de kachel staat hier ondertussen 11 jaar, heeft tot nu toe altijd zonder problemen en kosten gedraaid.
onderhoud doe ik zelf.
nu geeft de kachel sinds deze week minder warmte af.
ik brandt al 9 jaar dezelfde pellets. zelfde parameters.
kachel krijgt ieder jaar zen grote kuisbeurt.
deze morgen net opnieuw gedaan om te kijken of het iets ging uithalen, tevergeefs dus.
2 jaar terug begon de warmeluchtventilator geluid te maken. deze eruit gehaald en gesmeerd, werkt sindsdien terug zoals voorheen.
kachel draait zoals het hoort, vindt wel dat de bovenplaat heel warm wordt, warmer dan vroeger.
het is niet dat de kachel geen warmte produceert, maar geeft niet genoeg warmte af.
en het enige waar ik direct aan kan denken is de ventilator, alhoewel die wel draait.......
zijn er andere dingen die ik eerst moet uitsluiten? ik heb gewoon het gevoel dat de lucht die door de warmtewisselaar gaat niet genoeg warmte opneemt....
momenteel draait de kachel op automatisch. ingesteld op 24 graden. wordt hier amper 21. setup: 200 29 2.49 21.9
laatste dagen ook wat bijgehouden op manueel. op stand 1 krijg ik dan de volgende waardes: 193 26 2.47 23 (was amper 21 graden)
die waardes blijven altijd daar rond. ook op manueel geprobeerd op verschillende standen en dan de ventilatie verhogen, maar dit geeft ook niet meer warmteafgifte af.
ps. geen tocht of koud huis. kachel heeft hier de afgelopen jaren nooit van s'morgens tot s'avonds kunnen draaien omdat het hier gewoon te warm werd.
nu draait deze van s'morgens tot s'avonds zonder dat het ooit echt warm wordt.......
alvast bedankt.