Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
harrielok
pedro
Luc Peeters
grossard.rob
erwin
krusty
10 plaatsers

    Eindelijk...!


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31565
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma nov 13, 2017 12:40 am

    dat zijn nog de eerste veluxen GGL 808 dan, werden gemaakt van 1991 tot 2001.

    2 stuks van 1.34m x 1.40m dat is bijna 4m2 oppervlakte gewoon dubbel glas...
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma nov 13, 2017 10:32 am

    2x GGL808... hélemaal juist...!
    Die werden geplaatst in 1992.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske wo nov 15, 2017 9:20 am

    Op dit moment verbruiken we gemiddeld 16.5 kg pellets voor living, keuken en werkplaats samen. Ik rond het even af naar 4€ per dag. We mogen zeker niet klagen.
    Nu nog afwachten wat het verbruik zal zijn mid-winter als 't bakstenen vriest.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin za nov 18, 2017 9:44 pm

    neem nog dat het 2 zakken of 7-8€ per dag worden bij vriesweer.
    hoeveel kwh kwamen er dan vroeger met de accumulatoren op een dag bij op de teller...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske zo nov 19, 2017 10:24 am

    Don't ask.... Shocked
    Met die pellets weten we op zijn minst wat we elke dag opstoken. Vroeger moesten we wachten op de eindrekening om te weten hoe groot de schade was...

    Spijtig genoeg staat er nog 1 accumulator(3kW) in de badkamer. De badkamer sluit aan op de keuken. Gezien de keuken opgewarmd wordt met kanalisatie is het geen optie om die badkamer ook nog eens mee op te warmen.
    Heel misschien, als blijkt dat de kanalisatie naar de keuken niet zou volstaan, zou een extra kachel in de keuken met kanalisatie naar de badkamer een oplossing zijn. Dan kan die laatste accumulator weg. Maar het ziet er naar uit dat de kanalisatie naar de keuken goed werkt. Uiteindelijk gaan we dat maar eerst met zekerheid weten als we een strenge winter achter de rug hebben.
    Op dit moment hebben we (keuken/living) nog een temperatuurverschil van minder dan een graad.
    Daarbij komt ook nog eens dat momenteel de kachel (nu ook nog) af en toe in stand-by gaat. Dat maakt dat die kanalisatiebuizen helemaal afkoelen en het telkens weer een tijdje duurt vooraleer de keuken op temperatuur is.

    Met het plaatsen van die polycarbonaat platen in de keuken(voor de Veluxen) zijn we weeral een pak dichter bij het beoogde doel. En het ziet er nog mooi uit ook. Maar belangrijk is : afkoelen van de keuken duurt véél langer dan vroeger.
    Ook die extra buis om koude lucht uit de keuken te trekken wordt een feit. Extra gat naar de keuken werd gisteren geboord, buizen gaan er seffes in.
    De fans boven de keukendeur zijn nu 80mm diameter, die ga ik vervangen door 120mm fans. Die fans koppel ik trouwens aan een thermostaat, dus die gaan maar eerst in werking bij een bepaalde temperatuur en gaan weer uit als die temperatuur onder een bepaalde waarde zakt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin do nov 30, 2017 9:13 pm

    lukt het nog om de keuken warm te krijgen met de kanalisatie bij het koudere weer van de laatste dagen.
    als het vriest misschien de kachel 's nachts op minimum laten branden, zodat het niet te fel afkoelt in de keuken.
    en 's morgens minder graden om op te halen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 01, 2017 1:19 am

    Ja hoor,
    Geen enkel probleem, die kanalisatie doet het prima.
    Er zijn nog twee problemen die ik probeer aan te pakken. Eentje zal niet direct op te lossen zijn en dat is dat het een tijdje duurt vooraleer de keuken op temperatuur is. Dat heeft alles te maken met die lange buis die eerst volledig moet worden opgewarmd vooraleer er 'bruikbare' warme lucht uit die keuken komt.
    En tweede punt is dat de keuken niet zo warm wordt als de living. Ik zit nog steeds met een verschil van 1.5°.
    Ik installeerde een tijdje geleden boven de keukendeur een rij fans die de warme lucht van de living naar de keuken forceren. Die fans heb ik er ondertussen uitgesmeten en dat gat waar die 80mm fans in zaten heb ik nu vergroot naar 20cm hoog en 60cm breed. Het idee is dat de lucht wel vanzelf de keuken in trekt. En dat lukt behoorlijk. Ik observeer momenteel wat er gebeurd.
    Als ik niet tevreden ben van het resultaat installeer ik daar grote 200mm fans.

