Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Slimline kachel Eva Calor installeren

    k3nnym
    k3nnym
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 6
    Registration date : 06-11-21

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van k3nnym zo nov 07, 2021 5:35 pm

    Dag forumleden,

    Ik ben van plan om binnenkort een pelletkachel te installeren, het gaat hier om een Eva Calor type Rebecca. Dit is een slimline kachel die wij tegen de muur (schouw) willen hangen. We dienen dus rechtstreeks van kachel door de schouw te gaan om zo te vermijden dat de kachel niet tegen de muur geplaatst kan worden.

    Onze schouw loopt door het midden van onze woning, van kelder tot boven zadeldak in 1 rechte lijn. De schouw bestaat uit 3 gemetste kanalen van ongeveer 20x20cm. 1 Kanaal is in gebruik voor onze stookolie cv-ketel. De andere 2 zijn ongebruikt. 1 van deze ongebruikte kanalen wil ik voorzien van een geïsoleerde flex.

    Mijn vraag is nu waar ik het best mijn T-stuk plaats, aangezien ik geen ruimte heb achter mijn kachel. Is het een optie om deze in de schouw te verwerken waarbij ik dan gewoon de kachel moet verwijderen en het roet zo kan uitzuigen? Of kan het T-stuk rechtstreeks in de voorziene opening achter mijn kachel geplaatst worden? Telt het T-stuk dan ook mee als bocht van 90gr? Want dit wil zeggen dat ik dan 3 bochten van 90gr kort op elkaar heb, nl. het T-stuk, van T-stuk naar de schouw en dan van schouw naar boven.

    Vanaf hoeveel meter lengte moet ik met een 100mm flex werken ipv 80mm? De handleiding zegt enkel: "DE LENGTE VAN HET ROOKKANAAL MAG MAXIMAAL 6 METER BEDRAGEN - DIAMETER BUIS 80 mm - ELKE
    BOCHT VAN 90° OF T-STUK GELDT ALS 1 METER BUIS". Ik vermoed dat ik boven de 6 meter lengte uitkom, zeker als de bochten meetellen als 1 meter.

    Slimline kachel Eva Calor installeren Pellet10
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin zo nov 07, 2021 5:47 pm

    de handleiding is toch duidelijk ?
    ik zou nog niet teveel zotte kosten doen.
    achter de kachel met een stukje buis in het schouwkanaal en in de kelder een gat maken voor de asse weg te zuigen.
    er zijn er genoeg die zo tevreden stoken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    k3nnym
    k3nnym
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 6
    Registration date : 06-11-21

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van k3nnym zo nov 07, 2021 7:28 pm

    Dus jij zou gewoon het bestaande rookkanaal van de schouw gebruiken zonder T-stuk of dergelijke? Ik wou dit volgens de regels van de kunst uitvoeren aangezien dit overal zo beschreven staat. Ik heb nl. geen zin in condensvorming die vervolgens door de muren trekt etc...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin zo nov 07, 2021 10:27 pm

    20x20 is nog best te doen. hier zijn er genoeg die al 10 jaar zo stoken zonder condensproblemen.
    als je hem tegen de muur wil hangen gebruik je beter de bovenuitgang, meestal zit onder in de kachel een T-stuk achter een luikje.
    achteruitgang en T-stuk in de schouw zoals je schreef gaat ook, als je graag de kachel elke 2 weken van de muur haalt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4753
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van pedro ma nov 08, 2021 11:57 am

    Goede keuze met uw merk,ik stook al 5tal jaar zonder probs met mn Eva Calor Elena vanuit Italie

    Wat betreft uw schouw,idd zoals Erwin het zegt,gewoon zo in de schouw,als de potten gemetst zijn gaat er volgens mij geen kans zijn op condensvroming. Als je navraag gaat doen bij pelletverkoper gaat die natuurlijk een flexibel adviseren,maar ik zou proberen zonder en af en toe de asse stofzuigen

    Of als je perse op uw 2oren wil slapen dan zou ik voor zoiets gaan
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Heb jaren zo gestookt zonder probs,was initieel een flexibel voor een gascassette

    Bovenkant van de kachel gebruiken als afvoer zal mss niet de mooiste oplossing zijn :-)


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin ma nov 08, 2021 1:04 pm

    ingang B op de afbeelding in bericht 1 is voor de verbrandingslucht.
    dan zou ik de kachel al zeker niet tegen de muur hangen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4753
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van pedro ma nov 08, 2021 1:28 pm

    Een buis en bocht erop en door de schouw naar de zijkant om lucht te trekkn


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin ma nov 08, 2021 2:37 pm

    het is rap gezegd de kachel tegen de muur hangen.
    tot je alles moet losmaken en weer aansluiten als de kachel eens eraf moet...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4753
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van pedro ma nov 08, 2021 2:41 pm

    Idd zo is het


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin ma nov 08, 2021 3:56 pm

    een groot gat kappen in de muur de breedte van de kachel.
    als hij ophangt zie je het toch niet meer. geek


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    k3nnym
    k3nnym
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 6
    Registration date : 06-11-21

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van k3nnym ma nov 08, 2021 7:30 pm

    Slimline kachel Eva Calor installeren Img_2010

    Dit is mijn schouw in de living, het wordt denk ik zo wel duidelijk waarom ik deze graag wil ophangen 😁. Zou perfect passen op deze plaats. Maar het moet inderdaad doenbaar blijven.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van erwin ma nov 08, 2021 8:08 pm

    vraag het eens aan eva calor.
    als ze een kachel maken om op te hangen moeten ze ook zorgen dat hij gemakkelijk aan te sluiten is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Slimline kachel Eva Calor installeren Empty Re: Slimline kachel Eva Calor installeren

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 10:23 am