Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Ruitje

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Ruitje

    Bericht van Gast wo apr 01, 2009 9:36 pm

    Na enkele uren branden wordt het ruitje van de kachel vuil, je kan niet echt zeggen dat het zwart wordt maar er is toch een bruine aanslag,iemand een gedacht hoe dit komt ?
    MVG
    Pat


    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    Laatst aangepast door Pat op za nov 07, 2009 12:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    noizz
    noizz
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 55
    Registration date : 01-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van noizz wo apr 01, 2009 10:10 pm

    Ofwel hele slechte pellets ,maar meer waarschijnlijk een slechte afstelling van de kachel.
    Is dit een nieuwe kachel of is deze al lang in gebruik,het is maar dat ik denk aan een eventuele vuile afvoer.
    Ik vind het zeker niet normaal,bij mij heb ik slechts na enkele dagen een lichte waas op mijn ruitje Smile


    _________________
    Saey Neema Mandi,Baltwood,Lava,Olimp en Makro-pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast wo apr 01, 2009 10:13 pm

    Ik heb hem sinds vrijdag en het is een nieuwe kachel,
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van steven wo apr 01, 2009 11:43 pm

    Pat,

    Dan is de kachel niet correct afgesteld.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro do apr 02, 2009 12:14 am

    Idd Pat,
    kachel zal niet goed afgesteld zijn!Ik heb pas na 2dagen branden een aanslag op de ruit,en deze begint dan meestal langs onder en dan langs de zijkanten....

    Grtzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 11:04 am

    Ik denk dat sommige kachels ook meer gevoelig zijn aan aanslag dan andere, ik heb bijna altijd aanslag op mijn ruit na 1 dag( niet zwart, maar toch een waas) Ik heb de kachel al op alle mogelijke manieren afgesteld en dit blijft zo.Enige mogelijke externe oorzaak kan nog de shouw zijn die teveel of te weinig trekt.Maar als je de topic over het raampje leest dan zie je dat de meeste toch wel aanslag hebben op het raampje na zowat 1 dag.Dus denk dat het toch ook wel met het merk van de kachel kan te maken hebben.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro do apr 02, 2009 11:10 am

    Pat schreef:Na enkele uren branden wordt het ruitje van de kachel vuil, je kan niet echt zeggen dat het zwart wordt maar er is toch een bruine aanslag,iemand een gedacht hoe dit komt ?
    MVG
    Pat


    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Wat me trouwens ook opvalt hier,is dat de ruit eigenlijk 'verkeerd' zwart komt!Als je een goeie verbranding hebt,moet de aanslag eigenlijk beginnen langs onder en dan langs de zijkant.Het middelste gedeelte van de kachel is eigenlijk het gedeelte waar er laatst van al een waas mag op komen.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 11:22 am

    mijn ruit wordt ook altijd eerst van boven vuil, heb nochtans een goed verbranding, mooie vlam, geen slakken in vuurkorf.Volgens mij trekt mijn schouw teveel (het is een zeer lange omdat deze boven het huis van de buren moet komen en die hun huis is dubbel zo hoog).En het ligt ook aan de kachel zelf want heb al gezien dat iedereen die dezelfde kachel heeft als de mijne zijn ruit op dezelfde manier vuil wordt.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro do apr 02, 2009 11:32 am

    Mja,da zal dan wss wel afhangen van kachel tot kachel,da is trouwens aan bod gekomen in de pelletopleiding ,de 2de les geloof ik..;En volgens hem begon da langs onder het eerst...


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 12:20 pm

    pedro schreef:Mja,da zal dan wss wel afhangen van kachel tot kachel,da is trouwens aan bod gekomen in de pelletopleiding ,de 2de les geloof ik..;En volgens hem begon da langs onder het eerst...


    Inderdaad en dat was bij een slechte verbranding en dan werd het raam ook zwart,maar als je raam eerst bovenaan een waas kreeg dan wist hij het zelf ook niet waaraan dat lag.Ik denk de kachel of de schouw, ik laat mijn schouw tuberen deze zomer met ingebouwde trekregelaar, dus zal het volgende winter weten te zeggen. Razz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 12:45 pm

    Hallo,

    Wij hebben ook een iris+ speksteen, en ons ruitje wordt ook op die manier vuil, zoals op de foto.
    We gebruiken groene kachel pellets, daar zijn 2 soorten van, nl. lichte en donkere (hardhout).
    Met die lichte is het ruitje snel vuil (je ziet een aanslag na enkele uren - roet), met die donkere veel minder - een bruinige aanslag na een dag of twee.
    Ik ben er nog niet in geslaagd om de kachel te laten branden zonder dat het ruitje vuil wordt, ik denk dat dit niet kan bij deze kachels.
    Onze kachel is aangesloten middels een korte buis door de muur, ongeveer 120 cm, én externe verbrandingslucht-aanzuiging. Verder vlambeeld & kleur OK, verbruik ook in orde, rendement kan ik niet meten...