    Punt is ik heb die 7kW accumulator in de keuken nog geen seconde laten laden, en ben dat ook niet van plan...!

    Momenteel zit ik tijdens deze dagen aan een gemiddeld verbruik van 23 kg pellets op 24uur voor woonkamer/living/atelier samen. Je hoort mij zeker niet klagen... Wink
    De kachel in huis gaat heel af en toe nog in standby, die van den atelier blijft constant op eco draaien.

    Onze poezen zijn vree content, ik heb met een buizensysteem een toegang gemaakt naar den atelier. Die slapen 's nachts in de punt van het dak, lekker warm. Je ziet ze echt genieten daarboven.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 01, 2017 9:59 am

    Je hoort mij niet klagen dat moest dus zijn : woonkamer/keuken/atelier natuurlijk...

    Knap vervelend dat je na een tijdje niet meer je post kan editeren. Ik zit op heel wat fora(heb er zelf ook een draaien, dit is de enige waar dat niet toegestaan is. Waarom eigenlijk..?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin vr dec 01, 2017 12:32 pm

    30 min. is normaal voldoende bij even nalezen na het plaatsen van een bericht.
    werd vroeger zo ingesteld omdat soms berichten na een dag gewijzigd werden, en de rest van het topic geen zin meer had...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 01, 2017 3:29 pm

    Om te vermijden dat de kachel ook bij deze temperaturen in standby gaat test ik momenteel uit via de pelletfeed of die kachel toch nog wat minder hevig zou gaan branden. (De kachel in mijn werkplaats doet dat, nadat ik de pelletfeed aangepast heb, perfect. Die kachel blijft de hele dag (en nacht) netjes op een bepaald niveau branden met een haast constante temperatuur.)
    De 'pellet feed' instelling(Extraflame) kan zowel gebeuren in de 'user settings' als in de 'technical settings'. Er is wel een verschil tussen de twee.

    In de 'user settings' kan de Pellet-feed instelling met een bepaalde waarde naar omhoog of naar omlaag zonder meer. Nog de handleiding, nog de verkoper hebben mij kunnen wijsmaken hoeveel % minder pellets er worden gegeven bij een bepaalde aanpassing.
    In de 'technical settings' kan de waarde natuurlijk ook worden aangepast maar daar wordt een onderscheid gemaakt tussen hoeveelheid pellets als de kachel op P1 werkt of P5. De waarden daartussen, voor de andere 'P' waarden, worden vermoedelijk geïnterpoleerd.

    Heb om te beginnen via de user settings de laagst mogelijke pellet-waarde ingesteld maar nog steeds gaat die kachel in standby. Dat werkt dus van gene meter. Ik kan die 'Standby' functie afzetten maar dan blijft de temperatuur(heel traag) alsmaar stijgen. Kachel is iets te zwaar(ik weet) maar ik moet er mee leren werken.

    Ik vermoed echter dat het beter zou zijn om die pellet-feed aanpassing in de technical-settings te doen.
    Als ik enkel de 'P1' waarde aanpas dan blijven de ander waarde (bijna)beter behouden.
    Ik kreeg hier ook al te horen om op te letten indien andere pellets(wat niet zo snel zal gebeuren), want indien die korter of langer zijn zou het kunnen dat de kachel wel eens uit kan gaan.

