van Chriske vr jan 01, 2021 9:40 am
Voor het eerst heb ik, na een paar jaar branden met die goede pellets, geen leeg brandpotje meer als de kachel uitgaat. Het is zeker niet zo erg als met die slechte pellets en ook niet dezelfde hardheid, maw geen dikke korst. Helemaal niet, het is eerder een zachte laag die achterblijft in het brandpotje. Als ik niks onderneem dan gaat die kachel na 48 uur(of zo) in alarm.
Zou het kunnen dat de rookgasventilator zijn werk niet meer correct doet. Elke 2/3 maanden doe ik een 'tussen-onderhoud'. Op dat moment kuis ik ook de fan van de rookgasventilator. Die kan ik niet perfect proper maken wegens niet goed bereikbaar. Ik stoot heel voorzichtig met een (slappe)rubber darm tegen de bladen van de fan om zoveel mogelijk roet te verwijderen. Ik durf daar niet te hard aan krabben om beschadiging te voorkomen.
Wat me ook opvalt is dat de pellets in het brandpotje niet meer bewegen als de kachel brand. Vorig jaar(ik zeg maar wat) zag je duidelijk dat die pellets wel een dansje maakten in het brandpotje. Nu blijven die stil liggen. Dus die rookgasventilator is niet meer zo efficiënt als voorheen.
Ik ga er dus van uit dat die rookgasventilator zijn job niet meer doet wegens onreinheden aan de fan en dat daardoor de pellets niet meer volledig opbranden. Voor alle duidelijkheid voorheen brandde alles perfect op. Ik had, buiten een beetje stof, helemaal niks in het brandpotje als die kachel uitging.