    Erwin
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro do apr 02, 2009 1:03 pm

    Drieske schreef:
    pedro schreef:Mja,da zal dan wss wel afhangen van kachel tot kachel,da is trouwens aan bod gekomen in de pelletopleiding ,de 2de les geloof ik..;En volgens hem begon da langs onder het eerst...


    Inderdaad en dat was bij een slechte verbranding en dan werd het raam ook zwart,maar als je raam eerst bovenaan een waas kreeg dan wist hij het zelf ook niet waaraan dat lag.Ik denk de kachel of de schouw, ik laat mijn schouw tuberen deze zomer met ingebouwde trekregelaar, dus zal het volgende winter weten te zeggen. Razz

    Laat je het doen drieske,of doe je het zelf?Want de flexibels zijn vééél goedkoper in Frankrijk é Wink


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 1:09 pm

    ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro do apr 02, 2009 2:48 pm

    Lol,nog een geluk dat de 'collega's' een beetje meevallen daar...haha No


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast do apr 02, 2009 6:55 pm

    Ik ga ook proberen met een trekregelaar zoals bij een mazoutkachel achteraan, mijn schoorsteen trekt hard, en ik had al eens gelezen op internet dat te veel trek een probleem kan veroorzaken bij pelletkachels, ik zou hem plaatsen op de zolder zodat er daar de meeste lucht wordt aangezogen en niet via de kachel, misschien is er dan verbetering , ik laat zeker nog iets weten als deze geplaatst is
    MVG
    Patrick
    noizz
    noizz
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 55
    Registration date : 01-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van noizz vr apr 03, 2009 9:37 am

    Drieske schreef:ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad

    Wie is "poco loco" want dit is de vertaling voor "een beetje zot"???


    _________________
    Saey Neema Mandi,Baltwood,Lava,Olimp en Makro-pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast vr apr 03, 2009 10:11 am

    noizz schreef:
    Drieske schreef:ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad

    Wie is "poco loco" want dit is de vertaling voor "een beetje zot"???

    hmmmmm, Rolling Eyes , das het bedrijf waar ik soms ga werken tijdens de week om een centje bij te verdienen bovenop mijn weekendwerk( en waar Pedro ook ooit eens gepasseerd is).Enneuh de naam is zéér toepasselijk gekozen want 't is één groot zottekot en om er te werken moet ge ook al poco loco zijn (en anders wordt ge het wel), en dan druk ik me nog zacht uit.Dit terzijde en compleet off topic, sorry moderators , zullen het nooit meer doen klop , alhoewel lachen .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast vr apr 03, 2009 10:15 am

    Om terug even on topic te komen, dat dat ruitje te vuil wordt door teveel trek is nog het minste , 't grote probleem is denk ik het rendementsverlies omdat er teveel warmte door de schouw verdwijnt.Dat is eigenlijk de grote reden waarom ik de schouw laten tuberen om het warmteverlies te beperken.
    noizz
    noizz
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 55
    Registration date : 01-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van noizz vr apr 03, 2009 10:33 am

    Drieske schreef:
    noizz schreef:
    Drieske schreef:ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad

    Wie is "poco loco" want dit is de vertaling voor "een beetje zot"???

    hmmmmm, Rolling Eyes , das het bedrijf waar ik soms ga werken tijdens de week om een centje bij te verdienen bovenop mijn weekendwerk( en waar Pedro ook ooit eens gepasseerd is).Enneuh de naam is zéér toepasselijk gekozen want 't is één groot zottekot en om er te werken moet ge ook al poco loco zijn (en anders wordt ge het wel), en dan druk ik me nog zacht uit.Dit terzijde en compleet off topic, sorry moderators , zullen het nooit meer doen klop , alhoewel lachen .


    De wereld is klein dus.
    Ik werk reeds 4 jaar bij dit bedrijf en kjeun me lijk zot.tmoet zijn dat ik ook een beetje loco ben hé...
    Daarom dat ik erom vroeg ,want ik had zo al een vermoeden.
    En idd ,we zijn hier een beetje offtopic aant gaan.