    't Zal zoeken worden.
    Of heeft iemand andere ideeën om dat probleem aan te pakken...?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin vr dec 01, 2017 3:38 pm

    pellettoevoer in P1 in de technical settings in stapjes verlagen.
    en dan pas het % in de user settings want dat is vrij beperkt.
    ook opletten want ik denk (ben niet zeker) dat die % ook voor de pellets in de opstartfaze geldt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 01, 2017 3:45 pm

    Zou best kunnen dat die % in de opstartfase ook van toepassing is maar die kachel start zeker niet op in 'P1' modus dus zal minder impact hebben (vermoed ik).
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 01, 2017 4:58 pm

    Kachel start net terug op met User-Pellet-feed op absoluut minimale stand -30. Geen probleem. Start gewoon weer op. Het verschil aan pellets(in het brandpotje) met een normale pellet-setting op '0' is echt minimaal, als er überhaupt al een verschil is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin za dec 02, 2017 1:18 pm

    in welk vermogen de kachel opstart maakt niet veel uit volgens mij.
    de kachel brandt meestal enige tijd in laagste vermogen voor in standby te gaan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske zo dec 03, 2017 6:51 pm

    Momenteel staat de pellettoevoer in de user settings op de laagst mogelijke waarde.
    Nu ben ik bezig de pellettoevoer te verlagen in de Technical settings. Blijkbaar hebben ze de waarde-aanduiding in de firmware veranderd, vroeger was de aanduiding in sec en 1/10s(volgens een manual van 2010) Nu staat daar een getal dat nergens aan gekoppeld kan worden. Misschien zijn dat ook wel seconden en 1/1000. Dan zit er misschien wel een andere worm/reductiekast in want bij P1 stond in de oude manual letterlijk 0.6s(P1) en 1.6s(P5), soit..
    Standaard staat die pellettoevoer lees ik nu op mijn display op 1.125(op stand P1) en 2.600(op P5)
    Op P1 heb ik de pellettoevoer in stapjes van telkens 0.25 laten zakken tot 0.850. (P5 kom ik niet aan).
    Het duurt wel al langer maar nog steeds gaat die kachel in stand-by.
    Nog wat laten zakken die waarde en zien wat er gebeurd.

    Als ik me niet vergis heb ik de pellettoevoer van mijn Tectro in de technical settings laten zakken van 1.5 naar 0.9 sec en die doet het nu prima. Ik weet wel die verhoudingen liggen hoogstwaarschijnlijk anders, maar we zien wel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin zo dec 03, 2017 8:01 pm

    ik denk dat je beter de % even terug op nul zet.
    eerst grof regelen (technische menu) en dan eventueel fijn regelen (user menu)
    je bent nu omgekeerd bezig...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 04, 2017 11:03 am

    Ondertussen de (Tech)pellettoevoer laten zakken tot 0.725(P1) nog steeds gaat ze in standby. Het duurt wél een pak langer alvorens ze down gaat.
    De kachel is met deze setting de voorbije nacht trouwens doorgeraakt met slechts 4.5kg pellets (11uur branden - thermostaat op 20°) das ongeveer 0.4kg/uur. Das maw de helft dan ze aangeven in de handleiding/folder.
    Wat wel opvalt is dat de vlammen een tikje meer oranje branden(niet veel hoor), wat ik helemaal niet heb met mijn Tectro.

    Ik vermoed dat het opgelost zal zijn als ik de luchtstroom doorheen de pellets een tikje hoger zet. Logischerwijs zou ik terug gele(re) vlammen krijgen en dus ook een betere verbranding. Klopta...?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma dec 04, 2017 11:31 am

    hoe lager de pellettoevoer in P1 hoe slechter de verbranding wordt.
    je kunt proberen iets meer lucht te geven, maar ik weet niet of het veel gaat helpen.
    misschien de standby eens uitzetten, kan goed zijn dat de temperatuur nu niet veel meer oploopt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 04, 2017 12:12 pm

    Merk net dat de onderste dop van de schouw er af gevallen was. Weet niet wanneer dat gebeurde. Had die onderste klemring nog niet gemonteerd en compleet vergeten...! die ene sluitring is maar eerst later geleverd(installateur was die vergeten) soit, mijn domme schuld, ik had die direct moeten installeren.

