, 2017 3:43 pm

    Een extraflame kan je eenvoudig met een externe thermostaat uitbreiden.
    |Ik begrijp dat jij de wisseling van temperatuur gemeten met een andere thermometer als leidraad gebruikt voor de werking van de kachel.
    De temperatuur meter van de extraflame zit rechts onder aan de kachel.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di okt 10, 2017 3:50 pm

    over de externe thermostaat had ik het al even in bericht 106.
    maar volgens mij gaat de kachel dan niet verminderen als de vraagtemperatuur in zicht komt.
    dat is gewoon een kontakt dat opent/sluit op ingestelde temperatuur, de kachel krijgt geen marge door.
    is ook te testen met een knopje indien geen externe thermostaat in huis, en dan zelf thermostaat spelen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di okt 10, 2017 7:04 pm

    Nee hoor Harrie, de temperatuur(waarover sprake in post 119) lees ik steeds af op de kachel zelf. Er hangen ondertussen al een reeks andere thermometers in huis, maar die dienen enkel als referentie. Zo heb ik tijdens deze testfase steeds een duidelijk overzicht van het temperatuurverschil -en verloop als ik weer wat aanpas in huis of aan de kachel zelf.

    Ik ga der momenteel even van uit dat ik een compleet ander verloop zal zien met een externe thermostaat. Ik vermoed Erwin dat ik een correctere uitlezing ga krijgen als de thermostaat niet te dicht bij de kachel staat, een paar meter weg van de kachel. Just a thought...

    Als ik een externe aansluit zal de interne moeten worden uitgeschakeld in de software.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di okt 10, 2017 7:45 pm

    beste plaats is zoals de thermostaat van de cv.
    rechtstreekse koude trek of warme luchtstromen vermijden.
    dus niet naast een buitendeur of kort bij een radiator/kachel.
    ook niet tegen een buitenmuur of een zonrijke muur...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr okt 13, 2017 10:43 am

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Gesponsorde inhoud


    Eindelijk...! - Pagina 5 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 10:24 am