    _________________
    Saey Neema Mandi,Baltwood,Lava,Olimp en Makro-pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty afstelling iris plus

    Bericht van Gast vr apr 03, 2009 10:55 am

    Hoi, heb sinds een maand een pelletkachel iris plus edilkamin, deze werkt naar mijn gevoel niet echt super, vlugge ruitaanslag en heb het gevoel dat er veel warmte verloren gaat via mijn schouw.
    De kachel is door de verkoper afgesteld maar ik denk dat deze er ni meer van kent dan ik....
    Kan iemand me helpen, wat zijn de parameters en hoe kan ik deze instellen : veranderen

    mvg
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro vr apr 03, 2009 12:21 pm

    noizz schreef:
    Drieske schreef:
    noizz schreef:
    Drieske schreef:ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad

    Wie is "poco loco" want dit is de vertaling voor "een beetje zot"???

    hmmmmm, Rolling Eyes , das het bedrijf waar ik soms ga werken tijdens de week om een centje bij te verdienen bovenop mijn weekendwerk( en waar Pedro ook ooit eens gepasseerd is).Enneuh de naam is zéér toepasselijk gekozen want 't is één groot zottekot en om er te werken moet ge ook al poco loco zijn (en anders wordt ge het wel), en dan druk ik me nog zacht uit.Dit terzijde en compleet off topic, sorry moderators , zullen het nooit meer doen klop , alhoewel lachen .


    De wereld is klein dus.
    Ik werk reeds 4 jaar bij dit bedrijf en kjeun me lijk zot.tmoet zijn dat ik ook een beetje loco ben hé...
    Daarom dat ik erom vroeg ,want ik had zo al een vermoeden.
    En idd ,we zijn hier een beetje offtopic aant gaan.


    lol!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast vr apr 03, 2009 2:00 pm

    noizz schreef:
    Drieske schreef:
    noizz schreef:
    Drieske schreef:ik ga het laten doen , want ik wil ook dat de zuurstof via de schouw wordt aangetrokken in plaats van binnen zoals nu.Ik heb ook niet het materiaal om het te doen (lees genoeg ladders).
    Gelukkig is er nog poco loco om te sponseren heel kwaad

    Wie is "poco loco" want dit is de vertaling voor "een beetje zot"???

    hmmmmm, Rolling Eyes , das het bedrijf waar ik soms ga werken tijdens de week om een centje bij te verdienen bovenop mijn weekendwerk( en waar Pedro ook ooit eens gepasseerd is).Enneuh de naam is zéér toepasselijk gekozen want 't is één groot zottekot en om er te werken moet ge ook al poco loco zijn (en anders wordt ge het wel), en dan druk ik me nog zacht uit.Dit terzijde en compleet off topic, sorry moderators , zullen het nooit meer doen klop , alhoewel lachen .


    De wereld is klein dus.
    Ik werk reeds 4 jaar bij dit bedrijf en kjeun me lijk zot.tmoet zijn dat ik ook een beetje loco ben hé...
    Daarom dat ik erom vroeg ,want ik had zo al een vermoeden.
    En idd ,we zijn hier een beetje offtopic aant gaan.


    en waar zitte precies ? de rumbeekse? de zwaaikom ? 2 ploeg/nacht ? deeg, chips ?......'t zal wel niet in de nacht in de flours zijn want er loopt daar geen kat die het al 4 jaar uithoudt Laughing , laat staan dat er veel vlamingen rondlopen.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4754
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van pedro vr apr 03, 2009 2:07 pm

    Dr is er toch ene die daar al deftig lang rondloopt Drieske Shocked lol (die waarover da we het hadden in Syntra;-) )


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gast vr apr 03, 2009 7:18 pm

    Op mijn zolder in de schouw zit er een schouwschofje van ong 10 op 10 cm, ik heb dit gisterenavond eens open gezet en de kachel doen branden de hele avond zodat daar de meeste lucht wordt aangezogen om eens te zien of het ruitje vuil wordt of niet.
    Dit geeft geen enkele verbetering, dus aan te veel trek van de schouw kan het niet liggen dat het ruitje snel vuil wordt.
    Het volgende dat ik ga proberen is eens de temperatuur in de schouw te meten, met open schouwschof en daarna met gesloten schouwschof en eens kijken of het wel klopt dat er te veel warmte door de schouw gaat als de schouw te veel trekt.
    Gr
    Patrick
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van steven vr apr 03, 2009 7:22 pm

    Of je hebt teveel toevoer van pellets, te weinig aanvoer van lucht of ...


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Ruitje Empty Re: Ruitje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 14, 2024 10:09 pm