Eerst en vooral wil ik heel wat leden van dit forum vreselijk bedanken voor de vele antwoorden op mijn niet aflatende stroom vragen die ik losliet op dit forum. Met behulp van dit forum ben ik heel wat wijzer geworden ivm de werking van een pelletkachel. Toch heb ik de verkeerde kachel gekocht, die ExtraFlame is veel te zwaar voor onze living. Uiteindelijk is door mijn ondernemingszin, en omdat ik geen schrik heb van vernieuwen/aanpassingen aan huis alles toch min of meer op zijn pootjes terechtgekomen,(deels door die kanalisatie en nog wat andere aanpassingen).
Tijdens mijn zoektocht heb ik me deels laten leiden door dit forum, maar voor het grootste deel door de verkoper. Gelukkig was dat een heer die van aanpakken weet, een werker, niet iemand met een 'plastron' die met brochures zwaait. Uiteindelijk is 'Stef', zoals iedereen hem noemt, iemand die je direct helpt en vooral altijd te woord staat als je belt(eender welk uur van de dag) of er naar toe gaat.
Nogmaals : geen kwaad woord over dit forum, alleen lof, dit forum is een goudmijn..!
Bon dat gezegd zijnde...
Enkele maanden geleden stond ik dus ook voor dat probleem, waar koop ik zo'n ding, stelde de vraag op dit forum en kreeg geen direct antwoord.
Ik stelde de koop een paar jaar eerder al uit omdat mijn echtgenote en ikzelf ons niet gemakkelijk voelde met de reacties op dit forum. Uiteindelijk heb ik dan toch, gezien de hoge rekeningen van onze electrische verwarming , doorgebeten. En ben een tweede keer vragen beginnen stellen...
De reacties die ik toen en nu ook weer moest doorworstelen : je moet op zoek naar een degelijke, eerlijke verkoper die je de juiste kachel verkoopt voor jou huis/kamer. Op de koop toe moet het bedrijf/verkoper ook (liefst) de kachel correct en met kennis van zaken kunnen afstellen en weer aanpassen indien toch nog een probleem achteraf. Volgend en zéér acuut probleem is dat er een ondehoudstechnieker moet gevonden worden. Niet altijd is die onderhoudstechnieker aanwezig in de firma waar die kachel aangekocht werd. Staat letterlijk op het forum : Ga eerst op zoek naar een technieker in de buurt..!
En nog een opmerkelijke uitspraak van enkele forumleden was : Geloof niet alles wat een verkoper tegen je zegt.
Begin er maar aan hé..! Wees eerlijk lieve mensen , hoe zot moet je zijn..?
Als alles meezit en aan alle voornoemde voorwaarde is voldaan, dan heb je heel veel geluk gehad.
Maar ik lees heel ook heel dikwijls dat er, al van bij het begin bij de aankoop, vanalles misloopt. mensen die helemaal niet of maar matig content zijn van hun aankoop/service/werking.
Dat er geen reclame gemaakt mag worden op dit forum is logisch.
Ik zie wel dat er lange lijsten op dit forum staan van merken/verkoopspunten. Maar wat ben je daarmee als je ook leest dat verkoper 'die of dat' niet te vertrouwen is of geen goede service geeft, of je niet alles mag geloven wat ze zeggen, enz... Had het zelf hier voor dat ik afgeraden werd om een kachel te kopen ergens in mijn omgeving toen ik een naam liet vallen.
De verkoper waar ik nu mee in zee ging is een zeer aimabele man, met een paar harde werkers(tijdens de installatie) Zeker geen klagen van die service. Ik kan hem alleen maar aanraden. Een ding echter heeft hij niet mee. Hij weet niet al te veel over de technical settings. Ik stelde hem wat vragen over sommige parameters van onze ExtraFlame en hij moest me het antwoord schuldig blijven. Het komt er op neer dat hij zelf iemand moet bellen als er zich een software probleem voordoet of als een technical setting moet worden aangepast.
Gelukkig maar was er dan dit forum waardoor ik toch die settings en code te pakken kreeg.
Maar niet iedereen wil/kan die settings zelf aanpassen. En de uitleg van : Je moet een degelijke verkoper/installateur vinden is hier niet van toepassing, want dan heb je niet alles gelezen wat hierboven staat.
Voor alle duidelijkheid, het is em niet te doen om die settings, maar over het geheel tijdens een aankoop natuurlijk.
Vraagje aan de admins en mods van dit forum : Wellicht is het mogelijk een thread of apart forum aan te maken, waar mensen die al een kachel hebben en daar hun zegje willen over doen, een mogelijkheid.
Ik ben er van overtuigd dat er héél wat mensen op dit forum die dit lezen, en zich ook door dat 'aankoop avontuur' hebben moeten worstelen, graag hun verhaal willen doen over hun kachel. De mensen die geen problemen hadden met hun aankoop/gebruik moeten aan het woord komen..! Zij die niks anders dan problemen hadden met verkopers/toestellen moeten dit zeker ook laten weten.
Ik weet : al die info staat momenteel al op dit forum, alleen staat dat alles verspreid over duizenden posts. Begin maar te zoeken...pfff. En je kan inderdaad de search engine gebruiken, maar dan ben je maanden bezig om dan nog niet alles te vinden wat gevonden moet worden. Je kan bv een perfect en mooie kachel vinden voor jou huis en terecht komen bij een firma die er niks van bakt..!
Beter zou zijn om een apart sub-forum op te starten waar al deze informatie netjes bij elkaar staat.
Potentiële kopers gaan jullie eeuwig dankbaar zijn...!! Zeker weten.