    Ben benieuwd wat het verschil gaat zijn met de test waar ik mee bezig ben(pellettoevoer) of er überhaupt een verschil gaat zijn. Spijtig dat ik niet weet wanneer die ring er afgeflikkerd is. Damn...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma dec 04, 2017 12:26 pm

    zonder dop geeft valse trek van koude lucht en afkoelen van de rookgas.
    met dop zal de schouwtrek beter zijn en mogelijk weer een gele vlam...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di dec 05, 2017 11:34 am

    Blijkbaar had de afgevallen dop(van de schouw) geen invloed op de werking/verbruik van de kachel. Het is natuurlijk best mogelijk(en meer dan waarschijnlijk) dat die dop er maar net afgevallen was op het moment van ontdekken.
    Soit,

    Momenteel heb ik de pellet toevoer laten zakken tot 0.650 (standaard 1.125)
    Gevraagde temperatuur 22°.
    De kachel geeft al een paar uur tussen 21.5° en 22° graden aan. Dus de pellet-setting staat zo goed als perfect.
    Bedoeling is uiteraard dat ik steeds dezelfde pellets ga gebruiken, anders heeft deze afstelling geen enkele zin. En hopelijk blijft de kwaliteit van de geleverde pellets constant.

    En de waarschuwing van de verkoper dat het verlagen van de pellettoevoer invloed zou hebben tijdens het opstarten slaat nergens op. Hij zei me letterlijk dat de kachel helemaal niet zou opstarten als ik aan die setting pruts.
    In de technical settings kan ik de pellettoevoer, tijdens de verschillende fases van de opstart, die aanvoer telkens apart regelen. Tijdens 'Ignition' staat de pellettoevoer op 1.125 en tijdens fase 'Start up' staat die zelfs op 2.500. Daar ga ik natuurlijk niet aankomen, logisch.
    Dus opstarten doet die kachel altijd, eender welke setting ik bij P1 instel.
    Diene kadee moet zijn handleidingen nekeer terug lezen. Zal het hem eens zeggen als hij volgende keer pellets komt leveren.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di dec 05, 2017 1:44 pm

    heeft de verkoper gezegd hoe de rookgastemperatuur kan afgelezen worden.
    is handig om te weten hoever je van de minimale rookgastemperatuur bent waaronder de kachel uitvalt.
    die laatste zal ook wel ergens in de settings staan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di dec 05, 2017 3:08 pm

    Wat de minimale temperatuur mag zijn heb ik (nog) niet gevonden.

    Dat aflezen is geen probleem. Als de kachel opstart gaat die temperatuur flink de hoogte in. Na een tijdje 'modulatie' zakken (en blijven) die rookgassen 155/160°
    Lijkt me vrij hoog. De rookgassen van de Tectro liggen tijdens moduleren een pak lager, net boven 100°
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin di dec 05, 2017 4:21 pm

    de rookgastemperatuur van beide kachels kun je niet vergelijken.
    de extraflame is een zware kachel van 11kW, ik denk minimum vermogen 4kW.
    de tectro geeft 7kW op maximum...

    de minimum rookgastemperatuur waarop de kachel uitvalt zit vaak rond de 60°.
    dan heb je nog voldoende speling, maar er moet nog warmte uit de voorkant en de kanalisatie komen natuurlijk...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di dec 05, 2017 5:00 pm

    Warmte aan de voorkant, das geen probleem.

    Op dit moment heb ik die kachel bijna waar ik ze hebben wil, moduleren zonder uit te vallen en een zacht zoemend geluid als ze bezig is te moduleren. Kwa temperatuur is er is nog wel een verschil van net iets minder dan 1° tussen living en keuken.  Maar dat ga 'k waarschijnlijk niet wegkrijgen. Per slot het is een keuken met heel wat ramen, en het is en blijft 'maar' kanalisatie(en dan nog zonder die extra ventilatie-motor die in de 'Extra-Flame Ilenia' wél zit).
    Er is heel wat zoekwerk aan te pas gekomen, om nog maar te zwijgen over de extra aanpassingen in huis.  Maar ik vaar graag tegen problemen in, om dan naar oplossingen te zoeken. Das 'part of the fun' niewaar... Wink

    Ik hoop dat alles blijft werken zoals ze op dit moment doet. Nu afwachten op de hele koude dagen of die kachel op dezelfde manier blijft reageren/werken.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di dec 05, 2017 5:15 pm

    Erwin, en nog een paar anderen : Bedankt voor alle hulp, info en tips..!
    We zijn weeral een klein beetje slimmer geworden... Wink

    Gesponsorde inhoud


    Eindelijk...! - Pagina 7 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 1:42 pm